علائمی که نشان دهنده کمبود ویتامین است.



غذاهای آماده زیادی وجود دارند که فقط مقدار کمی مواد مغذی را در اختیار بدن شما قرار می دهند. اما باید بدانید که اگر بدن شما مواد مغذی یا ویتامین های کافی دریافت نکند، می توانید علائم و نشانه های آن را در بدن خود مشاهده کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اگر این علائم را بدانید، می توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید که به تعادل مواد مغذی بدن کمک می کند.

1- ناخن و موی ظریف

اگرچه عوامل زیادی می توانند باعث ریزش مو و ناخن شوند، یکی از مهمترین آنها کاهش سطح بیوتین است که ویتامین B7 نامیده می شود.

با علائمی مانند خستگی مزمن، دردهای عضلانی و سوزن سوزن شدن در اندام ها، ضعیف شدن، نازک شدن و شکستگی ناخن ها و موها می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B7 باشد.

برای افزایش سطح ویتامین B7، باید زرده تخم مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات، آجیل، کلم بروکلی، سیب زمینی متشکرم، غلات کامل و موز مصرف کنید. البته باید بدانید که اگرچه «مکمل های ویتامین» برای افزایش ویتامین B7 نیز در بازار موجود است، اما هنوز مطالعاتی وجود دارد که وجود چنین فوایدی را تایید می کند.

2- ریزش مو

اگر موهای شما در حال ریزش است، علاوه بر کمبود ویتامین B7، ممکن است نشان دهنده کمبود تعدادی از مواد مغذی از جمله آهن، روی، اسید لینولئیک و نیاسین (ویتامین B3) باشد. آهن برای سنتز DNA به ویژه در فولیکول های مو مفید است.

گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و سبزیجات برگ دار می توانند سطح روی و آهن شما را افزایش دهند و بیوتین و نیاسین را افزایش دهند.

3- خشک کنید

خشکی و “اگزمای سبورئیک” بیشتر در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می شود. این علامت خشک و خارش دار به نظر می رسد. زیرا بر قسمت های چربی ساز بدن تاثیر می گذارد.

این علائم همچنین ممکن است نشان دهنده سطوح پایین روی یا نیاسین یا سطوح پایین ریبوفلاوین (B2) و پیریدوکسین (B6) باشد. سعی کنید از غلات کامل، مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر یا سبزیجات نشاسته ای استفاده کنید تا سطح این مواد مغذی را افزایش دهید.

4- سندرم پای بیقرار

حدود 10 درصد از آمریکایی ها سندرم پای بیقرار دارند. زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند. علائم معمولاً در هنگام استراحت یا خواب بدتر می شوند. اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، مطالعات اولیه نشان می دهد که ممکن است بین سندرم پای بیقرار و سطوح پایین آهن ارتباط وجود داشته باشد.

بنابراین سعی کنید با استفاده از گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل، دانه ها و غلات، سطح آهن خود را به طور طبیعی افزایش دهید. اگر این غذاها را با غذاهای غنی از ویتامین C ترکیب کنید، آهن بیشتری به سیستم بدن خود اضافه کرده و جذب آن را افزایش می دهید.

5- آفت دهان

حشرات و سایر زخم های دهان نیز می توانند با کمبود آهن یا سطوح پایین ویتامین B مرتبط باشند. بر اساس یک مطالعه، 28 درصد از بیماران مبتلا به زخم دهان کمبود B1، B2 یا B6 داشتند.

در این مورد، مانند مورد قبلی، می توانید سطح این ویتامین ها و مواد معدنی را با گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، آجیل، دانه ها و غلات کامل بهبود بخشید.

6- خونریزی از لثه

مهمترین مسئله در حفظ سلامتی افراد، سلامت دهان و لثه است. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند به حفظ سلامت لثه ها کمک کند، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن. اما اگر رژیم غذایی شما دارای ویتامین C کم باشد، می تواند باعث خونریزی لثه شود.

خونریزی از لثه
7- ضعف بینایی در شب

ویتامین A یک ویتامین ضروری برای بینایی به خصوص در شب یا در نور کم است. این ویتامین در تولید رودوپسین موثر است. رودوپسین یک روان کننده در شبکیه است که به افراد کمک می کند در شب ببینند.

سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج و سیب زمینی ممکن است در تامین A برای بدن مفید باشند. علاوه بر این، لبنیات، تخم مرغ، ماهی و سبزیجات برگ دار می توانند میزان این ویتامین را در بدن شما افزایش دهند.

فقط باید با کمکی که به دیگران می کنید تبعیض آمیزتر باشید. زیرا شما سم ویتامین A دریافت می کنید.
8- کم خونی

کمبود آهن و ویتامین B6 کافی در رژیم غذایی می تواند منجر به کم خونی شود. کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم کافی در بدن وجود نداشته باشد. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین زمانی رخ می دهد که بدن دارای سطوح پایین فولات (نوعی ویتامین B9)، ویتامین B6 و ویتامین B12 باشد. اما کم خونی ناشی از فقر آهن تنها می تواند ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کم خونی ناشی از ویتامین B6 و کمبود آهن را نیز می توان با رژیم غذایی سرشار از آهن و ویتامین B6 جبران کرد.

منبع: پایگاه داده اکو واچ


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم