آیا «خلیج فارس» اروپا را نجات خواهد داد؟

[ad_1]

در رفتن خبرگزاری «میدل ایست مانیتور» گزارشی از تحولات جاری در قاره اروپا و احتمال وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین سفر اخیر امیر قطر به آمریکا و مقامات ارشد روسیه در آمریکا برای تامین امنیت انرژی می دهد. به ویژه این سوال که آیا قطر می تواند صادرات گاز روسیه به اروپا را در رابطه با تامین انرژی قاره اروپا قطع کند؟ در واقع، آیا قطر می تواند تأثیرات بحران انرژی در دستان دولت روسیه و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را تحت تأثیر قرار دهد؟

میدل ایست مانیتور گزارش داد: هرگونه جنگ یا رویارویی احتمالی بین روسیه و اوکراین به ضرر امنیت انرژی اروپا خواهد بود. بر اساس موسوم به «زیرساخت گاز اروپا»، منابع و جریان های انرژی فعلی در قاره اروپا ناکافی است و تنها قادر به تامین 5 درصد از ظرفیت ذخیره انرژی اروپا است. در عین حال، تراز کسری انرژی قاره اروپا در تضاد کامل با زمستان های سال قبل است و در عین حال، قیمت انرژی و همچنین رکوردهای تاریخی ثبت شده در دوره اخیر عقب مانده است. در همین حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور اخیر آمریکا از امیر قطر برای سفر به این کشور دعوت کرده است و در جریان این سفر، راه‌ها و روش‌هایی که قطر گاز طبیعی مایع خود را به اروپا صادر می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تمرین مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه فرارو، بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در دیدار مشترک در دفتر کاخ سفید با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر اعلام کرد که «قطر یک متحد و شریک است. شریک ایالات متحده، خارج از کشور ناتو یکی از چهار چارچوب است. از این نظر، این امکان وجود دارد که ایالات متحده نقش مهمی در سیاست خارجی داشته باشد و واشنگتن پتانسیل این کشور و توانایی های آن را در موضوعات مهم بین المللی مد نظر قطر در نظر بگیرد.

در این زمینه با توجه به اینکه هر لحظه روسیه می خواهد به اوکراین حمله کند، موضوع امنیت انرژی به یک موضوع مهم تبدیل شده است و برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که اروپا باید تامین کننده اصلی گاز اروپا به غیر از روسیه باشد. یک بازیگر جدید از قطر نیز معادل انرژی را به این قاره اضافه کرده است تا در صورت اقدام مسکو برای قطع صادرات گاز به خود قاره، شدت و مقیاس آسیب پذیری انرژی اروپا را افزایش دهد. پاسخ روسیه به این حمله (احتمالا) این است که اوکراین. مسائلی که در عمل می تواند وزن و جایگاه قابل توجهی برای دوحه در عرصه بین المللی ایجاد کند.

بر اساس گزارش اخیر شورای آتلانتیک، قطر گاز طبیعی مایع بیشتری را در قالب قراردادهای بلندمدت به آسیا فروخته است. بنابراین، طرح این سوال مهم است: آیا قطر واقعاً می تواند مشتریان آسیایی خود را متقاعد کند که از جریان صادرات گاز به اروپا منحرف شوند؟ لازم به ذکر است که در شرایط حقوقی، برخی مسائل اجتناب ناپذیر تلقی می شود و دولت های اروپایی تنها می توانند منتظر صادرات کمی از گاز طبیعی و منابع انرژی در کشورهای مبدا قطر خود باشند.

در همین حال، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، به صراحت گفت: «اگر روسیه صادرات انرژی به اروپا را قطع کند، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این شکاف را پر کند». موضع وزیر انرژی قطر نشان می دهد که قطر هنوز در مرحله نهایی کردن گزینه های تجاری خود برای دور بعدی آزمایش های تجاری است. در واقع این کشور مذاکره کنندگان خاص خود را با مشتریان خود دارد تا بتواند گاز طبیعی آنها را تامین کند. مشتریانی که بخشی از بریتانیا نیستند نمی توانند نام خود را توضیح دهند.

در اواخر سال، قطر در واکنش به بحران حاد انرژی در بریتانیا، چهار کشتی بزرگ گاز طبیعی را در این راستا راه اندازی کرد. علاوه بر این، روابط انرژی بین قطر و بریتانیا در زمینه صادرات گاز طبیعی در دوره نخست وزیری به میزان بیشتری احیا شده است. در سال 1959، بریتانیا اولین محموله گاز طبیعی خود را از قطر، واقع در نزدیکی “قلاب جنوب” در نزدیکی ملفورد هیوین، یکی از بزرگترین پایگاه های گاز طبیعی در اروپا (و قطر مالک آن است) کشف کرد. قطر با ایجاد پایگاه های گاز طبیعی در بریتانیا، سرمایه گذاری زیادی در این کشور انجام داده است. به طور جداگانه، بخش هایی از شرکت های انرژی بریتانیا نیز قراردادهای بلندمدتی با دولت قطر برای واردات انرژی دارند. بنابراین، این امکان وجود دارد که دیپلماسی گاز طبیعی قطر در انگلیس، فارغ از آنچه در آینده در اروپا رخ خواهد داد، بتواند نیازهای انرژی این کشور را به حداکثر برساند.

از سوی دیگر، با وجود تشدید بحران انرژی در اروپا، آلمان در حال آماده شدن برای اعمال تحریم ها علیه روسیه است. در صورت وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، آلمان احتمالاً راه درازی را تا توقف این پروژه در پیش خواهد داشت. این امر به ویژه در مورد سیاست تحریمی اتحادیه اروپا در عرصه های سیاسی و نظامی روسیه صادق است. در این صورت، این سناریو می تواند بحران انرژی در اروپا را عمیق تر کند.

به همین ترتیب، احتمالاً استراتژی‌های فراوانی در درازمدت با تضمین کامل و امنیت صددرصد انرژی در اروپا وجود خواهد داشت. شکی نیست که استفاده ولادیمیر پوتین از تسلیحات انرژی و در عین حال اشتباهات رهبران اروپایی در تامین نیازهای انرژی کشورهایشان، تمامی تهدیدات جدی را متوجه امنیت قاره اروپا خواهد کرد. آمریکا و اروپا راه قانونی برای رفتن ندارند، اما تا زمانی که مشتریان از عمده گاز طبیعی در قطر راضی باشند، چشم خود را بر کشف انرژی خود در قطر می‌بندند، تا جایی که اروپا اهداف برآورده می شوند. وی در بیانیه‌ای گفت: توافقی که در آخرین دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با جو بایدن، امیر قطر انجام شد، مربوط به همین موضوع است و محقق نمی‌شود، این نحو لزومی ندارد که نیازهای انرژی اروپا را برآورده کند. .

در نهایت، ایالات متحده هیچ راهی برای جبران خسارت مشتریان انرژی قطر (با هدف متقاعد کردن آنها به نادیده گرفتن قراردادهای انرژی خود با قطر) ندارد. درک این امر بسیار دشوار است، اما نباید بدانید که غیرممکن است. در همین راستا شاهد سونامی فاجعه‌باری بودیم که پنجم امسال در ژاپن رخ داد. از این نظر، این امکان وجود دارد که قطر بتواند منابع طبیعی خود را در صورت وقوع جنگ احتمالی بین اوکراین و روسیه بر سر صادرات گاز طبیعی از دست بدهد.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما