دانش آموز راضی، خانواده ناراضی!



ایران: امتحانات مجازی دانش آموزان از چند روز پیش آغاز شده است. تنها راه مقامات برای انجام چنین آزمایشاتی محافظت از سلامت دانش آموزان در برابر ویروس کرونا است.

البته خانواده‌ها از امتحان مجازی دانش‌آموزان استقبال کرده‌اند، اما با توجه به سطح یادگیری و کیفیت تحصیلی و موفقیت دانش‌آموزان، احساس می‌کنند که تحصیلات پایه آنها کاهش یافته است.

معلمان همچنین می گویند چاره ای جز انتشار ویروس کرونا ندارند و تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط بهتر برای امتحانات و آموزش به کار می گیرند. البته مدیران مدارس نیز برای این آزمون ها از روش های مختلفی استفاده می کنند. برخی از مدارس امتحان را به گونه ای طراحی کرده اند که دانش آموز با شروع هر بار فقط یک سوال را می بیند و در صورت جواب دادن یا امتناع، سوال بعدی نمایش داده می شود.

همچنین ترتیب گزینه های دانش آموزان در سوالات چند گزینه ای تغییر کرده است. اما تنها گروهی که با آموزش و امتحانات مجازی موافق و راضی هستند فقط دانشجو هستند. شیما دانش آموز کلاس یازدهم علوم انسانی است. هفته گذشته او در امتحانات آنلاین در ادبیات، روانشناسی، دین و انگلیسی شرکت کرد.

وی درباره نحوه طرح سوالات در پایان ترم گفت: معلمان ما می گفتند همه امتحانات مجازی است اما هر امتحانی متفاوت است. برخی دروس مورد بررسی و برخی تشریحی قرار گرفت. در آزمون تشریحی، برخی از معلمان از آنها می خواستند که بلافاصله پاسخ سؤالات را تایپ کنند، در حالی که برخی دیگر از آنها می خواستند که پاسخ ها را بنویسند، عکس بگیرند و ارسال کنند. زمان امتحان یک ساعت بود.

البته تا الان امتحاناتم زیاد سخت نبوده. “سوالات بسیار ساده بودند.” شیما از امتحانات مجازی رضایت کامل دارد و معتقد است که اگر کسی درس را بخواند می تواند بلافاصله به سؤالات پاسخ دهد و اگر دانش آموز کتاب را نخواند باید مانند آزمون های حضوری مدرسه تقلب کند. .

ساگر دانش آموز کلاس هشتم است. فقط امتحانات کمی سخت است. ما فقط در آزمون زبان انگلیسی شرکت کردیم که خیلی سخت بود و آزمون تستی بود. من فکر می کنم شرایط امتحان از نظر شخصی سخت تر شده است، شما باید مطالعه کنید.

معلمان در امتحانات مجازی گزینه ها را جابه جا می کنند و کاری نمی توان کرد. ما باید زودتر اقدام کنیم چون زمان امتحان کمتر از حضور است. البته برخی از دانش آموزان از صفحه سوال اسکرین شات می گیرند و برای همدیگر ارسال می کنند تا از انتخاب درست خود مطمئن شوند.

برخی از خانواده ها مشکلاتی را در آزمون های مجازی مانند یادگیری آنلاین گزارش کرده اند، اما برای حفظ سلامت فرزندان خود باید این الگوی آموزشی را رعایت کنند. خانواده ها بر این باورند که روش قدیمی آموزش مجازی متفاوت و جدید است و در بسیاری از موارد نمی توانند مانند یک معلم به فرزندان خود آموزش دهند و دانش آموزان خود را از مدرسه رها می کنند.

مادر محمد پارسا، دانش‌آموز کلاس نهم، معتقد است: «از کلاس‌های آنلاین راضی نبودم، پسر خودم در آزمون مشارکتی تقلب کرد، از دوستانش هم کمک می‌گیرد و البته کتاب را می‌بیند.

او می گوید حتی به خود زحمت نمی دهد برای امتحان درس بخواند و می توانیم کتاب را باز کنیم. قبل از امتحان با دوستانش هماهنگ می کند و کتاب جلوی آنها باز می شود.

برخی از خانواده ها می گویند که هر دو پدر و مادر، معلم و ممتحن هستند. مادر صبا که دانش‌آموز کلاس دهم است به این موضوع می‌گوید: «وظیفه اصلی بر عهده پدر و مادر است، یعنی پدر و مادر هم پدر و هم معلم هستند و الان بر امتحانات نظارت می‌کنند. اما کرونا در این روزها چاره‌ای ندارد. و سن چرا فرزندتان را به مدرسه می برید اما زیرساخت اینترنت ضعیف است وقتی معلم شفاهی از دانش آموز سوال می پرسد زمان می برد این پیام زمان رسیدن به دانش آموز است معلم می گوید چرا شما اینقدر دیر جواب بده؟ چرا زود جواب ندادی؟” و در بعضی از امتحانات هم کمی وقت دارند، یعنی 3 تا سوال برای درس ریاضی دارند و همه سوالات سخت هستند. برخی از دانش‌آموزان اگر سؤال را بدانند کند هستند و زمان کمتری دارند.»

برخی از دانش آموزان درس را جدی نمی گیرند

برخی از معلمان نیز می گویند که در چند ماه پس از آموزش الکترونیکی، تمام تلاش خود را کرده اند تا دانش آموزان در یادگیری مشکلی نداشته باشند. آموزش شخصی با آموزش مجازی متفاوت است. علی زارین، معلم فیزیک پایه دوم گفت: معلمان تجربه تدریس و ایجاد مطالب آموزشی در فضای مجازی را نداشتند و اکنون مشکل آموزش به کودکان مشکل ساز شده است. البته موضوع بعدی خانواده هایی است که وارد بحث تربیت فرزندان شده اند.

در برخی کلاس ها خانواده ها تجربه کافی ندارند و نمی دانند چگونه با تحصیلات خود برخورد کنند و البته به آموزش نیز توجه کافی ندارند. وضعیت به ویژه برای دانش آموزان دبستانی بد است. این را هم بگویم که در این جلسه شاهد افت تحصیلی دانش آموزانم بودم. برخی از دانش آموزان از اینکه معلمان و مدرسه دیگر نظارت نمی کنند و درس را جدی نمی گیرند، خیالشان راحت است.»

اوباما با اشاره به نقش خانواده ادامه می دهد: “گاهی اوقات متوجه می شوم که دانش آموزان گروه هایی تشکیل می دهند و پاسخ ها را به اشتراک می گذارند. کاری از دست ما بر نمی آید. شرایط حساس است.” نقش خانواده در اینجا مهم است. آنها باید درس ها و تکالیف خود را به دانش آموزان یادآوری کنند. خانواده باید در زمان امتحان مراقب دانش آموز باشند تا دانش آموز دچار اشتباه نشود.»

معلم نقطه مرجع است

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که معلمان وضعیت دانش آموزان را بررسی و در نهایت نمرات را اعلام خواهند کرد. وی ادامه داد: در بخشنامه ای که به مناطق فرستادیم تاکید کردیم که معلم مرجع نمره باشد و به معلم تکیه نکند فقط در آزمون مجازی باید کلاس ها، امتحانات ترم و نقش آموزش و پرورش داده شود.

عباس سلطانیان با اشاره به اینکه وضعیت هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است، می گوید: برخی از دانش آموزان به گوشی هوشمند دسترسی ندارند و معلمان نیز این را می دانند. او این اختیار را دارد که بر اساس دلایل اداری نمرات دانش آموزان را اعطا کند. به نظر ما معلم مرجع نمره دانش آموز است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم