fastescobanner

آسیب اقتصادی جنگ پوتین

[ad_1]

اقتصاددانان معتقدند شاخص های اقتصادی روسیه در بحران است. با «تورم فزاینده»، «رشد اقتصادی پایین» و «نوسانات پول ملی»، شهروندانش در خط مقدم شکست در جنگ پوتین قرار دارند. در روزهای اخیر تحریم‌هایی علیه سیستم بانکی و نقل و انتقالات روسیه، بخشی از صنایع مدرن و شرکت‌های دولتی روسیه اعمال شده است که تنها وضعیت شکننده اقتصاد روسیه را بدتر خواهد کرد. حتی برخی از کشورهای همسایه مانند چین به دلیل تحریم ها، بودجه خرید مواد اولیه از روسیه را محدود کرده اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های مختلف بر اقتصاد روسیه، پیامدهای این تهاجم بیش از پیش آشکار می شود. به نظر می رسد روسیه بهای حمله به اوکراین را با تورم بالاتر، روبل ضعیف تر و رشد اقتصادی کمتر خواهد پرداخت و مانند همیشه، روس ها در خط مقدم جنگ داخلی خواهند بود. بلافاصله پس از تصمیم مسکو برای به رسمیت شناختن جدایی طلبان در شرق اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و حمله به اوکراین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های قابل توجهی را علیه روسیه اعلام کردند. بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و صنایع مدرن روسیه هدف قرار گرفته‌اند و چندین مقام ارشد روسیه هدف قرار گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند که چنین تحریم هایی خطرات اساسی برای اقتصاد روسیه را افزایش می دهد و منجر به کاهش سرمایه، کاهش رشد و افزایش تورم می شود. دلیل اصلی تحریم ها این است که چین، بزرگترین موسسه مالی عمومی، از ترس تحریم های آمریکا و متحدانش، تامین مالی مواد خام از روسیه را متوقف کرده است.

پیامدهای حمله پوتین

پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، گمانه زنی ها در مورد واکنش غرب به این حمله آغاز شد. با گذشت زمان و اظهار نظر سیاستمداران غربی در مورد این موضوع، پیامدهای واکنش غرب به حمله روسیه مشخص شد. به گفته وی، اتحادیه اروپا و آمریکا در پی حمله روسیه اعلام کردند که قصد دارند سخت ترین تحریم ها را علیه روسیه اعمال کنند. علاوه بر این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که پوتین در تلاش است کشورش را منزوی کند. او گفت که سازمان‌های بین‌المللی رویدادهای مهم ورزشی در روسیه را در سال جاری لغو کرده‌اند که نشانه‌ای از انزوای اقتصادی بیشتر است. بر اساس جزئیات تحریم‌ها، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و صنایع مدرن روسیه را هدف قرار داده‌اند.

کاخ سفید همچنین سرمایه گذاران آمریکایی را از خرید اوراق قرضه دولتی روسیه در بازار ثانویه منع کرد. ابتکاری که هزینه های وام گیری کشور را افزایش می دهد و در نهایت منجر به نرخ های بالاتر برای مصرف کنندگان و مشاغل می شود. برخی کشورهای اروپایی نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته اند. به طور کلی، جدی ترین تحریم هایی که می تواند برای روسیه مشکل ایجاد کند، از دست دادن دسترسی به شبکه سوئیفت است. به نظر می‌رسد تحریم‌ها تامین مالی خود را برای دولت روسیه سخت‌تر کرده و دسترسی روسیه به منابع نفت و گاز را دشوارتر می‌کند. از سوی دیگر تهدیدی که این تحریم ها برای اقتصاد روسیه ایجاد می کند، خروج سرمایه از روسیه را تسریع خواهد کرد. این منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم در اقتصاد روسیه می شود. با توجه به عواقب تحریم های روسیه، شهروندان روسیه احتمالاً هزینه ماجراجویی پوتین را خواهند پرداخت.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت یا انجمن ارتباطات مالی بین بانکی بانک جهانی، شبکه ای است که برای انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر طراحی شده است. سوئیفت در سال 1973 در بلژیک ایجاد شد و امروزه 11000 موسسه مالی در سراسر جهان را تحت پوشش دارد. روز شنبه، کشورهای غربی بسته جدیدی از تحریم ها را علیه مسکو تصویب کردند و چندین بانک تخصصی آن از دسترسی به سوئیفت محروم شدند. تحریم‌ها عمدتاً بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را هدف قرار می‌دهد که پوتین سال‌ها برای تقویت قدرت و تقویت نیروهای مسلح به آنها تکیه کرده است. به گفته مقامات اتحادیه اروپا، تحریم ها 70 درصد از شبکه بانکی روسیه را پوشش می دهد.

تحریم‌های فوری علیه ده‌ها بانک روسی، ارسال پول به داخل یا خارج از کشور را برای بسیاری از مؤسسات مالی غیرممکن می‌کند و شرکت‌های بزرگ روسی را به‌ویژه در زمینه فروش نفت و گاز در وضعیتی نامطمئن قرار می‌دهند. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که انزوای روسیه از کل سیستم بانکی بزرگ بین‌المللی می‌تواند آسیب فوری به اقتصاد روسیه وارد کند، به‌ویژه اگر به معنای منزوی کردن روسیه از تجارت بین‌المللی، از جمله درآمد نفت و گاز، که بیش از 40 درصد درآمد است، باشد. کشور را می سازد.

شمشیر دو لبه

اگرچه روسیه یک اقتصاد صنعتی نیست، اما عرضه گسترده مواد اولیه این کشور به بازارهای جهانی منجر به تحریم هایی شده است که تأثیر مخربی بر سطح تولید بازارهای جهانی و اقتصادهای صنعتی داشته است. این بخش بزرگی از تامین مواد اولیه روسیه به دلیل حذف این کشور از بازار، کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت است. بنابراین، این تحریم ها می تواند تاثیر منفی بر بازارهای جهانی داشته باشد. از سوی دیگر، حذف روسیه و صرافی های آن از بازارهای سوئیفت و جهانی می تواند این کشور و شرکای غیر غربی اش را به حذف دلار از مبادلات خود سوق دهد، در حالی که روسیه از سال 2014 اقتصاد خود را در برابر تحریم ها مقاوم تر کرده است. علیرغم این تلاش ها برای کاهش وابستگی به دلار با مبادله به ارزهای دیگر، دلار همچنان حدود یک سوم واردات و بیش از نیمی از صادرات روسیه را تشکیل می دهد.

بانک مرکزی روسیه پاسخ می دهد

بانک مرکزی روسیه در بحبوحه ترس از تحریم های جدید غرب علیه این کشور خواستار آرامش شده است. این نگرانی وجود دارد که تحریم ها شبکه بانکی کشور را شعله ور کند و تعداد زیادی از مردم را به سمت برداشت پول از بانک ها سوق دهد. در این بیانیه آمده است: «بانک روسیه منابع و ابزارهایی برای حفظ ثبات مالی و تضمین عملکرد روان بخش مالی دارد. این بیانیه پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر قطع دسترسی روسیه به دارایی های خارجی خود منتشر شد. این دارایی ها 6630 میلیارد برآورد شده است. کارشناسان پیش بینی می کنند که تحریم ها باعث کاهش ارزش پول ملی روسیه و تسریع خروج روس ها از بانک ها می شود.

با چین

نکته مهم در اخبار تحریم های روسیه، ارتباط برخی بانک های چینی با این تحریم ها است. بزرگترین موسسه مالی عمومی چین به دلیل ترس از تحریم های آمریکا و متحدانش، بودجه مواد خام روسیه را قطع کرده است. به گزارش بلومبرگ، این اقدام بانک های چینی نشان می دهد که تعهد پکن به حفظ روابط تجاری با یکی از شرکای استراتژیک خود با وجود تحریم های ایالات متحده و متحدانش چقدر محدود است.

هزینه جنگ اوکراین

در عین حال، اگرچه تحلیل‌های متفاوتی درباره هزینه‌های بلندمدت حمله روسیه به اوکراین وجود دارد، اما بحث کمی درباره هزینه این اقدام وجود دارد. در همین راستا برخی گزارش ها به هزینه سنگین جنگ اوکراین برای روسیه اشاره می کند. به گزارش دیلی میل، روسیه در جنگ با اوکراین هر روز حدود 20 میلیارد از دست می دهد که مبلغ بسیار زیادی است. در این گزارش به نقل از وزیر دفاع سابق استونی آمده است که اگر اوکراین بتواند بیش از 10 روز در برابر نیروهای پوتین مقاومت کند، هزینه سنگین جنگ روس ها را مجبور به مذاکره با کیف می کند.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما