«اردوغان» دچار مشکل بزرگی شده است

[ad_1]

در رفتن اکونومیست در گزارشی از وضعیت اقتصادی ترکیه و به ویژه سیاست های اقتصادی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اشاره می کند که سیاست اردوغان در اتخاذ سیاست های اقتصادی خاص هیچ ارتباطی با بحران اقتصادی کنونی این کشور ندارد. و آنها انجام می دهند. بدون کاهش ارزش پول ملی، عملاً آن را به فردی تبدیل کرده اند که می خواهد واقعیت اقتصاد را به چالش بکشد. ضمن اینکه حوزه اقتصاد با حوزه سیاست تفاوت اساسی دارد و سیاستمداران نمی توانند به راحتی و به میل خود قوانین خشک این حوزه را تغییر دهند.

اکونومیست می نویسد: «انسان با افزایش سن تمایل عجیبی به لجبازی دارد. با این حال، از زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عنوان یک سیاستمدار ارشد روی کار آمد، او شخصیتی فروتن بوده است. اردوغان در 19 سال قدرت خود در ترکیه (اول به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور)، با مخالفت شدید هزاران مخالف و منتقد خود مواجه شده است.

افراد و گروه‌های مختلفی از جمله مقامات نظامی سکولار، معترضان، فعالان کرد و اعضای شبکه گولن با درگیری‌های خشونت‌آمیز بین اردوغان و دولت او مواجه شده‌اند. وی همچنین اقدامات مختلفی را علیه سازمان های غیر دولتی و رسانه های مستقل و دستگاه قضایی بی طرف ترکیه انجام داده است. با این حال، خشم اردوغان پس از قیام ترکیه در سال 2013 و شکست کودتای نافرجام در سال 2016 تشدید شده است. در سال های اخیر مشاوران دوراندیش و مدبر به اردوغان رفت و آمد کرده اند و به معنای واقعی کلمه تعداد زیادی از اقوام و پچ پچ ها هستند.

به گفته فرارو، رهبری مانند اردوغان می تواند به راحتی هر صدایی را که نمی خواهد بشنود خاموش کند. اما او قادر به تغییر واقعیت کشور ما نیست. از سپتامبر 2021، اردوغان تلاش های گسترده ای برای به چالش کشیدن قوانین اقتصاد انجام داده است. قوانینی که او حق ندارد آنها را تغییر دهد. در این راستا، از آنجایی که برخی از اقتصادهای نوظهور نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داده اند، ترکیه عملاً مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

اگرچه نرخ تورم ترکیه در نوامبر 2021 به 21 درصد رسید، اردوغان بانک مرکزی ترکیه را تحت فشار قرار داد تا نرخ بهره را از 5 درصد به 14 درصد افزایش دهد. این اقدام او در راستای ادعای اردوغان است که نرخ های بهره بالاتر در واقع می تواند به جای مقاومت در برابر تورم، باعث افزایش نرخ بهره شود. در پاسخ، ترک ها بیش از هر زمان دیگری سپرده های لیری خود را از بانک های خود خارج کردند و آن ها را به دارایی هایی مانند دلار، یورو و طلا تبدیل کردند. این امر منجر به یک بحران ارزی واقعی در ترکیه شد، به طوری که لیر ترکیه از هشت به یک در برابر دلار آمریکا در آگوست 2021 به 18 به یک در دسامبر سال جاری کاهش یافت (هر 18 لیر ترکیه معادل یک دلار آمریکا است).

در گذشته، این ارقام ممکن بود به طور مستقیم اردوغان را ترسانده باشد، اما اکنون نه. او در 20 دسامبر 2021 از طرحی عجیب برای تقویت سپرده مردم ترکیه به پول ملی خبر داد. در این طرح آمده است که اگر مردم ترکیه پول خود را به لیر ترکیه واریز کنند، سیستم اقتصادی ترکیه هرگونه زیان احتمالی ناشی از کاهش ارزش پول ملی ترکیه را جبران خواهد کرد. پس از اعلام این طرح، ارزش لیر ترکیه تا حدودی تقویت شد و اردوغان خیلی زود اعلام پیروزی کرد. با این حال، لیر به زودی دوباره سقوط کرد.

مقامات ترکیه می گویند که از زمان اعلام طرح جدید اردوغان، ترک ها نزدیک به 3 میلیارد دلار دارایی در قالب سپرده لیری در بانک ها انباشته اند. با این حال، باید توجه داشت که این برای اردوغان کوچکتر از آن است که پیروزی خود را در نظر بگیرد. عامل اصلی مداخله بانک مرکزی و همچنین سایر بانک های دولتی ترکیه بود که تنها در دو روز ظهر معادل هفت میلیارد لیر خریدند. این سرعت خرید تا حد زیادی بی ثبات و موقتی است. وقتی این کار متوقف شود، چالش های زیادی در پیش خواهد بود. در این زمینه به نظر می رسد بخش قابل توجهی از مردم ترکیه قصد همراهی با برنامه های اقتصادی اردوغان را ندارند.

حتی اگر این طرح موفق به تثبیت ارزش لیر ترکیه شود، به مشکلات کنونی ترکیه پایان نخواهد داد. تورم گسترده اخیر در ترکیه، همراه با افزایش حداقل دستمزد در این کشور و ده ها عامل اقتصادی دیگر ترکیه، همگی در کاهش ارزش لیر ترکیه، چالش های اقتصادی مهمی برای ترکیه هستند. در صورت ثابت ماندن نرخ ارز در ترکیه، افزایش قیمت کالاهای ترکیه با ارزش لیر ترکیه که ثابت و پایین مانده است برابری نمی کند و این نشان دهنده وضعیت پرنوسان اقتصاد ترکیه است. این امر “رقابتی” اقتصاد ترکیه را به شدت به چالش می کشد، تراز تجاری آن را تضعیف می کند و به طور خطرناکی استقراض خارجی را مجبور می کند شکاف بین صادرات و واردات را کاهش دهد.

اگر این طرح شکست بخورد، عواقب ناگواری برای اقتصاد ترکیه خواهد داشت. در این راستا سپرده های مردم ترکیه به شدت آسیب خواهد دید و این کشور وارد دوره ریاضت اقتصادی خواهد شد. در این راستا اگرچه دولت ترکیه نمی خواهد این مسیر را طی کند، اما چاره ای جز چاپ پول بیشتر نخواهد داشت. لازم به ذکر است که کاهش ارزش لیر ترکیه از سوی دولت ترکیه در مقابل سپرده گذاران خود باعث تضعیف و کاهش ارزش پول ملی این کشور و تسهیل کاهش بیشتر ارزش آن می شود.

اردوغان در این زمینه منتقد سیاست های اقتصادی خود را عامل قدرت های خارجی توصیف کرده است. او مانند همه رهبران مردمی، ناکامی های خود را ناشی از توطئه های به اصطلاح دشمنان خود می داند. در این زمینه به جرات می توان گفت که مانع اصلی اجرای برنامه های اقتصادی اردوغان، مردم ترکیه هستند: مردم ترکیه و تلاش آنها برای انطباق با سیاست های اقتصادی غلط اردوغان. نباید فراموش کرد که اردوغان در اوج قدرت در سال 2014 از کاخ جدید ریاست جمهوری ترکیه با 1100 اتاق بازدید کرد. بدون شک شنیدن صدای مردم ترکیه از هزاران نفر در این کاخ بسیار سخت است.»

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما