fastescobanner

برج نور یا برج روشنایی چیست؟ شرکت نورپردازی نورنگار آیریک

برج نوری یکی از ساختمان‌های برجسته و مهم در شهر تهران، پایتخت ایران است. این برج که همچنین با نام “برج آریامهر” نیز شناخته می‌شود، در منطقهٔ ولنجک واقع شده و بالاترین ساختمان ایران را به خود افتخار می‌کند.

برای مناطق باز و بزرگ که نیاز به روشنایی زیاد دارند از این نوع برج استفاده می‌شود. البته به غیر از این اندازه ها، برج های نوری مختلف با ارتفاع های متفاوت دیگری نیز بر حسب نیاز ساخته و استفاده می شود. برج‌هایی که به طور کارآمد انرژی مصرف می‌کنند، معمولاً گران‌تر هستند. لامپ‌های روشنایی برج نوری باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند تا روشنایی بهینه برج حفظ شود.

قابلیت ها

برج نوری در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷ میلادی) ساخته شد و دارای ارتفاعی بالغ بر ۴۲۰ متر است. این برج در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵۰۰ متر مربع قرار گرفته است و شامل ۱۲۸ طبقه است. طراحی برج نوری به دست مهندس علی دعوتی صورت پذیرفته است و از موادی مانند بتن مسلح و شیشه استفاده شده است.
برج نوری

با توجه به نیروها و گشتاورهای وارده در برج روشنایی، هد متحرک و تجهیزات نصب شده بر روی آن و برای جلوگیری از واژگونی فونداسیون، مقاومت در برابر تنش های مجاز خاک و رعایت ضرایب ایمنی استاندارد، فونداسیون برجها باید حتماً بصورت پاشنه دار باشند. یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در احداث این محصولات نقش مهمی دارند، الکتروموتورها و یا موتورهای برق می باشند. به همین خاطر به این چراغ های روشنایی برج های نوری موتوردار نیز گفته می شود. بدین حالت که با استفاه از این وسایل و با کم ترین زحمت و بدون دخالت انسان، می توان تابلو برق و گیربکس را در این برج ها جابجا کرد. به همین خاطر نیز این قطعات در این دکل های روشنایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در واقع این ویژگی علاوه بر کاربری بهتر سبب دستیابی به نتایج مطلوب تری نیز می شود. به همین دلیل همواره تلاش می شود تا در مدل های مختلف این محصول، و تا حد امکان از این گونه موتورها برق یا الکتروموتور در ساختار دکل های نوری استفاده شود. برج نوری به عنوان یک سازه فلزی بزرگ که عموما ارتفاعی در حدود 6 تا 70 متر دارد، به عنوان یکی از مهم ترین المان های نورپردازی و روشنایی شناخته می شود.

تولید کننده برج های نوری

با توجه به شکل هندسی منحصربه‌فرد برج نوری، این برج به یکی از نمادهای تهران تبدیل شده است. همچنین، برج نوری به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی بالا و دیدنی، محل عکاسی بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به عکاسی شده است.

برج نوری طی سال‌های پیش رو همچنان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در تهران تلقی می‌شود و با حضور میلیون‌ها گردشگر همواره شاهد شلوغی و رونق در این منطقه هستیم. همچنین، این برج محل برگزاری بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌های هنری در تهران می‌باشد.

کرپی استفاده شده از نوع فول بادی بوده که نسبت به قطر سیم انتخاب می‌گردد. مجهز به سیستم بالابر از گیربکس الکتروموتور با قدرت 750 وات با ظرفیت 800 کیلو گرم. غلطک‌های هادی سیم بکسل از جنس آلومینیوم و غلطک راهنمای کابل از جنس پلاستیک فشرده می‌باشد. تمامی قطعات فلزی دارای گالوانیزه گرم به ضخامت حداقل 70 میکرون است. لوازم تابلو برق، از برند چاینت یا هیوندا، ساعت نجومی استفاده شده در تابلو برق، برند شیوا امواج است. در مقایسه برج نوری با تاج متحرک  و پایه چراغ میتوان به این موضوع اشاره کرد که در وهله اول راحتی تعویض لامپ ها و چراغ ها با توجه به متحرک بودن سازه و فک بالا یا همان تاج دکل که محل نصب لامپ و چراغ ها می باشد .

  • در مدل دستی به وسیله وینچ و هندل دستی ،به وسیله نیروی انسانی تغییرات صورت میگرد ولی در مدل برقی به کمک الکتروموتور و گیربکس حرکت سبد صورت می گیرد.
  • برای مثال بعد از حادثه هایی مانند سیل و زلزله که نیاز به روشنایی برای امداد رسانی دارند کاربرد دارد و هم چنین در پروژه های سینمایی و ساخت و سازهایی که به صورت موقتی می باشند و… استفاده می شود.
  • قابل استفاده در مراکزی که به صورت شبانه روزی کار می کنند نظیر هتلها ، فرودگاه ها ، نمایشگاه ها ، پارکینگ های ماشین ، بندر گاه ها ، ایستگاه های قطار و … برای خرید برج نوری و نصب آن با شماره های مندرج در سایت تحرک سازان ایده در تماس باشید .
  • اما این برج نوری دقیقا چیست؟ از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ نقشه برج با چه ابزارهایی و چگونه طراحی می‌شود؟ انواع آن کدامند و مزایا و معایب نوع دستی و برقی (الکتروموتور) چیست؟ شرایط نصب، ایمنی و نگهداری چگونه است؟ با ما همراه باشید.
  • کرپی استفاده شده از نوع فول بادی بوده که نسبت به قطر سیم انتخاب می‌گردد.

در کنار برج نوری، یک مجموعهٔ تفریحی و خرید فرهنگی به نام “میدان ولنجک” نیز واقع شده‌است که شامل تعدادی از بهترین رستوران‌ها و فروشگاه‌های تهران است. بنابراین، بازدیدکنندگان و گردشگران می‌توانند لذت یک تجربهٔ خرید و استراحت در این مجموعه را نیز به دست آورند.

معمولا برای این‌کار در فونداسیون آماده، نیاز به شابلون جهت قرار‌گیری دقیق آکس به آکس سوراخ‌ها بر روی بیس‌پلیت است. در گام بعد نوبت به لوله‌گذاری درون فونداسیون جهت عبور کابل‌ها می‌رسد. در گام آخر هم قالب‌بندی انجام شده و سپس با بتن‌ریزی مراحل ساخت فونداسیون به پایان می‌رسد. قطعات این سازه شامل سه تکه 6 متری و یک تکه 2 متری است که با 50 تا 80 سانتی‌متر اورلپ (Over Lap) یک مرحله‌ای به هم متصل می‌شوند. بِیس پلِیت و بدنه به ترتیب از ورق ST 37 تولید شرکت فولاد مبارکه با ضخامت 10 میلی‌متر و قطر 63 سانتی‌متر.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالاتی درباره برج نوری و میزان نوردهی پروژکتورهای روشنایی در ذهن شما وجود دارد، با متخصصین احداث گستر نیروی پارس در تماس باشید. پروژکتورهای روشنایی نیز در انواع بسیار متنوعی قابل سفارش و خرید هستند. دو نوع از معروف ترین انواع پروژکتور روشنایی به پروژکتور های LED و پروژکتور های پرفشار سدیم و بخار جیوه موسوم اند. با توجه به مقایسه های انجام شده پروژکتور های LED، دارای کیفیت مطلوب تری از نظر فنی و هم چنین میزان نوردهی هستند. این کار از طریق وب سایت های فروش و یا از طریق شماره های تماس با این کارشناسان صورت می گیرد و می تواند در خرید شما نقش بسیار مهمی را ایفا کند. نحوه مونتاژ در این برج به صورت اورلب بوده و میله برق گیر در برابر حوادث طبیعی مانند صاعقه را دارا می باشد و از امنیت کافی برخوردار است. البته شاید بتوان یک حدود قیمتی را برای این برج نوری در نظر گرفت. محدوده قیمتی را برای برج نوری 9 متری، می توان از 10،000،000 ریال تا 200،000،000 ریال در نظر گرفت.

همچنین، از بالای برج نوری می‌توان تمامی مناظر زیبای شهر تهران را تماشا کرد و دلبازی از فراز و نشیب‌های شهر برداشت نمود. با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ای بلند از تهران، امکان دسترسی آسان به این برج نیز در دسترس عموم قرار دارد.

تهیه یک برج نور مناسب که توانایی روشنایی مطلوب محیط کارگاهی را داشته باشد، راه حل مناسبی برای حل این قبیل مشکلات است. پروژکتور Led و بخار سدیم مهمترین قطعه‌ای است که تاثیر مستقیمی در قدرت و وسعت نورپردازی برج روشنایی https://partowsazan.com/fa/%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d9%be%d8%b1%da%86%d9%85/news/12190/%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d9%be%d8%b1%da%86%d9%85/ دارد. متال هالیدها ترکیباتی هستند که هنگام ترکیب عناصر فلز و هالوژن ایجاد می‌شوند. آن‌ها شامل مواردی مانند کلرید سدیم (نمک) و هگزافلوراید اورانیوم (سوخت مورد استفاده در راکتورهای انرژی هسته‌ای) هستند.

در نهایت، برج نوری به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم و جالب در شهر تهران شناخته می‌شود و همواره به عنوان یک نماد از شهرت و زیبایی این پایتخت شناخته می‌شود. برج نوری با فضای سبز پیرامونی و منظرهٔ دیدنی خود، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌دهد و خاطره‌ای زنده و دلنواز را در ذهن هر کسی جا می‌گذارد.

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما