آیا رکود عمیق تر می شود؟

[ad_1]

در رفتن گزارش اتاق بازرگانی و صنایع ایران حاکی از آن است که کل اقتصاد ایران (شاخص مدیران خرید) حاکی از آن است که در این ماه، شاخص مدیران خرید در ایران با عنوان شامخ برای کل اقتصاد منتشر شده است. نسبت به ماه قبل به 1.4 واحد رسیده و قبلا 1.2 واحد کاهش داشته است. بر اساس ارزیابی ها تلاش برای خرید نیرو و پول نقد و کمبود تقاضااین یکی از دلایل اصلی است.

طبق گزارش فرارو، بخش صنعت نیز در این ماه 2.4 واحد محاسبه شده است که نسبت به ماه قبل 1.3 واحد کاهش یافته است. در این ماه تمامی نویسندگان اصلی صنعت اعم از دو شاخص جدید مشتری جدید و مواد اولیه موجود عدد 5 را به ثبت رساندند و نویسندگان باقیمانده علیرغم رسیدن به حداقل میزان در 3 ماه گذشته نیز بالای 1 واحد باقی ماندند.

در هنگام استخراج مدیران شاخص، اگر شاخص از 5 بیشتر باشد، نشان دهنده حرکت اقتصاد در مسیر انبساط است. اما اگر هر عددی کمتر از 5 باشد به این معنی است که اقتصاد در وضعیت انقباض و رکود قرار دارد. در این شرایط، کل اقتصاد ایران در ماه جاری 2.4 درصد کوچک شده و شاخص بخش صنعت نیز به مرز رکود رسیده است.

اقتصاد ایران دچار رکود می شود  آیا برای پیشرفت باید دستمزد خود را افزایش دهید؟اقتصاد ایران چگونه از رکود خارج می شود؟
وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی شهری به زودی با شما صحبت کنید و مطالب خوب را ادامه دهید با اشاره به اینکه با افزایش تورم افسر در چهار سال گذشته قدرت خرید مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و کالاهای اساسی و مایحتاج اولیه را خودشان می خرند و برای خرید کالاهای دیگر فشار وارد می کنند. .

وی افزود: این موضوع به شدت بر تقاضا در کل اقتصاد کشور تاثیر گذاشته و این موضوع باعث ازدیاد انبارهای مولد شده است، مشروط بر اینکه عوامل بیکاری به صورت تصاعدی افزایش یابد و این وضعیت تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش نمی یابد

شقاقی اظهار داشت: قدرت خرید مردم در سال 3 برابر قیمت ثابت و معادل 5 سال بود یعنی قدرت خرید مردم در ده سال گذشته افزایش پیدا نکرد، خیلی زیاد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر برجام نیز به نتیجه برسد، ارزش اقتصاد ایران به قدری است که چالش های زیادی پیش روی ایران است که منابع حاصل از آزادسازی مرزها نه تنها می تواند قدرت خرید مردم را در کشورهای مختلف افزایش دهد. صندوق های کسب و کار، محیط زیست، آب و امنیت، بانک ها و … در مقابل هم قرار دارند، بنابراین باید از منابع خود برای حل این بحران ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای افزایش قدرت خرید مردم و خروج اقتصاد از رکود باید سطح دستمزد و دستمزد کارگران و زحمتکشان بالاتر از نرخ تورم باشد که به طور فزاینده ای یک تورم وجود دارد. فاصله 5 درصدی در این موضوع که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است.

شقاقی با اشاره به اینکه برای خروج اقتصاد از رکود باید سطح دستمزدها افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: در مرحله اول 3 تا 5 سال میزان افزایش دستمزدها و در مرحله دوم دولت باید افزایش یابد. کنترل تورم، تامین منابع لازم برای ارتقای حقوق و دستمزد و همچنین بخش خصوصی نیز باید توانایی انجام چنین کاری را داشته باشد، البته این کار بسیار دشوار است و نیاز به تدوین و تعیین برنامه دارد. ما یک سال دیگر نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم، اما باید دید دولت در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهد داد.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما