fastescobanner

آیا جهان وارد عصر جدیدی خواهد شد؟

[ad_1]

در رفتن فارین پالیسی در گزارشی به بررسی اجمالی تحولات مهم جهان در سال 2021 پرداخت و سعی کرد به این سوال پاسخ دهد که آیا روند کنونی سال 2021 سالی پر از هرج و مرج و درگیری است یا باید منتظر ماند؟ سال پایدارتر و ساکت تر؟

فارین پالیسی می نویسد: «2021 سال ماجراجویی بوده است. ما هنوز با جهش‌های اپیدمیولوژیک جدید در کروناویروس‌ها، به‌ویژه سویه‌های تازه وارد Omicron مبارزه می‌کنیم. در این سال، روابط چین و آمریکا به تنش‌های شدیدتری تبدیل شد. امسال آمریکا طولانی ترین جنگ تاریخ خود یعنی جنگ افغانستان را به بدترین شکل ممکن پایان داد و کشور را در هرج و مرج کامل و بی برنامه ریزی رها کرد.

علاوه بر این، در سال 2021 تنش زیادی بین مرزهای ملی و جامعه بین المللی وجود داشت. با تضعیف اپیدمی ویروس کرونا، محدودیت‌های سفر ایجاد شده توسط این بحران همچنان بزرگ است. علاوه بر این، بسیاری از دولت های غربی حاضرند مرزهای خود را به روی مهاجران ببندند. این موضوع آزادی حرکت انسان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

علاوه بر این، سال 2021 نشان داد که آزادی جابجایی کالاها و خدمات بخشی ضروری از اقتصاد جهانی است که باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه، در سال 2021 زنجیره تامین با آشفتگی بی‌سابقه‌ای مواجه بود. عوامل مختلفی مانند غرق شدن بیش از حد کانال سوئز یا شیوع ویروس کرونا نیز در این امر نقش داشته است.

به گفته فررو، سال 2021 سالی بود که ترامپ هنوز در کاخ سفید بود. با این حال، قیام 6 ژانویه و حمله به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیان وی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شکست جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام دادند. شورشی که هنوز توسط سازمان های مجری قانون ایالات متحده در حال بررسی است و تا حد زیادی به نمادی از قطبی شدن شدید در سیاست و جامعه آمریکا تبدیل شده است.

برای بسیاری از کشورهای جهان، حضور رهبری مانند بایدن، یکی از سیاستمداران سنتی آمریکا در قدرت، امیدوار کننده بود. بر خلاف تصور بسیاری از مردم، بایدن عملکرد خوبی نداشته و در عمل چالش های بین المللی را تشدید کرده است.

نشست اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره دموکراسی نیز در شرایطی برگزار شد که هنوز نمی دانیم آیا واقعاً آمریکا رهبر دموکراسی در جهان است یا خیر. این مشکلی است که بسیاری از ناظران و تحلیلگران در بسیاری از موارد با آن مواجه هستند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد سال 2021 با بحران های نظامی و امنیتی بیشتری مواجه خواهد شد. امسال شاهد افزایش تنش بین اوکراین و روسیه، خروج ایالات متحده از افغانستان و احیای مجدد طالبان، تشدید جنگ داخلی در اتیوپی و یمن، کودتا در میانمار و ترور رئیس جمهور هائیتی بودیم.

البته باید در نظر داشته باشیم که سال 2021 پایان سال نیست و ما از بدترین آن می ترسیم. در شرایط کنونی روسیه حضور نظامی خود را در مرز با اوکراین به میزان قابل توجهی افزایش داده است. ایران پیشرفت‌های هسته‌ای چشمگیری داشته است و آمریکا و اسرائیل درباره گزینه‌های نظامی علیه این کشور صحبت می‌کنند و چین تهدیدات جدید و گسترده‌ای را برای تایوان ایجاد می‌کند. اگرچه تا پایان سال این اتفاق نیفتاد، اما بدون شک این مسائل در سال آینده مهم و قابل توجه خواهد بود.

سال 2021 شاهد تغییرات قابل توجهی در سراسر جهان بود. امسال بسیاری از کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که ایالات متحده اصولاً گزینه مناسبی برای آنها نیست. به ویژه، ما می بینیم که ایران در حال پیشرفت هسته ای قابل توجهی است که ایالات متحده قادر به مقابله با آن نیست، یا اینکه واشنگتن نمی تواند به خوبی روی مسائل تجاری با دیگر کشورها کار کند.

سال 2021 نقطه عطف سیاست خارجی ایالات متحده بود. دولت بایدن در اوایل سال 2021 به قدرت رسید و قول داد در واکنش به اقدامات ناعادلانه و بحث برانگیز ترامپ، وجهه قانونگذار ایالات متحده را احیا کند. با این حال، آنچه در عمل اتفاق افتاده نشان داده است که جهان نسبت به ثبات و اعتبار آینده آمریکا بدبین است. این نشان می دهد که حتی اگر ترامپ کناره گیری کند، سایه او به ویژه بر سیاست خارجی آمریکا سنگین است. در این زمینه به طور مشخص می توان به موضوع مذاکرات هسته ای وین اشاره کرد که در آن ایران دیگر حاضر به مذاکره در ازای برخی امتیازات جزئی یا تهدیدهای آمریکا و متحدانش نیست که آن را ناعادلانه می داند. .

مردم ایران تحت شدیدترین فشارها در قالب «کمپین های فشار حداکثری» قرار دارند و می دانند که اگر با دولت آمریکا و دیگر طرف های شورای امنیت سازمان ملل به توافقی قوی دست پیدا نکنند، دولت بعدی آمریکا، جی.پی. سه سال دیگر وارد کاخ سفید می شود، به راحتی می شود ترامپ می تواند پاره کند. خروج یکجانبه ترامپ از برجام در سال 2018 عملاً مشروعیت تعهدات دولت های آمریکا را زیر سوال برده است، چرا که او اکنون می گوید دولت های مختلف آمریکا صرفاً به تعهدات خود متعهد هستند و هیچ ارتباطی با دولت های قبلی یا بعدی ندارند. در نتیجه، مذاکرات جاری در وین برای احیای توافقنامه بریکس بسیار دشوار و پیچیده شده است. با این حال، برخی استدلال می کنند که ما نباید ترامپ و سیاست های او را مقصر همه مشکلات فعلی سیاست خارجی آمریکا بدانیم. خود دولت بایدن باید بار سنگین وخامت اوضاع را تحمل کند.

پیش بینی های مختلفی در مورد روند سال 2022 و پس از آن وجود دارد. برخی معتقدند جهان در دوران پس از کرونا وارد عصر جدیدی خواهد شد. برخی از کارشناسان و کارشناسان نیز معتقدند در سال جاری نوعی واکسن کرونا کشف خواهد شد که برای انواع ویروس کرونا موثر و مفید است. با این حال، در سال 2022 احتمالاً یک درگیری در مقیاس بزرگ وجود دارد. در همین حال، بحران اوکراین و حمله نظامی احتمالی روسیه به این کشور شانس 50 تا 50 دارد و وقوع آن می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر سیاست بین‌الملل داشته باشد.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما