کیفیت اتوماسیون در ایران کدام مسیر را باید تغییر داد؟


در رفتن کیفیت پایین و قیمت خودروهای داخلی بالاست. این نارضایتی تا جایی پیش رفت که رهبری انتقاد و نارضایتی دو روز پیش خود را توجیه کردند و گفتند: این همه حمایت از صنعت خودرو در این سال ها خوب نبوده است، مردم ناراضی هستند. یعنی اعتراض مردم کافی نیست، این صنعت قادر به جلب رضایت مشتری نیست.

طبق گزارشات فرارو، این در حالی است که رضا فاطمی امین وزیر صمت گلایه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو و مسئولیت این حوزه انتخابیه را پذیرفته است. وی در توضیح علت پایین بودن کیفیت خودرو گفت: 2 درصد کیفیت خودرو در میدان و 2 درصد در مونتاژ و تولید نهایی است.

او معتقد است که رابطه خودروساز و کارخانه در حال پراکندگی است تا جایی که درست نیست. وزیر صمت گفت: از آنجایی که خودروسازان مجموعه ای از واحدها ندارند، واحدها مجبور به کاهش کیفیت واحدها به دلیل ضرر هستند. خودروساز قادر به توقف تولید و استفاده از قطعه برای کیفیت پایین نخواهد بود.

فاطمی امین همچنین گفت: برای ارتقای کیفیت خودروسازان داخلی، ضمن تدوین برنامه راهبردی خودرو، نگفته است که این استراتژی شامل جزئیات و چگونگی ارتقای کیفیت خودرو در ایران است.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در مسیر ارتقای کیفیت خودروسازی در ایران، به زودی با شما صحبت کنید و مطالب خوب را ادامه دهید گفت: بحث کیفیت امروز مطرح نیست. چهل سال از زمانی که مردم ماشین را راه انداخته اند می گذرد و هر بلایی سرش آمده است. اما صدها نفر هستند که می گویند باید تحمل کرد و ما عزم خود را جزم کرده ایم تا روزی به دروازه پیشرفت و توسعه و تمدن برسیم. اما ما هرگز انجام ندادیم. آن وقت کهنه می شوند و نفرت های جدید می آید. حتی برخی از تازه واردها این کلمه را قبلاً می دانند. یکی می گوید شما 2 سال وقت من دارید، یکی می گوید 2 سال وقت و فرصت دارید. اما در نهایت شرایط همان است که بوده و هست.

وی در ادامه گفت: این موضوع که اکنون به یک موضوع سیاسی تبدیل شده، یک موضوع فوری است و چیزی نیست که در سطح اقتصادی و در سطح سیاست کشور وجود داشته باشد. در واقع این یک موضوع پیچیده بین شرکت ها و افراد است. اما نیروهای حاکمیتی طی چهار دهه گذشته این موضوع را به یک مسئله حاکمیتی تبدیل کرده اند. با این حال، داشتن یکی از آنها هنوز از توان یک فرد معمولی خارج است. یعنی این نیروهای سیاسی قدم اول را برمی دارند که این یک پدیده است و چیزی بین مردم و شرکت وجود دارد. سپس به جای حمایت از کارتل ها و سود این بازار به سمت مردم حرکت کرده و سود آنها را به حداکثر برسانید. برای اینکه بتوانند سود خود را به حداکثر برسانند، باید بازار را در همه زمینه ها دوباره وارد کنند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر قرار بود این چهار شرکت ضرر کنند، نابود می شدند. طبیعی است فردی که نمی خواهد به درستی جامعه را مورد خطاب قرار دهد از چنین حادثه ای آسیب ببیند. در حال حاضر خسارتی که شرکت های خودروسازی وارد می کنند به مراتب بدتر است. ما 5000 تا 6000 کشته در جاده ها داریم. ما سالانه ده ها میلیارد دلار صرف انرژی می کنیم. آلودگی هوا داریم بدتر از همه، آنها بر حاکمیت اجتماعی سرمایه گذاری کردند. در واقع موضوع نارضایتی از کیفیت به نارضایتی از نظام حاکمیتی در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان حتی به توصیه های رهبری توجه نکرده اند، گفت: مدت هاست که خودروسازان در صف ایستاده اند و از رهبری عذرخواهی می کنند. اما ایشان گفت مردم عصبانی هستند. پس چرا خودروسازان از رهبری عذرخواهی می کنند باید از مردم بابت اقداماتی که انجام داده اند عذرخواهی کنند. اما می بینیم که خودروسازان قبلا هم همین مسیر را طی کرده اند. بنابراین به نظر من اولین راه حل برای این موضوع راه حل سیاسی است. راه حل سیاسی نیز به این معناست که همه کسانی که در این چند ده سال گزارش های نامطلوب و نادرست ایجاد کرده اند تا ادامه این روند مجازات و محاکمه شوند.

وی افزود: قبل از اینکه از رهبری انتقاد کنید هر چه بگوییم صنعت خودرو ناکارآمد است و مردم ناراضی هستند. اما اکنون که رهبری وارد این موضوع شده اند، دیگران قادر به تکرار این ادعا نیستند. خود ارزیابی مصلحت نظام یک ماه پیش در مورد واردات خودرو گفته شد که خلاف سیاست های نظام است. این کجای سیاست نظام است که مردم هم حق خرید کالا دارند و هم لوازم خانگی و ماشین و هر چیز دیگری ظلم شد؟ بنابراین اولین قدم مجازات دروغگو است. به هیچکس دروغ نگو از فردی که مایل به صادرات به سنگال و ونزوئلا و غیره است. هر کس به آن چشم دوخته است، می خواهد برود. این شخص از اعتماد خود استفاده کرده است. او یا در اشتباه بود یا می دانست چه می گوید و این کار را کرد. پس این اولین قدم است. یعنی تا این کار را نکنید پشت خط دراز بکشید و مشکلات حل نمی شود.

کارشناس دوم صنعت خودرو با بیان اینکه این دومین گام در آزادسازی فضا است، گفت: هر چه فکر می کنیم باید فکر کنیم، یعنی به فکر خودمان باشیم نه اینکه به فکر خودمان باشیم. یعنی ما به قیمت بین مردم نگاه می کنیم. یعنی مثلاً افراد باید صلاحیت ورود به این رشته را داشته باشند. من واقعاً معنی این جملات را نمی فهمم. این بدان معناست که فرد باید واجد شرایط ورود به صنعت خودرو باشد. این صلاحیت بررسی می شود. معیار شایستگی چیست؟ چه کسی دوست دارد با فردی که شرایط یک کشور را دارد قرار بگذارد؟ بنابراین باید آنها را جمع آوری کنیم و اجازه دهیم همه و هر ایرانی که می خواهد در این فضا فعالیت کند این امکان را داشته باشد. فضای رقابت وجود دارد و هیچکس برای آن تصمیم نمی گیرد و فرد برای سرمایه خود تصمیم می گیرد.

زاوه تاکید کرد: مطمئن باشید در صورت فراهم شدن این شرایط در بازار طی 5 تا 6 سال تمام این مشکلات برطرف می شود. در حال حاضر تجارت فضایی صنعت خودرو در ایران فضایی مسموم است. اگر بخواهید در واقع نیازهای درونی خود را تولید کنید، قطعا محکوم به شکست خواهید بود. در نهایت باید چند یا سه مدل خودرو در چند صد هزار دستگاه بسازیم که ممکن است لزوماً شامل مصرف داخلی نباشد. علاوه بر این مصرف داخلی، ما از مردم نیز می خواهیم که هر وسیله ای که می توانند خرید و استفاده کنند. اینها دو موضوع متفاوت هستند. اما الان صنعت پتروشیمی فقط برای صنعت داخلی تولید می کند؟ اما آیا کسی در صنعت پتروشیمی تنها به فکر بازار داخلی است؟ اما در صنایع فولاد، سیمان و … کسی اینطور فکر می کند؟ در این حوزه ها نیز باید محدودیت واردات را تحمل کرد تا کیفیت عرضه افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر باید در مسیر بازار حرکت کنیم و صدها بحث برای حمایت از صنعت با بهبود شرایط کسب و کار ایجاد کنیم. تنها راه برای بهبود کسب و کار شما این است که پیدا کردن راهی برای شروع کسب و کار خود برای همه آسان تر شود. حالا اگر بخواهید در ایران شرکت ثبت کنید از لحظه ای که تصمیم بگیرید تا لحظه ای که تصمیم بگیرید می توانید به صفر برسید. یعنی مثلا کارت بازرگانی داشته باشید. اعتبار مالیاتی داشته باشید دو سال گذشت. آن وقت در این شرایط چگونه می توانیم منتظر باشیم که استاد کار درست را انجام دهد و همه چیز درست شود؟ آیا چنین مسائلی امکان پذیر است؟ اما آیا می توان بعداً آن را اصلاح کرد؟

زاوه گفت: ما باید محدودیت ها را برداریم و همه این دروغ ها را امتحان کنیم. ما به همه آنها هشدار می دهیم که به کسی در این کشور دروغ نگویند. به کسی که شهرت دارد دروغ نگویید.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم