fastescobanner

وحشت در پایان سال برای صاحبان نخبگان صفر

[ad_1]

در رفتن ثروتمندان با نگرانی به صحن علنی مجلس خیره شده اند و مشتاقانه منتظر خبر هستند. سرنوشت قانون مالیات بر خودروهای لوکس و خانه های نخبگان هنوز مشخص نشده است، اما بر اساس شایعات کنونی خودروی بیش از یک میلیاردی و خانه ای بیش از 10 میلیاردی از سال آینده این طبقه اجتماعی ثروتمند را به شدت می سوزاند. . قشر متوسط ​​جامعه در سال آینده درگیر مسائلی مانند خرید سربازی، سهمیه بنزین یا عوارض خروج از کشور خواهند بود و خانوارهای کم درآمد در انتظار یارانه، سود سهام، عدالت خانوادگی و در نهایت وعده های داده شده در حوزه هستند. از جنبش ملی مسکن

کدام خانه و آپارتمان مشمول مالیات هستند؟

به گزارش فرارو، مالیات خودروهای لوکس و خانه های لوکس در چارچوب برنامه جدی تری در راهروهای مجلس اعمال می شود. پرداخت این مالیات ها تقریبا قطعی به نظر می رسد، هرچند روش پرداخت هنوز قطعی نشده است. اعدادی که اینجا و آنجا می شنوید لزوما دقیق نیستند. نمونه آن نمودار مالیات خودروهای لوکس است که توسط یک سایت منتشر شده و دست به دست می شود، اما بعداً متوجه شدیم که این نمودار ناشی از محاسبه اشتباه یک خبرنگار بوده است.

مالیات بر خودروهای لوکس بر انواع خودروهای سواری گران قیمت تاثیر می گذارد. ماليات بر خودروهاي بيش از يك ميليارد است ولي طبق قانون بودجه سال 1400 اگر ارزش كل خودروهاي متعلق به شخص و افراد تحت تكفل او از يك ميليارد تومان بيشتر شود، ملك محسوب مي شود. مالیات خودروهای لوکس وجود خواهد داشت.

هدف از مالیات خانه های لوکس خانه، باغ و ویلا به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان است. اگرچه نمایندگان مجلس در مرحله اول پیشنهاد داده اند که محاسبه این مالیات بر اساس املاک بیش از 20 میلیارد تومان است.

مالیات خودروهای لوکس روش محاسبه و امتیاز

در قانون بودجه 1400 آمده است که خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند. خودروهای یک تا یک میلیارد و 500 میلیون تومانی اولین گروهی هستند که سرشماری می شوند اما مالیات آن ها بر اساس بیش از یک میلیارد تومان محاسبه می شود. یعنی اگر ماشین شما یک میلیارد و 200 میلیون باشد، بر اساس آن 200 میلیون تومان اضافه یک درصد مالیات در نظر گرفته می شود. خودروهای ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومانی نسبت به ۱.۵ میلیارد تومان مازاد ۲ درصد و خودروهای ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی ۳ درصد بیش از ۳ میلیارد تومان مازاد دارند و خودروها گران‌تر از مازاد هستند. 4.5 میلیارد تومان مالیات چهار درصد. کمی پیچیده نبود؟ بیایید داستان را با یک مثال ساده دنبال کنیم. اگر سازمان امور مالیاتی قیمت خودرو را 2.5 میلیارد تومان تعیین کند، یک میلیارد تومان از ارزش آن به عنوان کسر مالیات، 500 میلیارد اول به نرخ یک درصد معادل 5 میلیون تومان و دومی به نرخ کسر می شود. از یک میلیارد دو. درصدی معادل 20 میلیون تومان محاسبه می شود. در نتیجه مالیات مالک خودرو در مجموع تا 25 میلیون تومان در سال می شود. شما می توانید مالیات سایر خودروها را به همین ترتیب محاسبه کنید.

قیمت خودرو بر اساس جداول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 و قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 تعیین می شود. در حال حاضر از همین جداول برای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات و کارمزد شماره گذاری یا ابزار سالانه خودرو استفاده می شود. قیمت خودروهای داخلی بر اساس قیمت کارخانه محاسبه می شود نه بر اساس بازار آزاد. مبنای تعیین قیمت خودروهای وارداتی فرآیند پیچیده تری است، زیرا قیمت خودرو 4200 تومان است، پس از محاسبه حقوق داخلی، 30 هزار تومان از حدود 300 میلیون تومان فراتر نمی رود، در حالی که همین خودرو اکنون در بازار به فروش می رسد. است. بیش از یک میلیارد تومان می شود. به همین دلیل مالیات خودروهای لوکس بر اساس قیمت روز محاسبه می شود، اما مستقیماً تحت تأثیر ضریب متناسب خودروهای وارداتی یا ساخت داخل است، به طوری که قیمت نهایی نزدیک به بازار است، اما همچنان قیمت های کمتر از بازار.

در قانون مالیات خودروهای لوکس نیز مواردی مانند سال ساخت، مدل و استهلاک سالیانه لحاظ شده است. ممکن است خودرویی در این مدت تصادف کرده و ارزش خود را از دست داده باشد یا بسته به سال ساخت، ارزش آن دیگر برابر با ارزش مدل صفر همان خودرو نباشد. بنابراین مالیات محاسبه شده بر اساس هزینه واقعی خودرو تعیین می شود. به ازای هر سال پس از ساخت و بهره برداری از خودرو، قیمت آن 10 درصد کاهش می یابد و این کاهش قیمت تا 60 درصد ادامه دارد.

داده های سازمان امور مالیاتی نشان می دهد که 547692 خودرو مشمول مالیات شناسایی شده اند. 48 درصد از مودیان خودرو و خودروهای لوکس در تهران زندگی می کنند. برای این افراد پیامکی ارسال شده است که تا پایان بهمن ماه مالیات خود را پرداخت کنند یا اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند. افراد می توانند برای رسیدگی به مواردی مانند افت ارزش خودرو در اثر تصادف به سامانه اعتراض کنند اما در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات برگه اجرای مالیات توسط سازمان مالیاتی صادر می شود. و حرکت خودروها متوقف خواهد شد.

مالیات خانه های لوکس روش محاسبه و امتیاز

مالیات خانه های لوکس بر خانه های بالای 10 میلیارد تومان تاثیر می گذارد اما برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد جدیدی ارائه کرده اند. او می گوید متوسط ​​قیمت خانه در تهران متری 33 میلیون تومان و در شمال شهر به متری 70 میلیون تومان می رسد. بنابراین خانه ساده 150 متری طبق قانون موجود مشمول پرداخت مالیات خانه لوکس است و بهتر است سقف معافیت مالیاتی به 20 میلیارد تومان افزایش یابد. در این پیشنهاد آمده است که خانه و باغ ویلاهای گران قیمت از 20 تا 25 میلیارد تومان، بیش از هزار، بیش از 25 تا 35 میلیارد تومان، دو در هزار و بیش از 35 مشمول مالیات می شود. تا 50 میلیارد تومان سه در هزار. وی پیشنهاد مازاد 50 تا 70 میلیارد تومانی به نرخ چهار در هزار و 70 میلیارد تومانی مازاد بر نرخ پنج در هزار را به عنوان مالیات خانه های لوکس ارائه کرده است. چون در نهایت نمی توان به این پیشنهاد رای داد، همین حد 10 میلیارد تومانی را به عنوان یک فرض در نظر بگیریم.

به این ترتیب خانه های تا سقف 10 میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. خانه های 10 تا 15 میلیارد تومانی بیش از 10 میلیارد تومان مالیات می گیرند. اگر ارزش ملک بین 15 تا 25 میلیارد تومان باشد، مالیات بر اساس 15 میلیارد تومان مازاد و به نرخ دو در هزار اخذ می شود. همچنین در صورتی که ارزش ملک تا سقف 40 میلیارد تومان باشد، مالیاتی بیش از 25 میلیارد تومان به نرخ سه در هزار اعلام می شود. ضمناً اگر ملک 60 میلیارد تومان باشد، 40 میلیارد تومان اضافی با نرخ چهار در هزار مشمول مالیات می شود. همچنین در صورتی که ارزش ملک بیش از 60 میلیارد تومان باشد با نرخ پنج در هزار یا یک و نیم درصد در سال مشمول مالیات می شود.

با یک مثال ساده می توانیم میزان احتمالی مالیات خانه های لوکس را محاسبه کنیم. اگر ملکی 60 میلیارد تومان باشد 10 میلیارد تومان معاف از مالیات است. پنج میلیارد مالیات اول به نرخ یک در هزار معادل پنج میلیون تومان، 10 میلیارد مالیات دوم معادل 20 میلیون تومان به نرخ دو در هزار، مالیات سوم معادل سه در هزار معادل 45 میلیون تومان و چهارمین مالیات به نرخ هر هزار 20 میلیارد تومان معادل 80 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب مالیات بر دارایی بیش از 60 میلیارد تومان در این مرحله به 150 میلیون تومان در سال خواهد رسید.

تفاوت بین مالیات خودرو و خانه لوکس

بین اخذ مالیات از خودروهای لوکس و اخذ مالیات از خانه های نخبگان تفاوت وجود دارد. مثلاً در مالیات خودرو، ارزش دارایی شخص یا افراد تحت تکفل او محاسبه می شود. یعنی اگر پدر خانواده دینا داشته باشد زنش سوار S3 جک است و رنو ساندرو و برلیانس h320 به نام یک مرد و دختر زیر 18 سال دارند چون کل دارایی آنها بیشتر است. بیش از یک میلیارد تومان. یک ماشین لوکس به من بده اما در مالیات خانه های لوکس ارزش کل خانه تکی در نظر گرفته نمی شود و هر خانه جداگانه در نظر گرفته می شود. یعنی اگر فردی چند آپارتمان، ویلا یا باغ داشته باشد که هر کدام کمتر از 10 میلیارد تومان ارزش داشته باشد، از مالیات خانه های لوکس معاف می شود. به همین دلیل در روزهای اخیر اعتراضاتی صورت گرفته است. در حال حاضر همه چیز حتی ارقام این گزارش تا زمانی که چکش مجلس به نتیجه نرسد، در حد حدس و گمان باقی خواهد ماند. تا آن موقع، ثروتمندان در دلشان نیست.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما