ادامه کاهش ارزش لیر ترکیه

[ad_1]

جاناتان ویتلیجاناتان ویتلی – فایننشال تایمز؛ هفته گذشته کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ادامه یافت و به رکورد جدیدی در برابر دلار رسید. پنجشنبه گذشته، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را 2 درصد کاهش داد. اما نرخ تورم در این کشور بسیار بالاست.

بانک مرکزی با این کار نشان داد که تنها بانک مرکزی بزرگ جهان است که نه تنها نرخ بهره را افزایش می دهد، بلکه به فکر افزایش آن نیز نیست. برعکس، در جهت مخالف حرکت می کند. حوادث مشابهی پیش از این بارها در سیستم پولی ترکیه اتفاق افتاده است.

مقامات ترکیه در مواجهه با دو گزینه ارتدوکس و غیر ارتدوکس، دومی را انتخاب کرده اند. اقدام بانک مرکزی برای کاهش 2 درصدی نرخ بهره در روز پنجشنبه فراتر از انتظارات فعالان بازار مالی بود. آنها فکر می کردند این کاهش یک درصد است.

اتفاقات اخیر در ترکیه مانند گذشته نیست و به نظر می رسد اوضاع در حال تغییر است. در همین حال، سرمایه گذاران در این فکر هستند که این روند چقدر طول می کشد. این گزارش که توسط بزرگترین و قدرتمندترین انجمن تجاری ترکیه منتشر شده است، نشانه هایی از تغییر را نشان می دهد که استقلال بانک مرکزی و سیاست های اقتصادی و مالی محتاطانه به عنوان پایه و اساس شکوفایی اقتصادی پایدار این کشور ضروری است.

چند روز قبل از انتشار این گزارش، روسای گروه‌های تجاری ترکیه از نرخ بالای تورم که جامعه را آزار داده انتقاد کرده بودند. هر دو را می توان حملاتی دانست که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دیدگاه های او در مورد نرخ بهره و تورم را هدف قرار می دهد. به گفته اردوان، نرخ های بهره بالا باعث تورم می شود، نه کنترل آن، و کلید شکوفایی اقتصادی افزایش استفاده از اعتبار است.

البته اظهار نظر سران گروه های تجاری بزرگ ترکیه و قدرتمندترین انجمن تجاری این کشور بی سابقه نیست. رهبران تجاری ترکیه قبلاً نظرات مشابهی را بدون تنش ابراز کرده بودند، اما تحلیلگران می گویند که احساسات ضد دولتی در حال تشدید است و نیروهای مخالف حزب عدالت و توسعه اردوغان در قدرت هستند. آنها علیه دولت خود توطئه می کنند.

تیموتی از موسسه مدیریت دارایی بلو بی گفت: مخالفان اردوغان معتقدند که او می تواند در انتخابات بعدی پیروز شود و حزب حاکم در ترکیه هر روز قدرت و نفوذ بیشتری را از دست می دهد. اردوغان ممکن است برکنار شود.

نمونه ای از برنامه ریزی احزاب اپوزیسیون حاکم در روز پنجشنبه دیده شد. درست چند ساعت قبل از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، کمال کلیچدارو اولو، رهبر بزرگترین اپوزیسیون، از بانک مرکزی خواست تا دستورات سیاست پولی را نادیده بگیرد. این بدان معناست که اردوغان نیز مانند بقیه معتقد است که نرخ بهره توسط او تعیین می شود. نه رئیس بانک مرکزی. این بزرگترین مجموعه ای از نقش های بازی شده در سال های اخیر است.

جمعه گذشته رهبر حزب در بازدیدی کوتاه از بانک مرکزی به رئیس جمهور هشدار داد که حفظ استقلال بانک مرکزی وظیفه قانونی اوست. وی سپس علناً به مسئولان بانک هشدار داد که پس از تغییر دولت نسبت به اجرای دستورات غیرقانونی پاسخگو خواهند بود.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که فضای سیاسی ترکیه در حال تغییر است. این نظرسنجی نشان می دهد که مخالفت با حزب حاکم ترکیه از نظر محبوبیت افزایش یافته و از حزب حاکم پیشی گرفته است. اردوغان، رئیس جمهور محبوب سابق که در دو دهه گذشته کارهای زیادی برای تقویت اقتصاد ترکیه انجام داده است، ممکن است قربانی تورمی شود که نتوانست آن را مهار کند.

تحلیلگران می گویند که عموم مردم به شدت از عدم مهار تورم آسیب دیده اند. اما بیشتر تحلیلگران انتظار دارند اردوغان این دوران سخت را پشت سر بگذارد.

سرمایه گذاران نباید تصور کنند که اردوغان در آینده ای بسیار دور صحنه را ترک خواهد کرد. زیرا تا سال 2023 در ترکیه انتخاباتی برگزار نخواهد شد و برخی تحلیلگران می گویند که رئیس جمهور از ذخایر ارزی بانک مرکزی برای ایجاد رونق اعتبار محور دیگر در اقتصاد استفاده خواهد کرد و در سه ماهه اول سال آینده و قبل از بازگشت غیرقابل برگشت وضعیت. . درخواست برای انتخابات زودهنگام

امید است که این بیماری همه گیر مهار شود و فصل گردشگری در سال آینده رونق بگیرد تا بتوان اقتصاد را نجات داد و اردوغان بتواند در قدرت بماند. البته این امید قطعی نیست. یک ماه پیش، فایننشال تایمز گزارش داد که سرمایه گذارانی که اوایل سال جاری ترکیه را به دلیل بی ثباتی اقتصادی ترک کرده بودند، به آرامی به ترکیه باز می گردند. اما تصمیم سرمایه گذاران تصمیم درستی به نظر نمی رسد.

تنها در چند هفته، وضعیت بین‌المللی به‌طور چشمگیری تغییر کرده است: فدرال رزرو ایالات متحده در حال آماده‌سازی بازار برای مهار سیاست‌های حمایت‌گرایانه، از جمله افزایش نرخ‌های بهره، در مواجهه با افزایش تورم است. از سوی دیگر، نرخ رشد اقتصاد جهانی رو به کاهش است و عامل اصلی این کاهش، بحران در بخش ساخت و ساز چین است. قیمت انرژی نیز به شدت افزایش یافته است که خبر بسیار بدی برای ترکیه است. زیرا این کشور بیشتر انرژی خود را وارد می کند.

رویدادهای هفته های اخیر بسیار بزرگ است و می توان دید که پیامدهای خاص خود را برای اقتصاد و سیاست ترکیه دارد. رجیان، مدیر پورتفولیوی صندوق آموندی، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اروپا، گفت: ترکیب تحولات اخیر ریسکی است. از یک سو قیمت نفت افزایش یافته و بانک مرکزی معتقد است باید برنامه های انبساطی بیشتری اجرا شود، در حالی که سایر بانک های مرکزی در تدارک محدود کردن این برنامه ها هستند و از سوی دیگر نقدینگی در اقتصاد جهانی رو به کاهش است. ترکیه یکی از اقتصادهای نوظهور است که به شدت به منابع مالی خارجی متکی است.

سرمایه گذارانی که ماه گذشته تشویق به بازگشت به ترکیه شدند، این کار را انجام دادند زیرا لیر برای مدتی ثابت بود و بازده اوراق قرضه دولتی احتمالاً بالاتر بود. اکنون با کاهش ارزش لیر، وضعیت به ضرر این گروه از سرمایه گذاران تغییر کرده است. هر سرمایه‌گذاری که قصد دارد تا زمان تغییر دولت و بازگشت به سیاست ارتدکس در ترکیه بماند، باید درازمدت فکر کند و اعصاب قوی داشته باشد.

پنجشنبه گذشته بارکلیز پیش بینی کرده بود که دلار تا پایان سال ۹.۷ لیر معامله شود، اما روز جمعه این پیش بینی خیلی زودتر از بارکلیز محقق شد. پیش از اقدام اخیر بانک مرکزی ترکیه مبنی بر کاهش 2 درصدی نرخ بهره، بانک تجارت پیش بینی کرده بود که دلار تا پایان سال با 10 لیر مبادله خواهد شد. این بانک اعلام کرده است که ارزش لیر ادامه خواهد داشت.

یک تحلیلگر در استانبول می گوید تصمیم اردوغان برای اخراج دیپلمات های غربی از ترکیه عامل دیگری برای فشار بر لیر بود. زیرا خطر بروز مجدد تنش در روابط ترکیه و غرب را افزایش می دهد. Society General Analysts بر این باورند که اگر سیاست های بانک مرکزی ترکیه تغییر نکند، تورم به شدت افزایش می یابد و بحران ارزی به وجود می آید.

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما