ایران با لغو تحریم های برجام موافقت کرد

[ad_1]

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل هسته ای معتقد است که مذاکرات به سرانجام خواهد رسید، زیرا هر دو طرف نگران نتیجه هستند، اما زمان و زمان توافق نهایی مشخص نشده است.

به گزارش شفقنا، بهشتی پور می گوید: آمریکا صدک دهم را نمی پذیرد و کل تحریم ها برداشته می شود زیرا از این بند تحریم ها علیه ایران استفاده می کنیم. به همین دلیل ایران با لغو تحریم ها موافقت کرده است و طولانی شدن مذاکرات به این دلیل است که هر دو طرف به دنبال امتیازگیری بیشتر هستند.

متن تحلیل حسن بهشتی پور از مسائل بین الملل را بخوانید:

آقای بهشتی پور! ارزیابی کلی شما از مذاکرات چیست و فکر می کنید با چارچوب مورد نظر ایران چه توافقی صورت خواهد گرفت؟

اولاً نیاز به توافق کلی بین دو طرف وجود دارد، یک شکاف بین دو طرف وجود دارد، یعنی توافقی که ایران می خواهد این است که همه تحریم ها برداشته شود تا به راحتی قابل مبادله و تضمین شود. آمریکا موافق نیست و حتی اگر توان پرداخت خسارت را داشته باشد، تحریم های اعمال شده علیه مردم ایران باعث خروج آمریکا از این برنامه می شود.

از طرفی خواسته هایی که ایران نمی پذیرد این است که توافق محدودی داشته باشد و بخشی از تحریم ها لغو شود و علاوه بر آن یک سری مسائل جدید مانند موشک و … را مطرح کند.تثبیت کنندگان خاورمیانه می گویند ایران معتقد است که نفوذ آن در یمن، عراق و سوریه باید قطع شود و اصل نباید در آنجا باشد. در واقع برای آنها مطلوب است که علاوه بر رگبار موشک، جایی در مرز داشته باشند که قدرت موشک را محدود کرده و به نفوذ ایران در این کشورها پایان دهد.

طبیعتا نه طرف ایرانی به خواسته خود می رسد و نه طرف مقابل! بلکه این دو خواسته در یک جهت حرکت می کنند و در یک زمینه مشترک به توافق می رسند که در آنجا توافق حاصل می شود. این اقدام آغاز شده است، مثلاً ایران گفته است که تحریم های برجامی برداشته شده است، نه اینکه همه تحریم ها برداشته شده باشد، زیرا علاوه بر تحریم هایی که در مورد برجام اعمال شده، بسیاری از تحریم های ترامپ اعمال شده است. از برجام خارج شد. ایران اعلام می‌کند که همه تحریم‌ها باید به طور کامل برداشته شوند و بعد از اینکه حقیقت و تضمین کافی باشد، آزمایش شوند، اما آلن می‌گوید فقط تحریم‌های مربوط به ایران قابل تحمل خواهد بود و تعهدات در چارچوب آمریکا و نه تحت عنوان. من یک امتیاز می خواهم.

در حال حاضر، ظاهراً دو طرف بر سر متنی توافق دارند و توافق می کنند که کل پرنتیس موافق است، اما برای تحمل پرنتیس بیش از حد حرکت می کنند، زیرا هر دو طرف حداکثر امتیاز و کوچکترین امتیاز را در واگذاری توپ دارند. ایران و آمریکا با این توافق کنار آمده اند که همان طور که آقای بلانکن بارها اعلام کرده است این است که فرصت های کمتر و زمان کمتری داریم و حتی ادعاهای کلان می کند. توافق، ما نمی توانیم برای تعیین دولت های آینده زحمت بکشیم. این یک واقعیت است و حقیقت دارد، اما با قواعد حقوق بین‌الملل و به رسمیت شناختن حقوقی در تعارض است، زیرا واقعیت این است که دولت‌ها به آنچه می‌پذیرند متعهد هستند و حتی در حال حاضر رژیم را تغییر می‌دهند، دولت بعدی انجام می‌دهد. در عوض، دولت قبل از تغییر دولت انجام می شود و ایالت ها همچنان به کارهایی که باید انجام شود متعهد هستند.

در واقع اشتباه نیست که دولت اعلام کند ما نمی توانیم آینده کشور را تضمین کنیم، تنها راه حلی که وجود دارد این است که ایران نیز اعلام کند که توافقات ما موقتی است و ما تضمین نمی کنیم که دولت آینده ایران نخواهد بود. آنها را تغییر دهید، آینده ایالات متحده تضمین نشده است، اما ما تضمین نمی کنیم. ممکن است برخی بگویند که این به ضرر ایران است، چون ایران کار خود را انجام می دهد و بازگشت به عقب ضرر است، اما به نظر من باید در متن توافق شود که اگر طرف قرارداد را زیر پا بگذارد یا توافق را زیر پا بگذارد، طرف این کار را انجام می دهد. به تعهدات خود عمل کند هر یک به این تعهدات عمل نکرده اند و به وضع موجود باز خواهند گشت.

در گذشته نمی شد چنین مواردی را پیش بینی کرد، اما اکنون می توانیم این را پیش بینی کنیم، یعنی در صورت عدم انجام تعهدات آمریکا، ایران به تعهدات خود عمل نمی کند، اگر ایران عمل کند برابری تضمین می شود. به تعهدات یکجانبه خود عمل نمی کند و به تعهدات آمریکا عمل نمی کند. در حال حاضر مذاکرات در جریان است و طرفین در حال گفتگو هستند و باید دید چارچوب آن چیست.

اتحادیه اروپا و آمریکا بارها اعلام کرده اند که ضرب الاجل ایران برای دستیابی به توافق نهایی است و فرصت کمی باقی مانده است.

بلانکن ممکن است بگوید که این نقطه اجتناب هسته ای است. در واقع ما تحت عنوان زمان از سلاح هسته ای دوری می کنیم، یعنی زمانی که ایران می تواند و اگر بخواهد دستش به بمب هسته ای برسد، می گویند ذخایر اورانیوم ایران به حدی افزایش یافته است که اگر می تواند چند هفته بمب بسازد، چند ماه دیگر فرصت داریم، اما از نظر من اشتباه است، چون اولا ایران بمبی نیست که بمب بسازد، ثانیا اگر واقعا رصد می کنند و حل این نظارت، بعد راه حل، راه حل نظارت است که ایران را در کنار تعهداتش بپذیرند، داشتن این تعهدات که ایران دارد، برای ایران نامشروع نیست، بنابراین اگر خیلی دقت کنند، تعهدات را در چارچوب انجام دهند. برجام. در واقع آنها از ایران می خواهند که به عنوان یک ناخودآگاه به تعهدات خود پایبند باشد و خود به آن تعهدات پایبند نباشد و فقط از تعهدات خود چشم پوشی کند و به جای توافق جامع از اصطلاح “موافقت موقت” استفاده کند. توافق موقت . .

آیا توافق موقت به نفع ایران است؟

این توافق موقت دقیقاً مشخص نمی کند که چیست و فقط می توانم بگویم که ایران توافق موقت را رد کرده است، اما اگر با جزئیات موافق نباشیم، به عنوان یک محقق حداقل می توان گفت که این نوع توافق در مشورت با ایران یا نه اما چیزی که گفته می شود کلی است این است که ایران می آید و به عنوان غنی سازی موقت روی 5 درصد متوقف می شود و در مقابل آمریکا دارایی های ایران را آزاد می کند و مشکل از اینجا شروع می شود. به هر حال ما باید در این زمینه خیلی تلاش کنیم، به نظر من آمریکایی ها می خواهند تا حد امکان امتیاز بگیرند و کمترین امتیازی را به آنها ندهند.

به نظر شما آیا خواسته ایران برای لغو همه تحریم ها محقق شده است؟

من معتقدم در نهایت توافق حاصل خواهد شد، اما نمی دانم چه زمانی و چگونه، زیرا فکر می کنم هم ایران و هم آمریکا به چنین توافقی نیاز دارند.

در مورد ایران یعنی لغو همه تحریم ها هم باید گفت شواهدی وجود دارد که ایران نتوانسته همه تحریم ها را لغو کند آنها علیه ما استفاده می کنند. من فکر می کنم اگر منطقی فکر کنیم، ایالات متحده نمی تواند یا نمی خواهد همه تحریم ها را لغو کند، زیرا علاوه بر تحریم های یکپارچه ای که توسط کنگره آمریکا و کنگره های دولت های تک حزبی اعمال شده است، اتحادیه اروپا نیز رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که اگر واقعاً می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، باید اصلاحات اقتصادی را در کشور انجام دهیم و اثر این تحریم‌ها را تا زمانی که موقتاً بی‌خاصیت یا کمتر اثرگذار باشند، کاهش دهیم. ، تمام تحریم ها برداشته شد.

بنابراین گمان می رود توافقی حاصل شده اما زمان آن مشخص نیست.

بله، اما من نمی توانم از کلمه نزدیک استفاده کنم. من معتقدم توافق وجود دارد، زیرا برخی می گویند دو طرف وقت تلف می کنند، اما من به چنین چیزی اعتقاد ندارم، زیرا آنها وقت را تلف نمی کنند، بلکه دو طرف امتیازات بیشتری می خواهند. نزدیک به سه سال است که مذاکرات در حال انجام است، این یک واقعیت است و این یک واقعیت است، این ساختمان تحریمی که آمریکا ساخته است، این یک ساختمان بسیار بزرگ است و برای تخریب این ساختمان به زمان و تلاش زیادی نیاز داریم، زیرا به تدریج اصلاح شده است، چند سالی است که وزارت خزانه داری آمریکا برای رفع تحریم ها تلاش می کند و پایه های این ساختارها آنقدر مستحکم است که تنها راه حل این است که این تحریم ها را از درون حذف کنند، خسته می شوند و می روند. به تنهایی

از نظر شما دلیل اصلی عدم توافق و طولانی شدن روند مذاکرات، جستجو برای شکست موفق ساختمان بلندمرتبه است؟

آره. یک اسب فقیر بهتر از بی اسبی است. در طول تاریخ بشریت (نه در تاریخ روابط ایران و آمریکا) این گونه تحریم ها از نظر تعداد، تنوع و گسترش بی سابقه بوده است و سال هاست که ادامه دارد و همه از اقتصادی بودن آن تعجب می کنند. در مقابل همه این فشارها مقاومت کنید. یکی از دلایلی که ایران می‌تواند خود را حفظ کند این است که اقتصاد ایران وارد اقتصاد بین‌الملل نشده است، یعنی اگر بانک‌های ما با بانک‌های جهانی روابط پرتنشی داشتند، بیمه ما در خارج از ایران تیره می‌شد و هایمن با شرکت‌های جهانی سرمایه‌گذاری می‌کرد. وجوه مشترک زیادی دارند، اما چون اقتصاد بیش از دو دهم آن است، پتانسیل افزایش مقاومت را دارد، زیرا تعامل با اقتصاد جهانی هنوز آغاز نشده است.

مذاکرات آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

به عنوان یک محقق و تحلیلگر، اعتقاد بر این است که مذاکرات به پایان خواهد رسید، زیرا هر دو طرف باید تصمیم بگیرند که نتیجه چه خواهد بود، اما آنها تصمیم نگرفته اند که چه زمانی و چگونه.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما