fastescobanner

ژست عجیب؛ این آب را ننوشید، ممکن است آلوده باشد

[ad_1]

تا پیش از این موضوع آلودگی سد ماملو توسط پساب های انسانی و صنعتی در شهرستان پردس مطرح بود اما اکنون مسئولان و کارشناسان محیط زیست ابعاد جدیدی از آلودگی سایر سدهای کشور را باز کرده اند. این در حالی است که قرار بود پروژه شماره 2 پالایشگاه پردیس از 7 سال پیش برای هدایت فاضلاب شهر به سمت سد آغاز شود، اما اختلاف بین محیط زیست و شرکت ساختمانی بر سر صدور مجوز، اجرای این پروژه را به تاخیر انداخت؛ در حالی که این پروژه در سال 2018 به پایان رسید. مسلم است که اکنون باید مراقب آب شرب سد ماملو باشیم.

به گزارش ایسنا، اظهارات ضد و نقیض مبنی بر ورود پساب انسانی و صنعتی از شهرک پردیس در بالای سد ماملو هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. به گفته مسئولان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی پروژه شماره 2 تصفیه فاضلاب پردیس، یک شرکت ساختمانی در شهر جدید پردیس، تنها 10 درصد از فاضلاب مسکن مهر به زمین روستای بگکامش در چند کیلومتری سد ماملو سرازیر می شود. نیمی از فاضلاب پردیس تولید شده و به سد ماملو می ریزد.

ابراهیم نظرونیا از اعضای هیئت مدیره شرکت عمران پردیس چند روز پیش از صدور مجوز هفت ساله پالایشگاه شماره 2 پردیس به سازمان محیط زیست شکایت کرده بود. باید یک راه حل فوری پیدا کرد. قرار دادن دو حوضچه (دریاچه) برای تصفیه 70 تا 80 درصدی در دستور کار ساخت قرار گرفته و تا اوایل اسفندماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

نظرنیا که معتقد است تنها 10 درصد از فاضلاب پردیس که متعلق به 30 هزار نفر جمعیت فاز 8 است وارد روستای بگکامش در حوالی سد ماملو می شود: شهر جدید حدود 83 هزار واحد مسکونی دارد. این پردیس که 55 هزار مورد آن در فازهای 3، 5، 9 و 11 است و فاضلاب آن با هزینه های بالا توسط تصفیه خانه شماره یک و بدون آلودگی مدیریت می شود.

این در حالی است که اخیراً هدایت فهمی، رئیس مرکز تحقیقات علوم این وزارتخانه به جمعیت 600 هزار نفری سد ماملو در بالادست اشاره کرده است. تولید پردیس به بدنه های آبی سد سرازیر می شود.

به گفته وی، قبل از ساخت این سد، آلاینده هایی از جمله کودها و سموم شیمیایی، آلاینده های صنعتی، آلاینده های جمعیتی و فعالیت های دامداری به سد و رودخانه جاجرود نفوذ کرده است.

به گفته یک مقام وزارت علوم، پساب های صنعتی و انسانی قبل از پر شدن سد در سال 1386 به رودخانه جاجرود نشت کرده بود. به گفته وی، بحران اصلی کمیت آب نیست، بلکه کیفیت آب است و در نقاط مختلف کشور شاهد ورود منابع آلوده به سدها، رودخانه‌ها و دیگر آب‌ها هستیم.

در عین حال حسین نایب، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران می گوید که سالانه 20 میلیون متر مکعب فاضلاب انسانی وارد مخزن سد می شود.

علی مریدی، مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، محدودیت منابع را مهم ترین موضوع در برنامه پایش کیفیت آب عنوان کرد و گفت: متأسفانه آسفالت و راه سازی در اولویت قرار دارد.

فدایی فورد کارشناس مدیریت منابع آب به ابعاد جدید آلودگی آب در سایر سدهای تهران به جز سد ماملو اشاره کرد و گفت: مشکل سد قشلاق جدی تر از سد ماملو است. به گفته فایدفورد، سد زوه در پایین دست سنندج قرار دارد و تصفیه خانه آن 50 درصد فاضلاب را فرآوری می کند.

اگرچه شرکت عمران شهر جدید پردیس می گوید مسئولیت اصلی ساخت پالایشگاه از نظر تخصیص منابع به سازمان برنامه و بودجه بر عهده این شرکت نیست، اما صحبت های نظری نیا – اعضای هیات مدیره عمران پردیس – به وضوح با صحبت های هیئت مهندسی محیط زیست متفاوت است. . افسران و کارشناسان.

به عنوان مثال، ناصره می گوید آبی که برای شرب در شهر استفاده می شود کاملاً آلوده نیست و اغلب آزمایش می شود. این در حالی است که مسئولان و کارشناسان محیط زیست از آلودگی تا 50 درصدی برخی نقاط کشور خبر داده اند.

در هر صورت ظاهراً کیفیت آب بسیاری از سدهای کشور مورد غفلت قرار گرفته است، از جمله آب مورد نیاز برخی سدها و صنایع برای تامین آب شرب بخش‌هایی از جنوب تهران و شهرهای ورامین، پیشوا، کراچک و پاکدشت. در این منطقه. تا سه سال آینده نمی توان انتظار ساخت پروژه تصفیه را داشت و باید به دو دریاچه موقت اکتفا کنیم که تا حدودی از شدت آلودگی کاسته شود.

حدود یک سال پیش عزیز میکلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس اعلام کرد که 30 تا 40 درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می شود و مابقی که عمدتاً مربوط به مسکن مهر است به رودخانه جاجرود و ماملو می ریزد. حوضه آبریز سد. پشت تاج سد – بیشتر آب شرب کلانشهر تهران – جمع آوری می شود که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. پیش از این موضوع آلودگی آب سد ماملو در سال های 97 و 98 مطرح شده بود اما هیچ اقدام فوری انجام نشده است. سرانجام در تیرماه 1400 مناقصه احداث پروژه پالایشگاه شماره 2 در شهر جدید پردیس صادر شد. پس از استخدام پیمانکار، این پروژه به مدت دو سال به پایان رسید، اما پس از آن زمان بندی به سه سال افزایش یافت. سال ها

سد ماملو آب بخشی از رینگ تهران در جنوب و جنوب شرق تهران را تامین می کند. سدی که از جاجرود و دماوند آب می گیرد و بخشی از مسکن مهر پردیس و دیگر پساب های منطقه را تشکیل می دهد، انبوهی از ناودان ها است.

هزینه ساخت تصفیه خانه حدود 550 میلیارد تومان برآورد شده است. از طرفی این کار در سال 91 انجام می شد که پروژه تعریف می شد حدود 50 میلیارد تومان هزینه می شد. گفته می شود که شرکت ساختمانی برای گرفتن مجوز هفت سال با محیط زیست مبارزه کرده است. محیط زیست همچنین می گوید زمین احداث تصفیه خانه نزدیک منطقه حفاظت شده جاجرود بوده است. اما اکنون محیط زیست به ساخت این پالایشگاه چراغ سبز نشان داده است در حالی که تنها هفت سال از آن می گذرد.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما