پشت صحنه در بورس؛ داستان چیست



با کاهش شدید شاخص سهام در 18 ماه گذشته، اعتراضات نسبت به عملکرد مدیران در مجامع عمومی شرکت های بورسی تشدید شده و بر اساس فیلم هایی که در هفته های گذشته منتشر شده، برخی از این مجامع دچار تلاطم شده است.

به گزارش همشهری، در دو هفته اخیر فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که میزان تنش در مجامع عمومی شرکت های بورسی را نشان می دهد. البته این تنش ها تازگی ندارد و سطح تنش در مجمع عمومی شرکت های بورسی طی سال های گذشته همواره بالا بوده است. اما گزارش های دریافتی و همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که میزان تنش در مجمع عمومی شرکت ها در سال جاری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. با شروع فصل مجمع در چهار ماه اول سال آینده، انتظار می رود سطح تنش بیشتر شود.

تاکنون 4 فیلم در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که میزان تنش در مجمع عمومی شرکت های بورسی را نشان می دهد. در چند روز گذشته اولین تصاویر جنجالی از مجمع عمومی شرکت توسعه و سرمایه گذاری عمران کرمان منتشر شد. این شرکت با آرم کرمان در بورس شناسایی می شود و سهام “کرمان” در بازار اول فرابورس به فروش می رسد. در این جلسه، برخی از ذینفعان خواستار توضیحات دقیق تری از هیئت مدیره شدند، اما جلسه به دلیل سوالات و عدم وجود استانداردهای خاص پاسخگویی مختل شد.

تنش های مشابهی در چند روز اخیر در سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق بانک دی و ژانجان و کازوین (شامل نمادها و برق) گزارش شده است که البته اطلاعات کاملی از دلایل افزایش سطح استرس در دست نیست. و سردرگمی در این مجالس. اما گزارش ها و تصاویر ویدئویی که روز گذشته توسط شرکت بین المللی توسعه ساختمان با تابلوی “تخت” در بورس منتشر شد، نشان می دهد که نمایندگان این شرکت به بهانه اینکه قصد ایجاد پس زدگی سهامداران واقعی را دارند از حضور آنها در جلسه جلوگیری می کنند. . این شرکت توسط سهامداران هدایت می شود. البته در هیچ یک از موارد فوق نتوانستیم ادعای طرفین را بررسی کنیم.

رکود بازار سهام و توصیف ناکافی

بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل افزایش تنش در مجمع عمومی شرکت های بورسی، ریزش بورس در 18 ماه گذشته است که به طور متوسط ​​زیان 40 درصدی برای سهامداران و افت 80 درصدی را به همراه داشته است. . به گفته سهامداران و سیاستگذاران، قیمت سهام برخی از شرکت ها گام های عملی قابل توجهی برای بهبود عملکرد و بهبود زیرساخت های بازار سرمایه برنداشته اند. اما این تمام داستان نیست. بسیاری از سهامداران خرد می گویند عملکرد مدیران شرکت ها غیرقابل قبول است و توضیحات آنها اغلب ناکافی است.

طبق قانون، شرکت ها موظفند در پایان سال مالی، نحوه عملکرد سال قبل خود را به سهامداران گزارش دهند و پس از بررسی صورت های مالی، سود سالانه را بین سهامداران تقسیم و صورت های مالی را تصویب کنند. بسیاری از سهامداران از توضیحات مدیران شرکت در مورد عملکرد مالی و مالی خود و خروج بدون رضایت آنها از مجمع عمومی ناراضی هستند. این موضوع همیشه محل مناقشه بین کارگزاران سهام و مدیران شرکت‌هایی بوده است که بر مواضع قوی خود تکیه می‌کنند، مسئولیت کمتری دارند و به اظهارات کلی و مبهم رضایت می‌دهند.

سوراخ های تنظیمی

بررسی بیشتر علل اصلی استرس در مجامع عمومی شرکت های بورسی نشان داده شده است. بیشتر این تنش‌ها بین سهامداران خرد و مدیران شرکت‌های بورسی به وجود می‌آید و ذینفعان کلیدی کمتر با مدیران شرکت‌ها تنش و چالش دارند. دلیل این امر ممکن است این باشد که ذینفعان قانونی یا از طریق اتحاد، قبل از تشکیل جلسه به توافق می رسند یا رقبای خود را در طول سال به هیئت مدیره منتقل می کنند، اما سهامداران واقعی به احتمال زیاد این کار را نمی کنند. و مجمع عمومی سالانه تنها فرصت آنها برای سوال از مدیران شرکت های بورسی است.

در چنین سناریویی سال هاست که بحث تشکیل انجمن ذینفعان واقعی برای رعایت منافع ذینفعان واقعی مطرح بوده اما هنوز الزامات اجرایی برای تاسیس این انجمن محقق نشده است.

یکی دیگر از منابع اصلی تنش نهادی در مجمع عمومی شرکت ها، نبود مبنای قانونی برای ارائه توضیحات مدیران شرکت ها است. در واقع نقش سازمان بورس در نظارت بر عملکرد مدیران شرکت های بورسی مشخص نیست. بسیاری از ذینفعان نیز معتقدند که نقش نماینده سازمان بورس در مجامع عمومی شرکت ها معمولا نمادین و رسمی است و این نمایندگان نقش خود را در مجامع عمومی به درستی ایفا نمی کنند.

این موضوع باعث می شود هیات مدیره بورس ها از سایه یک نهاد نظارتی مقتدر و پرسشگر بر سرشان بی خبر باشند و موضوع به افزایش امتناع از پاسخگویی منجر شود.

ذینفعان کوچکی که با ما صحبت کردند تأکید می کنند. تجلی اصلی ضعف در نظارت بر عملکرد مدیران شرکت ها در حقوق سالانه مدیران دیده می شود به طوری که هیئت مدیره یک شرکت نباید علیرغم زیان تولید شرکت ها از دستمزد سالانه محروم شود. همانطور که یکی از سهامداران مخالف می گوید: «مثبت یا منفی بودن عملکرد شرکت مهم نیست، مدیران آنها در پایان سال مالی پاداش بزرگی دریافت خواهند کرد، حتی اگر عملکرد آنها زیان شرکت و سهامداران آن را افزایش دهد. “

قوه قضائیه در یک سال گذشته سامانه ای به نام سامانه سوت زن برای جلوگیری از تخلفات مالی و مالی ایجاد کرده است. این سامانه با هدف ارائه خدمات حضوری به افرادی که قصد ارسال گزارش فساد را دارند راه اندازی شده و امکان ارسال گزارشات فساد اداری به صورت ناشناس را فراهم کرده است.

مکانیسم در شرایطی کار می کند که هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد کیفیت اطلاعات ارائه شده در آن در دسترس نیست. علاوه بر این، بسیاری از ذینفعان بر این باورند که این سیستم برای استقرار خیلی دیر شده است، زیرا در چند سال گذشته، بسیاری از گزارش‌های ذینفعان برای رسیدگی به تخلفات در شرکت‌ها بسته شده است. وظیفه ای که قانوناً بر عهده سازمان بورس است.

ذینفعان واقعی می گویند: طبق قانون، بورس اوراق بهادار موظف است «تخلفات» شرکت ها را بررسی کند، اما در عمل، به طور مؤثر با گزارش های واقعی سهامداران در مورد تخلفات شرکتی مطابقت ندارد.

وی به گزارش های خود بورس درباره یک شرکت اشاره کرد و گفت: با وجود ارائه مستندات کافی از تخلفات انجام شده در این شرکت، رسیدگی موثری انجام نشده است. ده ها مورد از این موارد را می توان در ذینفعان کوچکتر یافت.

وی افزود: به عنوان مثال یک شرکت فعال در صنعت برق سال ها صورت های مالی خود را کتمان کرده و با وجود گزارش تخلفات به سازمان، اطلاعات مورد نیاز برای انتشار را طبق ضوابط افشا ارائه نکرده است. بورسیه ارائه شد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

او تاکید کرد که اعترافاتش از طریق شکنجه و اعترافاتش از طریق شکنجه گرفته شده است.

در حالی که بورس به عنوان ناظر بازار سرمایه وظیفه قانونی رسیدگی به این شکایات را دارد، اعتراض سهامداران واقعی به وجود می آید و این سازمان نیز واحدی به نام اداره رسیدگی به شکایات دارد. این آژانس تاکنون صدها مورد تخلف را بررسی کرده است، اما مشخص نیست که چرا رسیدگی به دعاوی جزئی ذینفعان کند است. یک مقام ارشد گفت: تعداد پرونده های تخلف زیاد است و سازمان بورس منابع و انرژی لازم برای بررسی تخصصی و رسیدگی به همه این شکایات را ندارد.

در ایجاد فرهنگ سهامداری ناموفق بود

بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه می گویند بورس برای همه چیز دستور العمل دارد، اما برگزاری مجامع عمومی شرکت های بورسی برای نشان دادن اینکه کجا باید منافع سهامداران و مدیران شرکت ها متعادل شود تا از تضاد بین سهامداران و شرکت ها جلوگیری شود، امری عادی نیست. مدیران دو گروه مجامع عمومی شرکت های پذیرفته شده در بورس در حال حاضر بر اساس یک سری قوانین کلی برگزار می شود، اما جزئیات استانداردهای نگهداری سهامداران ناقص است.

این مشکل به دلیل نبود فرهنگ عدالت در مجامع عمومی بین سهامداران و مدیران شرکت ها به وجود آمده است. به عنوان مثال، در غیاب یک استاندارد جامع با جزئیات کامل، ذینفعان از یک سو نمی دانند چگونه مدیران شرکت ها را بدون استرس و درگیری پاسخگو کنند و از سوی دیگر مدیران شرکت ها که اغلب به قدرت رسیده اند. حمایت سیاسی آنها پاسخگو نیستند و به طور نامحسوس و پنهانی شرکت را دارایی و ارث خود می دانند.

پاربرگ سایت


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم