روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی


در رفتن روانشناسی رنگ در تجارت یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. تقریباً از دوران اوج چاپ رنگی در روزنامه ها و آژانس های تبلیغاتی، بحث روانشناسی رنگ و نقش رنگ در بازاریابی و تبلیغات جدی شده است. رنگ ها می توانند بر کسب و کار و برند شما تأثیر بگذارند، صرف نظر از اینکه چگونه بر افراد تأثیر می گذارند. همچنین نحوه تفکر مشتری در مورد شما نیز قابل توجه است. نتایج بسیاری از تحقیقات در این زمینه نشان داده است که برخی از رنگ ها در ایجاد پاسخ مورد انتظار مخاطب موثرتر هستند.

به گزارش فرارو، وب سایت HelpCout در مقاله ای به ارائه مهم ترین اصول روانشناسی رنگ ها در کسب و کار و برندسازی پرداخته است.

روانشناسی رنگ چیست؟

به طور کلی، روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تأثیر رنگ بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ بر این تمرکز دارد که چگونه رنگ می تواند بر مشتریان محصول تأثیر بگذارد یا اینکه آیا این رنگ ممکن است مشتریان را برای ترجیح یا خرید یک برند خاص ترغیب کند. این یک مطالعه بسیار مهم است که باید هنگام شروع یک تجارت جدید، توسعه یک تجارت یا بازاریابی یک محصول در نظر گرفت. جالب است بدانید که در مطالعه ای با عنوان «تاثیر رنگ بر بازاریابی»، محققان به این نتیجه رسیدند که حدود 90 درصد از تصمیمات فوری در مورد محصولات می تواند صرفاً بر اساس رنگ باشد.

مشکل روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

تلاش‌های زیادی برای دسته‌بندی نحوه واکنش افراد به رنگ‌های مختلف انجام شده است. اما حقیقت این است که رنگ تا حد زیادی به تجربه شخصی بستگی دارد و نمی توان آن را به راحتی به احساسات خاص و جهانی تبدیل کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیت، تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی بر نحوه تأثیر رنگ‌ها بر ما تأثیر می‌گذارد. بنابراین این ایده که رنگ هایی مانند زرد یا بنفش می توانند احساس بسیار خاصی ایجاد کنند ممکن است به اندازه خواندن کف دست شما دقیق باشد.

باورهای رایجی مانند “سبز به معنای صلح” را در نظر بگیرید. در بازاریابی و تبلیغات هیچ دلیلی برای این باور پیدا نمی کنید. سبز گاهی اوقات برای برندسازی مسائل زیست محیطی مانند نسل هفتم استفاده می شود. اما چیزهای دیگری نیز در نام رنگ مکان های اقتصادی مانند نعنا وجود دارد. قهوه ای همچنین می تواند برای تحریک یک احساس گرم و دعوت کننده (متشکرم) و اشتها (تجارت شکلات) استفاده شود.

با این وجود، هنوز هم می‌توان آن‌ها را برای رنگ کار بازاریابی و برندسازی عمومی یافت، اگرچه نباید آنها را بدیهی تلقی کرد. در این مورد تاکید می شود که برای انجام این کار باید روش های عملی و تجربی برای تصمیم گیری در مورد رنگ پیدا کرد.

نکات اساسی در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

اولین نکته این است که هیچ دستورالعمل روشنی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. در حالی که ممکن است با نگاه کردن به راهنماهای موجود در سایت ها رنگ کسب و کار خود را بیابید، واقعیت این است که “کدام رنگ ها برای برند من مناسب هستند؟” پاسخ به این سوال این است. عبارت “بستگی دارد” همیشه وجود دارد. این یک پاسخ ناامیدکننده است. اما این یک واقعیت است. نکته اصلی جایی است که شما کار می کنید. احساس، خلق و خو و تصویری که برند یا محصول شما را می سازد بسیار مهم است. خبر خوب این است که تحقیق در زمینه روانشناسی رنگ می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

رنگ با نوع کسب و کار مطابقت دارد

در یک مطالعه در سال 2006، محققان دریافتند که درک مناسب بودن رنگ مورد استفاده برای یک برند خاص مهم است. به عبارت دیگر آیا رنگی که انتخاب می کنید با رنگی که می خرید مطابقت دارد؟ وقتی نوبت به انتخاب رنگ “مناسب” می رسد، تحقیقات نشان داده است که پیش بینی بازخورد مشتری در مورد تطابق رنگ بسیار مهمتر از اعتقاد صاحب کسب و کار است. بنابراین هنگام انتخاب رنگ برای بازاریابی و برندسازی خود، ابتدا از خود بپرسید که آیا دیدن بازخورد مشتریان خوب است یا اینکه رنگ برای چیزی که من می فروشم مناسب است؟

رنگ مناسب نشان دهنده شخصیت برند شماست

رنگ ها بر نحوه درک یک برند تأثیر می گذارند و مردم را به سمت خرید هدایت می کنند. به عبارت دیگر، رنگ ها تأثیر مستقیمی بر نحوه درک مصرف کنندگان از «شخصیت» یک برند دارند. در حالی که برخی از رنگ‌ها کاملاً با ویژگی‌های خاصی مطابقت دارند (مثلاً قهوه‌ای با زبری)، مطالعه دانشگاهی رنگ‌ها و مارک‌ها معمولاً به شما می‌گوید که این شما هستید که ابتدا شخصیت برند مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس رنگ مناسب آن را انتخاب کنید.

جنیفر آکر، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، این موضوع را مورد مطالعه قرار داده و مقاله او با عنوان “ابعاد شخصیت برند” به پنج بعد کلیدی می پردازد که در شخصیت یک برند نقش دارند. گاهی اوقات برندگان می توانند بیش از دو شخصیت را نشان دهند. اما به طور کلی اکثر آنها تحت سلطه یکی از این شخصیت ها هستند. از خود بپرسید: “دوست دارید شخصیت برندتان چگونه به نظر برسد و چگونه می توانید از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنید؟”

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

پنج بعد کلیدی شخصیت برند از دیدگاه جنیفر آکر

رنگ مناسب مخاطب شما را جذب می کند

یکی از جالب‌ترین آزمایش‌ها در روان‌شناسی رنگ‌ها در رابطه با جنسیت، کاری است که جو هالوک در مورد «تخصیص رنگ» انجام داد. داده های هالوک ترجیحات واضحی را برای رنگ های خاص در ژن ها نشان می دهد. ذکر این نکته ضروری است که اکثر پاسخ دهندگان آن از جوامع غربی بودند. محیط شخصی – به ویژه ادراکات فرهنگی – نقش مهمی در بیان تناسب رنگ برای جنسیت دارد که می تواند بر ترجیحات رنگ فردی تأثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

یافته های هالوک در مورد رنگ های مورد علاقه مردان و زنان

تحقیقات تکمیلی در مورد درک رنگ و ترجیحات نشان می دهد که مردان معمولاً رنگ های تند را در مورد سایه های رنگ ترجیح می دهند، در حالی که زنان رنگ های ملایم را ترجیح می دهند. مردان همچنین تمایل بیشتری به انتخاب سایه های رنگ مورد علاقه خود دارند (که در آن مشکی اضافه شده است)، در حالی که زنان بیشتر رنگ های روشن تر (که در آن رنگ سفید اضافه شده است) انتخاب می کنند. با این حال، اینها هنوز در تئوری رنگ ها به شدت مورد بحث هستند. به نظر می رسد چنین کاری باید خارج از کلیشه جنسیتی انجام شود. “استعداد درک شده” نباید آنقدر سختگیرانه باشد که فرض کنیم یک برند یا محصول نمی تواند موفق باشد. زیرا رنگ ها بر حسب جنسیت با طعم مورد نظر مطابقت ندارند.

رنگ مناسب می تواند برند شما را متمایز کند

مطالعات نشان داده اند که مغز ما برندهای قابل تشخیص را سریعتر از برندهای پیچیده ترجیح می دهد و بنابراین رنگ عامل مهمی در ایجاد هویت تجاری است. یک مقاله ژورنالی همچنین نشان می دهد که برای برندگان جدید بسیار مهم است که هنگام انتخاب رنگ ها از تفاوت آنها با رقبای خود اطمینان حاصل کنند.

انتخاب رنگ مناسب می تواند به برجسته شدن برند شما کمک کند. یک اصل روان‌شناختی به نام اثر انزوا می‌گوید: «چیزی شبیه انگشت شست پا به یاد ماندنی‌تر خواهد بود». دو مطالعه از ترکیب رنگ ها، یکی پاسخ های زیبایی شناختی را اندازه گیری می کند و دیگری به ترجیحات مصرف کننده می پردازد، نشان می دهد که تعداد زیادی از مصرف کنندگان الگوهای رنگی با رنگ های مشابه را ترجیح می دهند.

آنها همچنین از پالت هایی با طیف های رنگی بسیار متضاد استفاده می کنند. از نظر هماهنگی رنگ، این به معنای ایجاد ترکیب های بصری متشکل از رنگ های آنالوگ یکسان و تضاد آنها با رنگ های مکمل است. این مفهوم نیز نقش زیادی در بازاریابی دارد. راه دیگر استفاده از رنگ های زمینه، پایه و مات است.

لازم به ذکر است که دانستن این اصول و روش های صحیح ترکیب رنگ بسیار مهم است. زیرا گاهی اوقات اشتباهاتی توسط برخی افراد انجام می شود. به عنوان مثال، تغییر رنگ دکمه روی یک لباس قرمز فروش را تا 21 درصد افزایش می دهد. با این حال، ما نمی توانیم فرضیات عجولانه در مورد “قدرت قرمز” را به تنهایی تأیید کنیم. در واقع قرمز را باید در پس زمینه یا پالت مورد نظر تصور کرد. در پالت رنگ سبز، قرمز نشان دهنده تضاد بصری کامل است و سبز یک رنگ مکمل است.

رنگ مناسب نام مناسبی دارد

اگرچه رنگ های مختلف را می توان به روش های مختلف درک کرد، اما شخصیت های توصیفی آن رنگ ها نیز مهم هستند. بر اساس مطالعه ای با عنوان “رز با هر نام دیگری …”، هنگامی که از مردم خواسته می شد به محصولاتی با نام رنگ های مختلف امتیاز دهند، اغلب شخصیت های فانتزی ترجیح داده می شدند. به عنوان مثال، با وجود اینکه به افراد یک رنگ نشان داده می شد، نام “موکا” به وضوح بیش از نام “قهوه ای” مورد توجه قرار گرفت. تحقیقات دیگر نشان داده است که این موضوع برای طیف وسیعی از محصولات صادق است. مشتریان از حروف خاص و غیرمعمول برای رنگ ها استفاده می کنند تا جذاب تر از نام های ساده و رایج خود به نظر برسند.

نمونه هایی از روانشناسی رنگ در تبلیغات و تجارت

رنگ قرمز استفاده شده در برندهای کوکاکولا، ردبول و باشگاه پرسپولیس باعث افزایش فشار خون و سوخت و ساز بدن می شود. قرمز نماد انرژی است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از این رنگ برای ایجاد انگیزه در افراد استفاده می‌کنند و آن‌ها را وادار به تصمیم‌گیری سریع مانند «اکنون بخر» یا «اینجا کلیک کن» می‌کنند. رنگ قرمز به دلیل انتقال انرژی می تواند برای ترویج نوشیدنی های انرژی زا، بازی ها، اتومبیل، ورزش و فعالیت بدنی استفاده شود. نکته مهم این است که احتمال دیدن قرمز بسیار زیاد است.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

رنگ نارنجی را می توان در برندهای شرکت هایی مانند سایپا، مک دونالد، خطوط هوایی الاتحاد و الخلیج مشاهده کرد. انرژی قرمز نارنجی و شادی زرد همزمان با هم ترکیب می شوند. نارنجی که نماد قدرت و استقامت است، معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، عزم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزه را می رساند. این رنگ در چشم انسان احساس گرما ایجاد می کند; اما به اندازه قرمز آزاردهنده نیست. پرتقال انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتری به مغز می دهد و فعالیت ذهنی را افزایش می دهد. پرتقال اشتها را در رابطه با تغذیه سالم افزایش می دهد. رنگ نارنجی عالی به نظر می رسد و می توان از آن در تبلیغات و بسته بندی برای جلب توجه مردم استفاده کرد.

زرد رنگی قدرتمند و شاد است که اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر احساسات مثبت را القا می کند. رنگ زرد طول موج بیشتری دارد و نسبت به رنگ های دیگر بلندتر به نظر می رسد. زرد نیز رنگ خلاقیت است. شرکت هایی که در تولید محصولات کودک تخصص دارند از رنگ زرد استفاده می کنند. لوگوی مک دونالد زرد است و طراوت و سرزندگی آن را نشان می دهد. برند فراری نیز با لوگوی زرد خود روحیه رقابتی از خود نشان داده است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم