خشم خود را سرکوب نکنید!



یکی از روانشناسان خشم را یک احساس مفید برای بدن عنوان و بیان کرد: نحوه بروز خشم مهم است تا به فرد یا دیگران آسیب نرساند.

به گزارش ایسنا، یوخابه محمدیان به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت (28 آذر تا 26 آذر) از خشم به عنوان یک هیجان مفید برای بدن یاد کرد و افزود: خشم نیز مانند سایر احساسات فواید خاص خود را دارد.

او ادامه می دهد: “وقتی افراد یا چیزهایی مانع از نیازهای شما می شوند، خشم ایجاد می شود و این هیجان است که شما را به سمت اهداف خود و غلبه بر آن موانع سوق می دهد، اما مهم است. عصبانیت و تفاوت بین آنها را بشناسید. پرخاشگری

وی افزود: خشم احساسی است که در افراد تجربه می شود و از نظر جسمی ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد اما پرخاشگری جایی است که این عصبانیت بیرون می آید و در رفتار افراد خود را نشان می دهد.

محمدیان گفت: مانند سایر هیجانات مانند خشم، ترس، شادی، اضطراب و… تا حدودی مفید است، اما دانستن میزان و شدت آن و نحوه مدیریت آن مهم است.

وی گفت: نکته دیگری که در مورد خشم باید بدانیم این است که افرادی که تجربه های مشابهی از عصبانیت دارند با هم متفاوت هستند، به عنوان مثال دو نفر در موقعیت رانندگی یکسان وقتی ماشین جلوی آنها می چرخد ​​میزان عصبانیت متفاوتی دارند. و یک نفر بسیار عصبانی خواهد شد، اما شخص دیگر اصلا عصبانی نخواهد شد.

وی افزود: این امر به دلیل تفاوت در برداشت افراد است، به عنوان مثال فردی چرخاندن خودروی مقابل خود را یک حرکت توهین آمیز می داند، اما فرد دیگری آن را یک مشکل طبیعی در حین رانندگی می داند و باعث ایجاد اختلاف در معنا و درک می شود. نفر اول خیلی از این حرکت عصبانی است باید بیاید و نفر دیگر عصبانی نشود.

چگونه باید در موقعیت های خشمگین واکنش نشان دهیم؟

این روانشناس با اشاره به سه واکنش متفاوت افراد در مواجهه با موقعیت عصبانیت گفت: افراد در هنگام بروز خشم به سه راه متوسل می شوند که عبارتند از «ابراز کردن»، «سرکوب خشم» یا «کنترل خشم».

وی ادامه داد: در وهله اول، «ابراز کننده خشم» می تواند هم جسور و هم پرخاشگر باشد که متأسفانه بسیاری از افراد ابراز «جسورانه» خشم را با حالت «تهاجمی» آن اشتباه می گیرند.

این روانشناس گفت: جسورانه ترین حالت خشم زمانی است که افراد بتوانند بدون تضییع حقوق دیگران از حقوق خود دفاع کنند که بسیار توصیه می شود اما به صورت پرخاشگرانه وارد عرصه تضییع حقوق دیگران می شود که به رسمیت شناخته نمی شود، عجیب است. “

وی در خصوص علل پرخاشگری برخی افراد نیز گفت: پرخاشگری فواید کوتاه مدتی دارد اما در درازمدت پشیمانی و ضرر ندارد و لاغیر.

وی افزود: اولین فایده کوتاه مدت پرخاشگری، تجربه خستگی عاطفی است، اما تحقیقات نشان می دهد که این رها شدن فوری هیجانی به شکل پرخاشگری در طول زمان باعث ایجاد احساس گناه، پشیمانی و شرمندگی در افراد می شود.

محمدیان گفت: دومین و کوتاه مدت پرخاشگری، باج گیری از دیگران است، به طور معمول افراد دیگر در مقابل پرخاشگری کوتاه می آیند و عقب نشینی می کنند، اما این وضعیت در درازمدت کل رابطه متجاوز را با دیگران از بین می برد و به نوعی از بین می رود. او را تنها می گذارد.” او انجام می دهد.

محمدیان در ادامه به دومین واکنش مردم در قبال عصبانیت اشاره کرد و افزود: برخی از افراد هستند که در مواجهه با موقعیت خشمگین، خشم خود را بدون اینکه خودشان حل کنند، روی خود تخلیه می کنند.

وی ادامه می دهد: تاکید بر کنترل خشم و کنترل خشم است، اما زمانی که فرد راه های آرام شدن و حل مشکل خشم را برای خود بداند، اما زمانی که فرد این مهارت و خشم را نداند. مشکل از بین نمی رود. . تزریق خشم می تواند منجر به بسیاری از اختلالات روانی شود.

وی در ادامه گفت: حتی در این شرایط نیز فرد دچار مشکلات جسمی مانند مشکلات گوارشی، سردرد و … می شود، بنابراین باید ابتدا مشکل عصبانیت حل شود و فرد عصبانیت خود را کنترل کند.

محمدیان گفت: دسته سوم افرادی هستند که در مواقع عصبانیت خشم خود را بروز نمی دهند اما در خود بروز نمی دهند. این افراد با کنترل خشم خود را آرام می کنند، مثلاً روی افکار خود کار می کنند و آنها را تغییر می دهند تا از عصبانیت خارج شوند که بسیار توصیه می شود.

استراتژی مدیریت خشم

وی گفت: اولین راه یادگیری مهارت های کنترل خشم است، به عنوان مثال اگر افراد مهارت های «جسورانه» را بیاموزند، می توانند خشم خود را بدون پرخاشگری بروز دهند و از حقوق خود دفاع کنند.

محمدیان گفت: راه حل دوم این است که رفتار و معنای موقعیت را برای خود تغییر دهید، مثلاً در همان مثال چرخاندن راننده در مقابل راننده دیگر، اگر به خودتان بگویید که آن شخص مجبور شده است و شاید. چیز دیگری وجود دارد به راحتی می تواند آرام شود و عصبانی نشود.

وی ادامه داد: راه حل دیگر این است که بدانیم خشم صفر تا 100 امتیاز دارد و زمان رسیدن افراد به این نقطه از صفر تا 100 متفاوت است، برخی به 100 می رسند – برخی می گویند نقطه جوش در ثانیه و برخی برای رسیدن به آن. این نکته زمان زیادی می برد.

این روانشناس تاکید می کند: هر چه افراد افزایش دوره از صفر به 100 را بیشتر تمرین کنند، می توان خشم آنها را بیشتر کنترل کرد.

محمدیان گفت: اگر افراد هنگام عصبانیت تمرین کنند، نفس عمیقی بکشند و تمام حالات عصبانیت خود را یادداشت کنند، قطعا در این زمان صفر تا 100 فاصله خواهد داشت.

روانشناسان می گویند: «راه حل دوم این است که از قبل درباره عواقب خشم فکر کنید، زیرا خشم می تواند تهدیدی برای سلامت روحی و جسمی باشد.

وی افزود: در نهایت می توان گفت خشم هیجانی پسندیده است که باید ابراز شود، اما روش صحیح ابراز خشم است که نیازمند یادگیری مهارت های خاصی است که نمی تواند وارد مرحله خشونت و پرخاشگری شود.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم