آیا پوتین در دام “غرب” افتاد؟

[ad_1]

در رفتن محمد مهدی حاتمی وقایع جنگ روسیه و اوکراین لحظه به لحظه اتفاق می افتد و در چنین شرایطی تحلیل می تواند خالی از واقعیت باشد. با این حال، در طول رویدادها، شما همچنین ممکن است نشانه هایی از تغییرات طولانی مدت پیدا کنید، تغییراتی که می تواند چهره جهان را در ماه ها، سال ها و دهه های آینده تغییر دهد.

یکی از تحولات بحران اوکراین که با یک سوال همراه است می‌تواند این باشد که آیا روسیه پس از جنگ در اوکراین قوی‌تر از روسیه امروزی خواهد بود یا ضعیف‌تر؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

اوکراین: نیش در گلوی روسیه گیر کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در آخرین تحولات (تا لحظه نگارش این مطلب) موفق شده است موضوع جنگ اوکراین را مطرح کند و قطعنامه ای در محکومیت روس ها صادر کند. بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، این قطعنامه در عمل راه به جایی نمی برد، بلکه صرفاً این است که 141 کشور روس ها را در این جنگ محکوم کرده اند، یعنی جنگ با اوکراین در چشم جهانیان بسیار غیرقانونی است. .

از سوی دیگر چین و هند (با مجموع جمعیت حدود 3 میلیارد نفر) و همچنین 32 کشور دیگر (از جمله ایران، پاکستان، عراق، کوبا و آفریقای جنوبی) رای نیاوردند و در واقع به وضوح رای ممتنع دادند. تنها پنج کشور روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی و اریتره به این قطعنامه رای منفی دادند.

روس‌ها عملاً در میدان جنگ فلج شده‌اند: یک کاروان 64 کیلومتری از تانک‌ها و کشتی‌های باری روسی در مسیر خود به پایتخت اوکراین، کیف، با سرعتی حدود یک کیلومتر در ساعت، گویا سرگردان شده بود. کشتی‌های باری و مخازن نیز احتمالاً سوخت ندارند.

گزارش‌های متعدد دیگری مبنی بر اینکه نیروهای روسی تانک‌ها را در جنگل‌ها و جاده‌های اوکراین رها می‌کنند به دلیل تمام شدن سوخت آنها منتشر شده است. در همین حال، اوکراینی ها می گویند روسیه تاکنون حدود 6000 نفر را کشته است، رقمی که تنها یک دهم وزارت دفاع روسیه به آن اذعان کرده است.

جنگ روسیه در دو جبهه: تانک و اقتصاد

در هر صورت، اشغال اوکراین طبق برنامه ریزی روسیه پیش نرفت و آینده برای روس ها تاریک تر است: کشورهای اروپایی 70 جت جنگنده را برای فرود و فرود در فرودگاهی در شرق لهستان در اختیار اوکراین قرار دادند. . بنابراین، اگر روس ها تمام اوکراین (با مساحت حدود 600000 کیلومتر مربع) را اشغال کنند، مجبورند شبانه روز در حملات چریکی شهروندان اوکراینی شرکت کنند. روسیه در طول جنگ اوکراین روزانه 20 میلیارد دلار از دست می دهد.

در عین حال، تحریم های اقتصادی آمریکا و متحدانش علیه اقتصاد روسیه اکنون به جای اقتصاد ایران به عنوان «بی سابقه ترین تحریم های جهانی» علیه اقتصاد روسیه توصیف شده است. 4 اقتصاد 1.4 تریلیون روسیه اکنون آنقدر تحت فشار است که وزیر دارایی فرانسه خواستار “جنگ کامل مالی و اقتصادی” علیه اقتصاد روسیه شده است و بریتانیا می گوید که همه بانک های روسیه باید به جای یک بخش (از آنها) دسترسی داشته باشند. ) به شبکه بین المللی “سوئیفت”.

بر اساس گزارش موسسه پردازش داده های Statista در آلمان، حدود 45 تا 50 درصد از ذخایر ارزی روسیه (برآورد شده 6630 میلیارد) در بانک های کشورهایی است که در درجه اول خواهان روسیه هستند.

به این ترتیب، روسیه به حدود 300 میلیارد دلار ذخایر ارزی دسترسی دارد و اگر کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی روسیه را تشدید کنند (که احتمالاً خواهند کرد)، روس‌ها یک سال فرصت خواهند داشت.

آیا این یک طرح “غربی” بود؟

در همین حال، بسیاری می گویند که این روسیه نبود که غرب را با حمله به اوکراین غافلگیر کرد، بلکه عمدا پوتین را به دام انداخت. اکنون که درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا یک شبه بررسی شده است و فنلاند تحت تهدید روسیه اعلام کرده است که می تواند به ناتو بپیوندد، می توان پرسید که آیا آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان واقعا نمی توانند وجود آن را پیش بینی کنند؟ حمله تمام عیار 200000 سرباز روسی به مرز اوکراین پایان می یابد؟! بسیاری معتقدند که او می‌دانست و می‌خواست پوتین چنین اشتباهی را مرتکب شود.

عظمت ارتش روسیه (به عنوان دومین یا سومین ارتش بزرگ جهان) که در آن تانک ها و کشتی های خدمه فاقد گاز هستند و رادار قادر به شناسایی پهپادهای Bayraktar ساخت ترکیه نیست، در حال حاضر در چشم کارشناسان نظامی است.

از سوی دیگر صدای “الیگارشی ها” (بخوانید “همپیمانان فاسد پوتین”) به گوش می رسد و برخی از آنها گفته اند که “پوتین” باید از قدرت برکنار شود. تا کنون، صدای شکستن اقتصاد روسیه به شدت افزایش یافته است (روبل حداقل 30 درصد کاهش یافته است و بخش نفت و گاز روسیه ممکن است در روزهای آینده با تحریم‌ها مواجه شود.

حداقل دو رهبر غربی پوتین را “دیکتاتور” خوانده اند: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا. او قبلاً هرگز چنین کاری نکرده بود، و اکنون که از این کلمه استفاده کرده است، یا باید به فکر نشست بین رهبری روسیه و دو کشور باشد یا “پوتین” باید به آنجا برود.

چه خواهد بود

پیش بینی پیشرفت نظامی دشوار است و اوکراین هر لحظه ممکن است سقوط کند. اما ظاهر موارد نشان می دهد که هم روس ها و هم غرب معتقدند جنگ در اوکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

غربی ها با ارسال مداوم تسلیحات به اوکراین (بی سابقه یا بی سابقه در هفت دهه اخیر) عملا سعی دارند اوکراین را به باتلاق روسیه تبدیل کنند و روسیه نیز به این موضوع پی برده است. با این حال، برای تغییر مسیر خیلی دیر بود و روسیه خیلی دیر متوجه آن شد.

حتی اگر دولت کنونی اوکراین سقوط کند و یک دولت طرفدار روسیه قدرت را در دست بگیرد، اوکراین وارد یک جنگ داخلی خواهد شد که علیرغم اینکه برای ناتو پرهزینه است، بیشتر روسیه باید آن را تحمل کند.

این شامل شهرت و اعتماد به نفس پوتین و کاهش چشمگیر در سیستم حکومتی روسیه می شود: حتی چینی ها از به رسمیت شناختن رفتار روسیه امتناع کرده اند و شایعاتی وجود دارد که چین به جنگ در اوکراین ادامه خواهد داد و به شدت مخالف است. اوکراین احتمالا به باتلاقی در اوکراین تبدیل خواهد شد.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما