افزایش قیمت در قزاقستان پس از افزایش قیمت سوخت

[ad_1]

با تشدید اعتراضات در سراسر کشور طی دو روز گذشته پس از اعلام افزایش قیمت سوخت، در سراسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام شده است.

به گزارش یورونیوز؛ به گفته منابع، رسانه های محلی در قزاقستان از وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده اند که به مرور زمان ناآرامی ها تشدید شده و درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی و تعدادی کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری های بین المللی و داخلی، آلماتی، پایتخت سابق و بزرگترین شهر قزاقستان، یکی از استان های غربی با بالاترین میزان ناآرامی و خشونت، قبلاً به مدت دو سال توسط قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور دستور داده شده بود. در موقعیتی تکان دهنده.

بر اساس این مصوبه قوانین اضطراری از ساعت 23 تا 7 صبح روز بعد اعمال می شود و در این مدت محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع در نظر گرفته می شود.

ساعاتی قبل از صدور این فرمان، رئیس جمهور قزاقستان آنچه را که “دعوت حمله به ادارات دولتی و نظامی” خواند، کاملا غیرقانونی توصیف کرد.

وی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «دولت سقوط نخواهد کرد و ما نیاز به اعتماد متقابل و گفتگو با معترضان داریم».

به گزارش رسانه های محلی، رئیس جمهور قزاقستان روز چهارشنبه تحت فشار اعتراضات دولت، دولت را منحل کرد.

فرمانی که روز چهارشنبه (5 ژانویه) در وب سایت رئیس جمهور قزاقستان منتشر شد، حاکی از آن بود که قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور، استعفای اسکار مامون، نخست وزیر قزاقستان را پذیرفته است. تا زمان تشکیل کابینه جدید، علیخان اسماعیل اف معاون نخست وزیر، هدایت دولت را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش رویترز، پلیس آلماتی برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور و نارنجک های صوتی استفاده کرد و از ورود صدها معترض به دفتر شهردار جلوگیری کرد.

رئیس جمهور اعلام کرد که چندین نفر کشته شده اند

برخی منابع خبری به نقل از قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گزارش داده اند که در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در این کشور تعداد زیادی کشته شده اند.

ریانووستی گزارش داد که آقای توکایف در مورد کشته شدن اعضای نیروهای امنیتی نیز صحبت کرده است.

به گفته توکایف، مردم در درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان کشته شدند. به گزارش ریانووستی، رئیس جمهور همچنین از کشته شدن چندین نفر در میان نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی خبر داد.

حمله به اقامتگاه رئیس جمهور سابق در آلماتی

به گزارش راشا تودی، در حالی که پایتخت سابق قزاقستان و برخی شهرهای بزرگ دیگر به دلیل خشم از افزایش قیمت سوخت شورش کردند، معترضان عصر روز چهارشنبه 5 ژانویه به ساختمان قدیمی ریاست جمهوری در آلماتی یورش بردند. آتش زدند.

رسانه های محلی گزارش دادند که ساختمان به دست معترضان افتاد و صدای تیراندازی از بیرون محوطه شنیده شد.

با این حال، گفته می‌شود که قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در ساختمان تظاهرات در مقر قدیمی ریاست‌جمهوری غایب است زیرا در حال حاضر از قزاقستان، پایتخت جدید نورسلطان نظربایف، مسئولیت کشور را بر عهده دارد.

این ساختمان که توسط معترضان در آلماتی مورد حمله قرار گرفت، «محل اقامت قدیمی» رئیس جمهور است و قبل از اینکه در سال 1997 به نورسلطان نظربایف، پایتخت قزاقستان منتقل شود، توسط سران دولت اشغال شده بود.

با این حال، این مجموعه در یک منطقه دولتی واقع شده است و هنوز وضعیت رسمی خود را حفظ کرده است.

در شهر آلماتی که دو میلیون نفر جمعیت دارد، معترضان روز چهارشنبه به دفتر شهردار و چندین ساختمان دولتی دیگر یورش بردند.

راشا تودی در بیانیه‌ای گفت: «درگیری‌ها در بخش‌های مختلف آلماتی ادامه دارد و برخی از معترضان از اسلحه علیه ارتش و پلیس استفاده می‌کنند».

آخرین خبر از قزاقستان که برخی خبرگزاری ها در ویدئوهای اختصاصی خود گزارش داده اند حکایت از اختلال در شبکه اینترنت و تردد خودروهای امنیتی در خیابان های مرکزی پایتخت دارد.

تالار شهر آلماتی را در اختیار بگیرید

در همین حال، تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که صدها معترض صبح چهارشنبه به ساختمان شهرداری آلماتی هجوم بردند و مهم ترین مرکز اداری شهر را تصرف کردند. مقامات دولت قزاقستان می گویند که از آغاز اعتراضات دیروز و امروز حداقل 200 نفر بازداشت شده اند.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از دولت و مخالفان قزاقستان خواست به جای شورش، گفتگو کنند. روسیه طبیعتا دوست بزرگ این کشور آسیای مرکزی است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ما طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز مبتنی بر حاکمیت قانون و قانون اساسی و بر اساس گفتگو هستیم. ما با شورش و خشونت خیابانی مخالفیم.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه نسبت به هرگونه مداخله خارجی در قزاقستان هشدار داد و بر توانایی دولت برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای اعتراضات جاری در قزاقستان و مدیریت بحران تاکید کرد.

خبرگزاری بین المللی روسیه ریانووستی به نقل از آقای پسکوف گفت که قزاقستان برای پاسخ به اعتراضات به دلیل افزایش قیمت سوخت از مسکو کمک نگرفته است و همین امر باعث استعفای دولت شده است.

روسیه نسبت به ناآرامی در جمهوری‌های شوروی سابق که آن را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند بسیار حساس است و در گذشته غرب را به ایجاد ناآرامی و انقلاب در کشورهایی مانند گرجستان و اوکراین متهم کرده است.

وزارت خارجه روسیه می گوید اوضاع در همسایگی جنوبی خود را از نزدیک زیر نظر دارد و در حال “عادی سازی اوضاع در اسرع وقت” است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه از مطالب محتاطانه تری نسبت به توکایف استفاده شده است، بیانیه ای که رئیس جمهور قزاقستان قبلاً به صراحت آن را عامل ناآرامی و خشونت در کشورش چه در داخل و چه در خارج معرفی کرده بود.

نورسلطان نظربایف، رهبر سابق قزاقستان، 81 ساله، از سال 1989 به مدت 30 سال بر قزاقستان حکومت کرد و تا پایان دوره ریاست جمهوری خود قدرت و نفوذ خود را حفظ کرد.

اعتراضات اخیر به دنبال اعتراضات خشمگین معترضان به افزایش قیمت بنزین و متعاقب آن قیمت بنزین برای خودروها، از روز یکشنبه در چندین شهر تشدید شده است. تظاهرات در کشور دیکتاتوری قزاقستان از نظر قانونی ممنوع است و چنین تجمعاتی نادر است.

قزاقستان، بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی، قبلاً نرخ رشد دو رقمی داشت، اما کاهش اخیر قیمت نفت و بحران اقتصادی در روسیه، هر دو عامل به کاهش ارزش پول دریایی این کشور و تورم شدید منجر شده است.

پلیس در روز سه‌شنبه به تظاهرات اعتراض‌کننده حمله کرد و صدها نفر از معترضان را با کامیون بیرون کشید. وی گفت که در آن شب واتس اپ، تلگرام و پیام رسان سیگنال در قزاقستان قطع شد.

این اعتراضات از روز یکشنبه با اعلام افزایش قیمت گاز طبیعی مایع آغاز شد که از مناطق غنی از منابع طبیعی غرب کشور آغاز شد و به مناطق وسیع دیگر سرایت کرد. شهری در منطقه، آقداغ در کنار دریای خزر.

شامگاه سه‌شنبه، مقامات با اعلام نرخ ۵۰ تن (۰.۱ یورو) در هر لیتر در مناطق آسیب‌دیده و توافق با قیمت کمتر، برای آرام کردن اوضاع موافقت کردند. افزایش قیمت قبلی که اوایل امسال اجرا شد 120 تن بود. اما این وعده عملی نشد و مخالفان خواستار مذاکره با رئیس جمهور شدند.

شهر زنگبار بار دیگر به صحنه مرگبارترین ناآرامی های قزاقستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تبدیل شده است. در سال 2011، حداقل 14 کارگری که به دلیل شرایط بد کاری در یک سایت نفتی در این منطقه راهپیمایی کردند، توسط پلیس طی یک عملیات دولتی کشته شدند.

استان مینکشلک، جایی که شهر جانازن در آن واقع شده است، به الآنجی به عنوان منبع اصلی سوخت خودرو متکی است. هر گونه افزایش قیمت این محصول منجر به افزایش قیمت محصولات غذایی می شود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در حال افزایش بوده است.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما