fastescobanner

شستشوی واژن؛ 10 چیزی که هر زنی باید بداند

[ad_1]

برترین ها: شستشوی واژن یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی زنان است. دستگاه تناسلی زنان به دلیل بافت و شرایط خاصی که دارد بسیار حساس است و طبیعتا نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اکثر خانم ها بوی واژن، التهاب، خارش و خشکی را گزارش کرده و به دنبال درمان هستند. البته باید در نظر داشته باشید که سعی نکنید واژن خود را خوشبو و خوشبو کنید، بلکه سعی کنید با رعایت بهداشت فردی سلامت واژن خود را متعادل نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع و 10 نکته کاربردی برای شستشوی واژن که در وب سایت لافارژ درج شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

شستشوی واژن؛  10 چیزی که هر زنی باید بداند

1. تفاوت واژن و فرج را بیاموزید

تفاوت قابل توجهی بین واژن و VULVA وجود دارد. فرج قسمت خارجی و قابل مشاهده دستگاه تناسلی زنانه است. دریچه شامل سر لابیا بزرگ، لب کوچک و کلیتوریس است. ورودی واژن تنها قسمتی از واژن است که از بیرون قابل مشاهده است. داخل واژن لوله ای است که دهانه رحم و رحم را به واژن متصل می کند.

2. دریچه را مانند هر قسمت دیگر بدنه تمیز کنید

برای جلوگیری از رشد تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول‌های مرده و سایر عوامل بیولوژیکی که باعث تجمع میکروب‌های مضر می‌شوند، پوست دریچه باید به‌طور مرتب با ملایم، بی‌بو و بدون صابون شسته شود.

این دریچه نیز مانند سایر قسمت های بدن با لایه ای از پوست پوشانده شده است و مانند سایر قسمت های بدن به راحتی با کمی دقت تمیز می شود. به دو دلیل، هنگام تمیز کردن شیر، از مالش زیاد یا اعمال فشار و شدت زیاد خودداری کنید:

دلیل اول این است که برای تمیز نگه داشتن شیر خود مجبور نیستید این کار را انجام دهید. دلیل دیگر این است که ورود کف و صابون به واژن می تواند باعث التهاب یا سوزش در واژن شود.

شستشوی واژن؛  10 چیزی که هر زنی باید بداند

3. واژن به طور طبیعی تمیز است

شاید تا به حال نام پاک کننده های اجاق گاز را شنیده باشید. نوعی فر که بدون استفاده از مواد شیمیایی و در دمای بالا در حین پخت، باقیمانده غذا را می سوزاند و در نتیجه خود فر را تمیز می کند.

جالب است بدانید که واژن به طور طبیعی PH پایینی دارد که از رشد میکروب ها (باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها) جلوگیری می کند و در نتیجه محیط خود را تمیز نگه می دارد. بنابراین نیازی به شستشوی داخل واژن با صابون برای تمیز کردن آن نیست.

4. برای شستن ناحیه تناسلی از صابون استفاده نکنید

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از صابون می تواند باعث تحریک پوست داخل واژن شود. پوست این ناحیه نسبت به پوست بیرونی بدن حساس‌تر است و نباید از صابون‌های معطری که در سایر قسمت‌های بدن خود استفاده می‌کنید برای شستشوی واژن استفاده کنید.

این فقط در مورد صابون نیست و استفاده از تامپون های معطر یا شستن لباس زیر با مواد شوینده معطر نیز می تواند واژن را تحریک کند.

شستن واژن با آب و صابون نیز می تواند باعث خشکی و خارش واژن شود. استفاده از محصولات طراحی و تولید شده برای این ناحیه مانند ژل سلامت زنانه، تسکین دهنده بوده و سوزش و خارش پوست را برطرف می کند.

5. خشکی واژن را جدی بگیرید

شستشوی واژن؛  10 چیزی که هر زنی باید بداند

خشکی واژن (واژینیت آتروفیک) می تواند در هر زمانی از زندگی یک زن بالغ رخ دهد. اما معمولا قبل از یائسگی، در دوران یائسگی و در دوران شیردهی بیشتر دیده می شود.

علائم خشکی واژن شامل درد در حین مقاربت، سوزش و خارش در واژن و ترشحات غیر طبیعی است. سایر علائم خشکی واژن عبارتند از تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار کردن. البته خشکی واژن در برخی افراد علامتی ایجاد نمی کند.

شاید ندانید، اما بسیاری از کارهایی که به طور منظم در طول روز انجام می دهید می توانند باعث خشکی واژن شوند. این شامل موارد زیر است.

  • مصرف داروهای خاص
  • استفاده از محصولات حاوی نیکوتین
  • از تامپون هایی با قدرت جذب بیشتر از آنچه نیاز دارید استفاده کنید
  • دوش واژینال
  • از صابون معطر استفاده کنید
  • در یک وان حمام پر از فوم و بادکنک استحمام کنید
  • از لوسیون بدن واژینال استفاده کنید
  • مصرف الکل

البته، بسته به شدت مشکل و توصیه های متخصص، محصولات و داروهای بهداشتی زیادی وجود دارد که می توانید برای درمان خشکی واژن از آنها استفاده کنید.

6. علل خشکی واژن را شناسایی کنید

استروژن عامل مرطوب شدن واژن است و ضخامت دیواره و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ می کند. بر اساس برخی مطالعات، علت اصلی خشکی واژن کمبود استروژن در بدن است. کاهش سطح استروژن می تواند موقت یا دائمی باشد. در موارد زیر سطح استروژن در بدن کاهش می یابد:

  • یائسگی (یک سال پس از آخرین قاعدگی)
  • پس از تشریح تخمدان، شیمی درمانی یا رادیوتراپی لگن برای درمان سرطان
  • پس از زایمان و در دوران شیردهی (زمانی که شیردهی کاهش یافته یا متوقف شود، تولید استروژن در بدن طبیعی است).
  • با مصرف برخی داروها مانند دانازول، مدروکسی پروژسترون، لوپرولید یا نافرالین، سطح استروژن کاهش می یابد. سطح استروژن پس از قطع این داروها به حالت عادی باز می گردد.

7. هرگز از هلندی از واژن استفاده نکنید

شستشوی واژن؛  10 چیزی که هر زنی باید بداند

همه متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که از هلندی از واژن استفاده نکنید. استفاده از این روش نه تنها ضروری است بلکه مضر است. این یک تصور غلط رایج است که دوش واژینال باعث تمیزی و براق شدن داخل واژن می شود. در واقع با استفاده از دوش واژینال برای شستشوی واژن، مواد شیمیایی مضری به نام فتالات وارد واژن شده و محیط آن را آلوده می کند.

8. با PH واژن تداخل نداشته باشید

محیط واژن به طور طبیعی اسیدی است. اسیدی تر از پوست و سایر اندام ها است. به طوری که PH آن در محدوده 38 تا 45 قرار دارد. این pH به حفظ باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها کمک می کند و باکتری های ناسالم و بیماری زا را از بین می برد. در نتیجه اگر PH متعادل باشد، عفونت واژن رخ نخواهد داد.

9. از ژل بهداشتی زنانه استفاده کنید

همانطور که گفته شد PH واژن نقش مهمی در سلامت دستگاه تناسلی دارد. با متعادل کردن اسیدیته واژن، می توانید به سلامت واژن خود کمک کنید و از عفونت، بو، خارش و سایر مشکلات در این ناحیه جلوگیری کنید.

ژل بهداشتی زنانه برای شستشوی ناحیه تناسلی طراحی شده است. این محصول خاصیت پاک کنندگی دارد. این به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

10. اندام تناسلی خود را به درستی بشویید

در اینجا نحوه تمیز کردن ناحیه تناسلی خود با یک پاک کننده مخصوص زنان و حفظ سلامت و خوشبو کردن آن آورده شده است:

شستشوی واژن؛  10 چیزی که هر زنی باید بداند

  • ابتدا دست های خود را بشویید.
  • قسمت بیرونی اندام تناسلی را با آب مرطوب کرده و با ژل بهداشتی زنانه شستشو دهید.
  • از وارد کردن فشار غیر ضروری به مواد شوینده وارد شده به واژن خودداری کنید.
  • می دانید، در قسمت بیرونی واژن چین و چروک هایی وجود دارد، سعی کنید با حرکات دایره ای دست خود آنها را تمیز کنید.
  • هنگام شستشو، تمام قسمت های اطراف واژن را بشویید.
  • از یک پاک کننده برای زنان تا مقعد استفاده کنید.
  • پس از پایان شستشو، تمام ناحیه را با آب کاملاً بشویید و خشک کنید.

نکته اصلی در انتخاب یک ژل شستشوی خوب و مناسب برای سلامت بانوان، انتخاب محصولاتی است که عطر و بوی قوی ندارند. این به این دلیل است که محصولات با رایحه قوی تعادل pH را تغییر می دهند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما