fastescobanner

(ویدئو) طالبان آغوش بزکشی را باز کردند.

[ad_1]

سومین دوره لیگ برتر بزکشی افغانستان با قهرمانی تیم قندهار به پایان رسید. فینال این رقابت ها بین تیم های قندهار و کندز برگزار شد. قندهار پرس 2-0 قندوز را شکست داد.

به گزارش فرارو، این مسابقات روز گذشته به پایان رسید و 16 تیم بزکشی از استان های مختلف در آن شرکت کردند. احمدالله واثق، رئیس انتصابی طالبان در تلویزیون ملی، گفت که قانون بزکشی در سال های گذشته در مورد بازی ها تطبیق نشده بود و قدرت ها نتیجه بازی را برابر دانسته اند.

طالبان که در دوران حکومت خود از سال 1996 تا 2001 آن را ممنوع کرده بود، از زمان بازگشت به قدرت در ماه اوت، بزکشی را پذیرفته است.

قیس حسن، مالک تیم برنده در قندهار، به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه بزکشی قبلاً مجاز نبود و فقط در ولایاتی پخش می شد که در آن حکومت طالبان وجود نداشت». امروز خوشبختانه بزکشی نه تنها در سراسر افغانستان، بلکه در حکومت امارت اسلامی نیز پراکنده است.

بازی هم تماشایی و هم خشن است. هر دو تیم با شش سوار در یک طرف مبارزه می کنند تا لاشه حیوان سر بریده را به داخل دایره بیندازند.

بزکشی قرن هاست که با تغییرات جزئی در آسیای مرکزی رواج داشته است. به جای بز، 30 کیلوگرم چرم لوث مانند استفاده می شود، اما مهارت لازم برای رقابت باقی می ماند.

صدمات در میدان شایع است، گاهی اسب ها و سواران به زمین می افتند و یکی از اعضای تیم کندز در فینال بزکشی افغانستان دچار شکستگی بینی شده بود، اما این مرد 50 ساله به میدان بازگشت.

قندهار و قندوز نیز سال گذشته به فینال راه یافتند، اما این مسابقه پس از 40 دقیقه به دلیل هشدارهای امنیتی لغو شد.

این بار پس از گذشت شش ماه از بازگشت طالبان به قدرت، این رویارویی زیر نظر جنگجویان طالبان صورت گرفت. در حالی که تماشاگران منتظر آغاز مراسم بودند، سرودهای مذهبی از طریق سیستم اعلام عمومی پخش شد و پرچم های سفید طالبان در هوا به اهتزاز درآمد.

این رویداد تجاری نیز شده است. بیلبوردهای بزرگی در اطراف زمین نصب شده بود و سواران ژاکت های شماره دار در رنگ های مختلف به همراه برخی از تبلیغات ورزشی می پوشیدند.

بازیکن چاپگری نامیده می شود که در آن شش چاپگر از هر تیم با شش اسب به رقابت می پردازند. در مسابقات بزکشی چاپخانه داران سعی می کنند جسد بی جان یک بزی به وزن حدود 35 کیلوگرم را در دایره ای به نام دایره حلال بیندازند و در مسابقات بزکشی چاپگرهای ماهر و اسب های قوی رمز موفقیت تیم ها هستند.

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما