رابطه غذای گیاهی با 4 بیماری شایع و خطرناک



کارشناسان در بسیاری از مطالعات خود رابطه بین استفاده از غذاهای گیاهی و بیماری های مختلف را بررسی کرده اند.

به گزارش ایسنا، دلایل زیادی برای پیروی از رژیم غذایی گیاهی وجود دارد، اما شاید رایج ترین آنها فواید این نوع تغذیه برای سلامتی باشد.

رژیم غذایی گیاهی می تواند خطر بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

یک رژیم گیاهخواری برنامه ریزی شده راهی سالم برای تامین نیازهای غذایی افراد در هر سنی از جمله کودکان، نوجوانان و زنان باردار یا شیرده است.

نکته کلیدی برای پیروی از این رژیم این است که از نیازهای تغذیه ای و سیستم متابولیک خود آگاه باشید تا بتوانید رژیم غذایی خود را مطابق با آن برنامه ریزی کنید.

به گفته متخصصان، یکی از سالم ترین غذاها است زیرا غذاهای گیاهی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات است.

غذاهای گیاهی نیز در پیشگیری از بیماری های مزمن مفید هستند که دی بیت در مقاله ای به برخی از آنها اشاره کرده است:

غذای گیاهی و بیماری قلبی

رگ های خونی توسط لایه ای از بافت به نام سلول های اندوتلیال پوشیده شده اند. مردم فکر می کنند که این لایه مانند تفلون عمل می کند و نمی چسبد. با این حال، وقتی رژیم حیوان را دنبال می کنید، این رگ ها بیشتر شبیه نوارها عمل می کنند و چربی موجود در جریان خون سفت می شود و در نهایت به صورت پلاک ظاهر می شود که باعث التهاب می شود.

در نهایت، این پلاک ها می توانند جریان خون و اکسیژن را به قلب یا مغز کاهش دهند و منجر به حملات قلبی و سکته شوند.

رژیم گیاهخواری و دیابت

غذاهای گیاهی سرشار از کربوهیدرات هستند که اکثر مردم فکر می کنند می تواند باعث دیابت نوع 2 شود.

اما در حقیقت، سبزیجات، لوبیاها و سایر گیاهان غنی از فیبر حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که هضم آنها طولانی تر است و سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. در نتیجه، ممکن است زمان و شرایط بهتری برای کاهش وزن داشته باشید، زیرا اضافه وزن اغلب محرک دیابت است.

غذای گیاهی و سرطان

غیرممکن است که بگوییم اگر رژیم غذایی گیاهی داشته باشید به سرطان مبتلا نخواهید شد. با این حال، بروز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان داده است که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 14 درصد کاهش دهد.

غذای گیاهی و آلزایمر

مطالعات همچنین نشان داده اند که قند و چربی زیاد در گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد، به همین دلیل است که مردم علاقه زیادی به غذای مغز دارند.

رژیم غذایی MIND ترکیبی از دو غذای سالم، رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH است. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد و باعث ارتقای سلامت سیستم متابولیک بدن می شود.

رژیم دش مخفف روش انگلیسی برای جلوگیری از فشار خون بالا است که تقریباً دو دهه پیش برای کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا طراحی شده است. هر دو غذا بر استفاده از پروتئین بدون چربی، غذاهای کم قند و کم نمک، پرهیز از غذاهای فرآوری شده و الکل و همچنین افزایش استفاده از چربی های سالم و ورزش منظم و فعالیت بدنی تاکید دارند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم