fastescobanner

رازهای چهار دندان دردناک؛ چرا ما “دندان عقل” داریم؟

[ad_1]

در رفتن افرادی که دندان عقل خود را کشیده‌اند می‌دانند که این دندان‌ها در واقع هیچ اثری جز تحریک ندارند.

به گزارش LiveScience، یک مطالعه دقیق که اکنون در شماره 27 سپتامبر مجله Nature منتشر شده است، نشان می دهد که این دندان های مزاحم ممکن است به دلیل ضعف مکانیزم تکاملی باشد که مانع از رسیدن آنها به انتهای فک می شود.

دندان های آسیایی دندان های خلفی دهان بیشتر پستانداران هستند.

بزرگسالان 12 دندان آسیایی دارند (سه دندان آسیایی در هر طرف فک بالا و پایین) و آخرین دندان هر گروه دندان عقل نامیده می شود.

دندان های آسیایی معمولاً از جلو به عقب رویش می کنند و دندان عقل آخرین دندانی است که بین 16 تا 24 سالگی ظاهر می شود.

اگر فضای کافی در فک برای رویش دندان عقل وجود ندارد و رشد آنها باعث ایجاد بی نظمی در سایر دندان ها می شود، زمان انجام یک عمل دندانپزشکی دردناک یعنی کشیدن دندان عقل فرا رسیده است.

یکی از مشکلات دندان آسیاب که دانشمندان را متحیر کرده است این است که چرا دندان عقل برخی افراد اینقدر بزرگ است در حالی که برخی دیگر (که واقعا خوش شانس هستند) اصلا دندان ندارند.

در مورد دندان درد و دندان عقل بخوانید:

دندان عقل، داستان خاطره انسان های باستانی!
همه چیز درباره دندان عقل
برکسیت چیست؟
آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

برای پاسخ به این سوال، محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند، دندان های موش را در یک محیط آزمایشگاهی کشت دادند.

محققان دریافتند که تعادل بین دو مکانیسم مولکولی، «فعال‌سازی» و «بازداری»، تعداد دندان‌هایی که از ریشه دندان بیرون می‌آیند (قطعه کوچکی از بافت که بعداً به دندان تبدیل شد) و اندازه کنترل‌شده را کنترل می‌کند. از این دندان ها

وقتی این دو مکانیسم در تعادل باشند، این سه دندان به هم می رسند و تقریباً یک اندازه هستند.

اما اگر این دو مکانیسم در تعادل نباشند، اندازه این دندان ها متفاوت خواهد بود. اگر مکانیسم فعال سازی برنده شود، هر دندان از نظم خارج می شود، به طوری که دندان عقل مانند گروهی از قلدرها عمل می کند و باعث درد واقعی در دهان می شود. در موارد بسیار نادر، ممکن است سر چهارمین دندان آسیایی نیز پیدا شود.

از طرفی اگر روش پیشگیری پیروز شود، این دندان ها به ترتیب کوچکتر می شوند، بنابراین دندان عقل از همه کوچکتر می شود و در نهایت ممکن است شما عقل داشته باشید، اصلا دندان ندارید.

یوکا ارنووال، یکی از اعضای تیم، گفت که اکثر انسان های اولیه دارای چهار دندان عقل بودند و همه آنها به یک اندازه بودند، بنابراین در آن زمان، این دو نیرو احتمالاً در تعادل بودند.

ارنوال به لایو ساینس گفت: «اما اکنون دندان عقل ما معمولاً کوچکتر از بقیه دندان‌های قروچه است، به این معنی که شوینده‌ها شانس برنده شدن دارند.» با این حال، این مورد برای همه افراد نیست.

ارنوال گفت: “اگرچه دندان های عقل کوچکتر می شوند، اما همچنان می توانند مشکلاتی ایجاد کنند، زیرا فک انسان به مرور زمان کوچکتر می شود، که ممکن است به این دلیل باشد که انسان آشپزی را آموخته است. و غذای ما اکنون نرم تر است.” جویدن به انرژی کمتری نیاز دارد.

بنابراین، دندانپزشکان برای مدت طولانی به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.

حس مشترک

چرا دندان عقل داریم؟

اشاره شده است که دندان عقل در انتهای محراب فک قرار دارد، به این معنی که انسان به طور طبیعی کمتر از این دندان برای جویدن غذا استفاده می کند. اما اگر این دندان ها به طور گسترده توسط انسان استفاده نمی شود، پس چرا این همه دندان های بی فایده در فک خود دارند؟ برای پاسخ به این سوال، باید به مشکل تکامل انسان نگاه کنیم. به عبارت دیگر، قبل از اینکه انسان بتواند آتش را تشخیص دهد و غذای خود را بپزد، این دندان ها برای غذای خام کاملاً مناسب بودند و به طور گسترده توسط انسان های اولیه در جویدن غذا استفاده می شدند. در این زمان اگر گوشت خام، آجیل و ریشه گیاه بخورید، تعداد دندان قروچه در دهان شما برای خوب جویدن غذا کافی نیست.

دندان های عقل بعد از بلوغ شروع به رشد می کنند زیرا اگر به مرور زمان دندان های خود را از دست بدهید می توانید در صورت نیاز از دندان عقل خود استفاده کنید. داشتن مجموعه ای از دندان های آماده پشت فک افتخاری است که تکامل به شما داده است. به گزارش فرارو، در این مدت ما انسان ها کم کم شروع به خوردن غذاهای نرم کردیم و جذب آن ها شدیم و به تدریج مراقبت بهتر و بیشتر از دندان هایمان را آغاز کردیم. با گذشت هزار سال، نتیجه این شد که دیگر نیازی به کمک این دندان ها نداشتیم. اما اگر ما دیگر به این دندان ها نیاز نداریم، چرا در طول تکامل انسان ناپدید نشدند؟ پاسخ این است که از زمان کشف آتش و استفاده از دندان عقل در غذا، فک انسان کوچکتر یا شلوغ شده است، اما متأسفانه ژن تعیین کننده اندازه فک با ژن تعیین کننده تعداد دندان ها متفاوت است. متفاوت هستند در نتیجه، بیشتر دندان‌هایی که فک‌مان می‌افتد باید بستری با 32 دندان باشد، اما از آنجایی که دندان‌های عقل کندترین رشد را دارند، باید به نوعی با آن 32 دندان که اغلب آزاردهنده هستند، هماهنگ شوند.

مشکلات ناشی از رشد نامناسب دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل در فضای فشرده بین دندان های دیگر رشد کند می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دهان شود:

1. آسیب به دندان های دیگر

فشار دادن سایر دندان های آسیایی می تواند به دندان عقل آسیب برساند یا خطر عفونت در این ناحیه وجود دارد. فشار دندان عقل بر روی دندان های اطراف نیز می تواند باعث سردرگمی در تراز دندان ها شود. در این صورت نیاز به درمان ارتودنسی است.

. تورم و کیست

دندان های عقل در کیسه های داخل استخوان فک رشد می کنند. با رشد دندان، داخل کیسه پر از مایع می شود و در نتیجه کیست هایی ایجاد می شود که می تواند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب برساند. به ندرت یک تومور که معمولاً غیرسرطانی و خوش خیم است در اطراف دندان عقل ایجاد می شود که در این صورت باید بافت ها و استخوان های اطراف برای درمان برداشته شوند.

3. کشی

به نظر می رسد دندان هایی که تحت فشار دندان های دیگر و به دلیل نداشتن فضای مناسب رشد می کنند بیشتر از سایر دندان ها در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند. احتمالاً عاملی است که نشان می دهد چرا آنها اینقدر ضعیف عمل می کنند. علاوه بر این، غذا و باکتری ها به راحتی در فضای بین لثه و دندان عقل که به طور کامل رشد نکرده اند قرار می گیرند و زمینه پوسیدگی را فراهم می کنند.

4. بیماری لثه

مشکل تمیز کردن دندان عقل که به طور کامل رشد نکرده است این است که در جایی که دندان عقل رشد می کند، خطر ابتلا به یک بیماری التهابی و دردناک به نام پریکاردیت افزایش می یابد.

هر آنچه باید در مورد دندان عقل بدانید.

آیا باید مسواک بزنیم؟

اشاره شده است که رشد نامناسب دندان عقل می تواند باعث درد شدید ما شود، اما باید در نظر داشت که برای همه یکسان نیست. به عبارت دیگر، کشیدن دندان عقل ارتباط مستقیمی با ایجاد رد این دندان در فک ما دارد. ابتدا باید توجه داشت که در 35 درصد از جمعیت جهان این دندان ها به هیچ وجه تشکیل نمی شوند و این افراد در از بین رفتن آنها مشکلی احساس نمی کنند، اما در مورد 65 درصد دیگر ممکن است دندان عقل وجود داشته باشد. . مشکل ساز باشد به طور معمول زمانی که دندان عقل به طور طبیعی در فک ما رشد می کند، نیازی به کشیدن آن نیست، اما اگر طبق تشخیص پزشک، این دندان می تواند اثرات مضر مختلفی برای ما داشته باشد، در این صورت برداشتن آن ضروری است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله آمریکایی منتشر شد، حداقل دو سوم کشیدن دندان عقل غیر ضروری است و مقدار آن به هیچ وجه بی‌اهمیت نیست. این مطالعه همچنین نشان می دهد که کشیدن دندان عقل می تواند مصرف دارو را افزایش دهد. بنابراین، قبل از اینکه به کشیدن دندان عقل فکر کنید، بهتر است به توصیه های زیر توجه کنید:

حس مشترک
1. چه زمانی نیازی به مسواک زدن نداریم؟

در صورت سالم بودن (عدم پوسیدگی در دندان ها و عدم وجود تورم در لثه های اطراف).
– کاملا رشد کرده اند
– در وضعیت صحیح قرار گرفته و در عملکرد طبیعی سایر دندان ها اختلال ایجاد نمی کند.
در طول بهداشت روزانه دهان به راحتی تمیز می شوند.

. چه زمانی به مسواک زدن نیاز داریم؟

دندان ها به طور کامل زیر لثه پنهان هستند اما نمی توانند بسوزند. در این صورت می توانند در تشکیل کیست نقش داشته باشند که می تواند ریشه دندان های همسایه را از بین ببرد.
– دندان به طور کامل بیرون نمی آید. مشکلات سلامتی آنها و تجمع زیاد باکتری ها می تواند منجر به بیماری های مختلف حفره دهان شود.
– اگر فضای کافی برای دندان ها وجود نداشته باشد (دندان های مجاور بسیار محکم در جای خود قرار گرفته اند)، رشد دندان عقل به دندان های مجاور آسیب می رساند.
– اگر در ناحیه دندان عقل احساس درد می کنید.
عفونت های مکرر بافت نرم با دندان عقل.
تشکیل تومور.
التهاب لثه.
پوسیدگی دندان های مجاور دندان عقل و شکستگی در آنها.

هنگامی که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه می کنید و دندان های خود را به طور منظم چک می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید مشکلات ناسالم دندانی خود را قبل از بروز آنها درمان کنید. در واقع اگر بتوانید قبل از 25 سالگی دندان عقل بد خود را درمان کنید، مشکلات و عوارض کمتری خواهید داشت. عقل نادرست در سنین بالا به تعویق انداختن درمان دندانپزشکی می تواند بسیار دردناک باشد. با افزایش سن، ریشه دندان عقل شما ضخیم تر می شود که می تواند منجر به عوارضی مانند تاخیر در بهبود، کاهش تحمل بیماری و شکستگی فک در سالمندان شود.

بیرون کشیدن دندان عقل

سختی کشیدن دندان عقل یا سهولت درمان به سرعت رشد و موقعیت آن در دهان بستگی دارد. کشیدن دندان عقل در صورتی که به طور کامل رشد کرده باشد به آسانی کشیدن دندان های دیگر است. بسته به وضعیت دندان های شما، دندانپزشک یا جراح شما می تواند پیش بینی های خوبی در مورد کارهای بعدی انجام دهد. کشیدن دندان عقل در صورت رشد کامل آسان است، اما اگر زیر لثه و داخل استخوان فک باشد، جراح باید لثه ها را بریده و مقداری از استخوان اطراف دندان را خارج کند. اغلب در مورد دندانی که این عارضه را دارد، به جای کشیدن کل دندان به هم، تکه های کوچکی برداشته می شود تا میزان تراشیدن استخوان فک در اطراف دندان عقل کاهش یابد.

هر آنچه باید در مورد دندان عقل بدانید.

عوارض کشیدن دندان عقل

از عوارض رایج کشیدن دندان عقل می توان به خونریزی شدید، آسیب عصبی و از همه مهمتر انفیلتراسیون سیاتیک فک بالا اشاره کرد. عصب سیاتیک فک بالا حفره بزرگی است که در بالای دندان عقل فک بالا قرار دارد و گاهی اوقات کشیدن دندان می تواند سوراخی به قطر حدود 1 سانتی متر تا حدود 1 سانتی متر در محل استخراج ایجاد کند که خود به خود بهبود می یابد. قطر کمتر از 2 میلی متر است. اما اگر قطر آن زیاد باشد، لثه یا پزشک فک و صورت باید آن را با استفاده از تکنیک فلپ ترمیم کند.

مراقبت از دندان عقل

زمان بهبودی سخت است و به نوع جراحی بستگی دارد. معمولا 5 تا 7 روز برای بهبودی دندان عقل و 3 تا 4 هفته طول می کشد تا لثه بهبود یابد. اگر استخوان فک در حین جراحی آسیب ببیند، حدود 6 ماه طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. پس از کشیدن دندان عقل، باید در نظر بگیرید که درمان شما چقدر طول می کشد که شامل موارد زیر است:

برای قطع خونریزی در 24 ساعت اول، پس از درآوردن دندان عقل، می توانید گاز استریل را کمی مرطوب کرده و قسمت استخراج شده را به مدت 45 دقیقه نگه دارید تا خونریزی متوقف شود.
اسید مخزن باعث لخته شدن کیسه های چای و توقف خونریزی می شود که ممکن است به جای استفاده از گاز گزینه خوبی باشد.
در جراحی دندان آسیب دیده، جراح لثه ها را بخیه می زند تا بتوانند به سرعت بریده شوند و بهبود یابند. اگر بخیه ها جذب نمی شوند، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد.
یکی دیگر از عوارض کشیدن دندان عقل، تورم صورت است. برای کاهش آن می توانید به مدت 10 دقیقه کمپرس یخ را روی ناحیه متورم قرار دهید. این کار را به دفعات لازم در 24 ساعت اول انجام دهید.
استفاده از آنتی بیوتیک ها قبل و بعد از جراحی برای از بین بردن باکتری ها و عفونت های اطراف دندان توصیه می شود. علاوه بر این، داروهای مسکن ممکن است همراه با تجویز دندانپزشک برای تسکین درد پس از کشیدن دندان استفاده شوند.

هر آنچه باید در مورد دندان عقل بدانید.

عادات غذایی و توصیه هایی که پس از کشیدن دندان باید رعایت شود.

بیمار باید تا زمانی که اثر ماده بی حس کننده مورد استفاده برای عمل از بین برود مایعات بنوشد و پس از آن چند روز غذاهای نرم و خالص بخورد. مراقب باشید مایعات را با هیچ نی قورت ندهید، زیرا مکیدن لخته های خون را نرم می کند.

خوردن غذاها و مایعات سرد باعث کاهش درد و تسکین آن می شود. بستنی می تواند گزینه خوبی باشد که می تواند برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان استفاده شود.

به طور منظم (دو بار در روز) مسواک بزنید اما در 24 ساعت اول از مسواک زدن دندان ها و محیط اطراف خودداری کنید.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما