fastescobanner

همه چیز درباره یارانه 800 هزار تومانی

[ad_1]

در رفتن دو برابر شدن یارانه نقدی اصطلاح مهمی است که در روزهای پایانی آذرماه 1400 پس از سخنان معاون تحولات اقتصادی رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفت. به گفته محسن رضایی، کمک 800 هزار تومانی به خانواده های چهار نفره که قرار بود از سال آینده اجرایی شود، به درخواست رئیس جمهور از دی ماه امسال آغاز و بخشی از آن در این فرم لحاظ می شود. ورشکستگی

پس از 24 ساعت، وزیر دارایی به خبرگزاری رسمی دولت گفت که هیچ تصمیمی برای افزایش یارانه در سال جاری گرفته نشده و نمی توان تاریخ دقیقی را تعیین کرد. سخنان احسان خاندوزی اگرچه بخشی از اظهارات محسن رضایی درباره زمان و تاریخ تغییر نحوه پرداخت یارانه را تکذیب می کند، اما وی به صراحت اصل موضوع یعنی تغییر میزان یارانه را تایید کرد. به نظر می رسد اگر همه چیز خوب پیش برود، سال آینده حدود 11 سال دیگر شاهد تغییر یارانه نقدی خواهیم بود.

اولین برآورد از افزایش یارانه نقدی

بدون افزایش دو برابری یارانه نقدی، تغییر روش یارانه طرح مهمی است که دولت دنبال خواهد کرد. بررسی لایحه بودجه احتمال یارانه 800 هزار تومانی در سال آینده را مطرح می کند، اما جزئیات طرح چیست، هر فرد چقدر یارانه می گیرد و به چه کسانی؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب برگردیم. روزهایی که لایحه بودجه سال 1401 توسط دولت سید ابراهیم رئیسی به مجلس ارائه شد. در بخش‌هایی از این لایحه، دولت در نظر دارد در سال آینده کمک‌های بلاعوض بین 90 تا 120 هزار تومان به مردم بدهد. در این خبر تعبیر دیگری شده است، مثلا می گویند میزان یارانه دهک اول تا چهارم ماهیانه 120 هزار تومان و یارانه دهک های پنجم، ششم و هفتم 90 هزار تومان است. با این فرض یک خانواده پنج نفره که جزو هفت دهک اول درآمدی است در سال آینده 450 تا 600 هزار تومان دریافت می کند. صبر کنید این سوال هنوز بی پاسخ است و ابهامات زیادی وجود دارد.

دریافت کنندگان جدید یارانه نقدی

دولت (اعم از دولت فعلی و دولت های قبلی) هنوز نتوانسته است نسبت درآمدها را به درستی تفکیک کند و مرزهای بین آنها را به زبان ساده توضیح دهد. تقسیم بندی فعلی بر اساس درآمد خانوار است. خانوارهایی با درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون و 600 هزار تومان در چهار دهک اول درآمدی محسوب می شوند. با در نظر گرفتن یکسان طبقه بندی کنتور و ضوابط پرداخت یارانه جدید، خانه در سال آینده مشمول 120 هزار تومان کمک بلاعوض می شود.

خانواده هایی که از 3 میلیون تا 600 تا 5 میلیون و 400 هزار تومان درآمد دارند در حال حاضر در دهک های پنجم تا هفتم قرار دارند و در سال آینده مشمول کمک 90 هزار تومانی خواهند شد. تا اینجا متوجه شدیم خانواده هایی که درآمد ماهانه آنها طبق محاسبات دولت کمتر از 50 هزار و 400 هزار تومان است، باید منتظر کمک هزینه جدید دولت در سال آینده باشند؟

یارانه نقدی جدید در سایه بدهید، اما و اگر

به سبک جدید سال آینده یارانه بدهید، اما اگر و محدود است. «اگر» دولت بتواند برنامه ای را اجرا کند، «اگر» دولت بتواند با تغییر روش رتبه بندی دهک ها خود را متمایز کند و درآمد واقعی خانه را محاسبه و پیدا کند، «اگر» دولت بتواند قیمت بنزین را افزایش دهد و «اگر» “، “اگر”، “اگر “… در وسط یک سری” اما ” خواهید داشت. افزایش قیمت بنزین، افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف برخی از ثروتمندان، قطعاً توانایی دولت را برای پرداخت یارانه بهبود می بخشد، اما هیچ یک از این طرح ها نباید جامعه را تحریک کند. مورد اول را در نظر بگیرید! اگر شما جای تیم مالی سیدابراهیم رئیسی و دولتش بودید چقدر روی افزایش قیمت بنزین بعد از آبان 98 حساب می کردید؟

آیا مبلغ کمک هزینه دریافت می شود؟

دوبرابر کردن کمک های نقدی یا افزایش کمک های بلاعوض مستقیماً در لایحه بودجه 1401 ذکر نشده است، اما مکرراً توسط مقامات دولتی ذکر شده است. اما به نظر می‌رسد دولت قبل از هر گونه افزایشی باید فهرست یارانه‌های موجود را مرور کند، راه‌های جدیدی برای شناسایی مشمولان بیابد و سپس در ابتدای یک ماه و در پایان ماه، یارانه‌های نقدی و معیشتی را تلفیق کند. آنها در پایان ماه جمع می شوند و پایه این چرخه معیوب را ثابت می کنند. بعید است در سال آینده بتوانند سه بار در ماه واریز کنند. اولین قدم شناسایی کسانی است که واقعاً واجد شرایط دریافت کمک های مالی دولتی هستند. دریافت کنندگان معیشت احتمالاً در لیست کمک هزینه باقی خواهند ماند. از سوی دیگر این افراد به دلیل درآمد کم در جامعه در لیست کمک های نقدی قرار می گیرند. خانواده های دهک هشتم، نهم و دهم کاندیدای جدی حذف از لیست کمک هزینه ها هستند. در حال حاضر این سه دهک ماهانه 5.4 میلیون تومان درآمد دارند.

افزایش کمک نقدی 1401 برای هر خانواده چقدر است؟

خانواده های هفت گانه پردرآمد در حال حاضر دو بار در ماه یارانه دریافت می کنند. اولی یارانه نقدی در نیمه اول ماه به ازای هر نفر 45500 تومان و دومی یارانه معیشتی که بسته به متراژ خانه در نیمه دوم ماه پرداخت می شود. مبلغ کمک هزینه برای خانواده های مجرد 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهار نفره 172 هزار تومان و برای یک خانواده 205 هزار تومان است. پنج خانواده و بیشتر. مبلغ هر دو یارانه در ماه برای یک خانواده پنج نفره 432 هزار و 500 تومان است. حال بیایید وضعیت خوشبینانه وعده دولت را تصور کنیم. همین اداره می گوید سال آینده به هر ذینفع 90 تا 120 هزار تومان کمک بلاعوض جدید تعلق می گیرد. با در نظر گرفتن حداقل کمک بلاعوض 90000 تومان واقعا فکر می کنید درآمد یک خانواده 5 نفره به 882500 تومان افزایش پیدا کند؟ اگر دولت قصد داشته باشد برای هر نفر حداقل 90 هزار تومان و حداکثر 120 هزار تومان کمک بلاعوض بگیرد؟ در این صورت برای خانواده پنج نفره دهک اول تا چهارم 600 هزار تومان و دهک های پنجم، ششم و هفتم 450 هزار تومان پرداخت می شود. خانواده‌هایی که در حال حاضر مشمول طرح‌های برخی سازمان‌های کمک‌رسانی مانند کمیته امداد یا بهزیستی هستند نیز ممکن است مشمول سقف کمک هزینه شوند، یعنی همان 800 هزار تومان. در نهایت آیا باید به این وضعیت فکر کرد؟

افزایش یارانه نقدی 1401 در لایحه بودجه

1401 چرا به یارانه خوشبین باشیم؟ پاسخ به این سوال واضح است; دولت در لایحه بودجه سال آینده به دنبال حذف تخصیص ارز 4200 تومانی است و علاوه بر آن یارانه جدید 100 هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد می کند. کسانی که بودجه را نوشته اند می گویند کمک های بلاعوض جدید برای بهبود قیمت کالاها، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم ارائه خواهد شد. به این ترتیب کل یارانه داده شده در این لایحه در سال آینده 336 هزار میلیارد تومان است که 73 هزار و 800 میلیارد تومان آن یارانه نقدی و معیشتی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه هفته گذشته در نشستی خبری گفت: با حذف 4200 تومان، میانگین پرداخت کمک بلاعوض بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و با توجه به وضعیت دهک، موضوع مشخص می شود. در جلسه کارشناسان. برخی از جلسات کارشناسی که سید مسعود میرکاظمی مد نظر دارد در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس برگزار می شود و همه چیز درباره میزان یارانه ها و پرداخت ها (حتی گزارش آن) حدس و گمان است، حتی اگر معاون رئیس جمهور به نقل از آن چنین عنوان کند. رئیس امور مالی

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما