اینترنت ایران در یک «پیچ بحرانی»

[ad_1]

ماجرای اینترنت ایران در کنار قیمت و سرعت شبکه آن، داستانی تکراری در چند سال اخیر است و با توجه به نیاز روزافزون به مردم، در زمان شیوع بیماری، خبرسازتر شده است. اگرچه با شروع همه‌گیری، نبود شبکه در برخی مناطق بحث‌برانگیز بود و با راه‌اندازی مخابرات و تعطیلی مدارس، موضوع سرعت و تعرفه‌ها جدی‌تر شد تا اینکه طرح جنجالی به نام «حفاظت» مطرح نشد. ظهور

به گزارش شرق، ماجرای طرح حمایتی که اکنون در ادبیات برگزارکنندگان و مسئولان خوانده می شود، ماجرایی مفصل است و با وجود مخالفت میلیون ها ایرانی با امضای کمپین همچنان ادامه دارد. . این در حالی است که سرعت شبکه اینترنت داخلی ایران و حتی شبکه اینترنت موبایل روز به روز بدتر می شود که این موضوع از سوی بسیاری از نزدیکان دولت فعلی مطرح شده است.

از سوی دیگر مسئولان دولتی و مدیران فعلی وزارت ارتباطات این وضعیت را به گذشته نسبت می دهند و توجه چندانی به شبکه خانگی ندارند. علاوه بر این انتقادات مکرر و پرسش و پاسخ های مستمر از سوی مسئولان گذشته و حال، در جدیدترین اخبار، وزیر ارتباطات در بیانیه ای خبرساز رسما اعلام کرده است که «به یک برهه حساس در اینترنت رسیده ایم.

این مطلب را عیسی زری پور روز گذشته در مراسم افتتاح سامانه هوشمند سورتینگ مرکز مبادلات و مبادلات کشور بیان کرد و سپس به تشریح وضعیت موجود پرداخت. زری پور با اشاره به نقاط قوت، ضعف و مشکلات شرکت ملی پست و تلاش برای رفع این مشکلات، گفت: امروزه فناوری اطلاعات زندگی بشر را متحول کرده و همه چیز تحت تاثیر این فناوری قرار گرفته است. در این عصر، اتکای انسان به این فناوری کلیدی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

با شیوع ویروس کرونا، تمامی مشاغل تعطیل و فعالیت ها متوقف شد، اما شرکت ملی پست به صورت خصوصی تر از قبل به فعالیت خود ادامه داد. در حالی که مابقی وظیفه بازرگانی به مخابرات تقلیل یافت، کار شرکت ملی پست در گذشته به دلیل سیل بسته های پستی و پستی سه برابر شده است. وی با قدردانی از تلاش‌های کشور برای جمع‌آوری مرسولات در دوران شیوع کرونا، افزود: موفق به کسب امتیاز شد. قبول کن در دوره مدیریت جدید شرکت ملی پست از فردا، امیدواریم که امکانات پست هوشمند در کشورمان روشن شود و پست جمهوری اسلامی ایران به اپراتور پست هوشمند تبدیل شود.

در بخش مهمی از سخنان روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اما به موضوع شبکه اینترنت خانگی اشاره شد که در آن زری پور درباره کیفیت و سرعت اینترنت کشور گفت: این مشکل در زیرساخت شبکه است، زیرا کشور زیرساخت پهنای باند ثابت ایجاد نکرده است و مردم از شبکه های تلفن همراه استفاده می کنند و زیرساخت شبکه ظرفیت استفاده از آن حجم را ندارد و کند می شود. اینترنت پایین است.

زاراپور افزود: علاوه بر این، تقاضای مردم برای ترافیک بین المللی و داخلی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و به همین دلیل در شبکه اینترنت به نقطه حساسی رسیده ایم. البته وزارت ارتباطات با انتقال باند فرکانسی 2300 مگاهرتز به اپراتورها به دنبال افزایش کیفیت و سرعت اینترنت است تا دستگاه های نصب شده روی این فرکانس به سرعت در شبکه نصب شوند تا استاندارد ارتقا یابد. اینترنت تا یکی دو ماه آینده.

وی درباره وضعیت فعلی نیز گفت: بخش زیادی از تجهیزات اپراتورها در شهرهای مختلف کشور دچار مشکل است و شهرداری اجازه نصب BTS را به آنها نمی دهد. در صدد رفع مشکلات سایت اپراتورهای BTS در شهرهای مختلف هستیم. برخی از این سایت ها نیاز به تعمیر دارند و برای برخی دیگر شهرداری مصوبه ای صادر کرده که در حال مذاکره با شهردار تهران برای لغو این دستور هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه حل اساسی مشکل سرعت اینترنت در کشور را توسعه شبکه پهن باند ثابت عنوان کرد و افزود: برای تحقق این هدف نیم میلیون پورت فیبر نوری راه اندازی می شود. بسیاری از شهرها و سرنگونی کامل دولت سیزدهم را آغاز می کنیم. ما برای تامین پهنای باند در کشور مشکلی نداریم و اپراتورهایی که این مشکل را بیان می کنند می خواهند وزارت ارتباطات را مسئول کوتاهی های خود بدانند.

توضیحات وزیر ارتباطات در حالی است که اخبار رسمی در اواخر آبان ماه حاکی از کاهش دو پله ای سرعت اینترنت همراه ایران بود در حالی که سرعت اینترنت موبایل در ایران بسیار بیشتر از سرعت شبکه های داخلی است. پیش از این بر اساس اطلاعات رسمی، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 35.09 مگابیت بر ثانیه و متوسط ​​سرعت آپلود اینترنت موبایل 12.62 مگابیت بر ثانیه و تاخیر 38 میلی ثانیه اعلام شده بود که ایران در بین 140 کشور در رتبه 73 قرار دارد. است

این در حالی است که در شهریور 1390 متوسط ​​سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 35.48 مگابیت بر ثانیه و متوسط ​​سرعت آپلود اینترنت موبایل 12.53 مگابیت بر ثانیه بوده و ایران در رتبه 71 قرار گرفته است. گزارش های رسمی مبنی بر کاهش سرعت اینترنت در ایران منتشر شده است و در روزهای اخیر سرعت اینترنت در ایران خبرساز شده است و بسیاری از کاربران از وضعیت نامطلوب کنونی می نویسند یا گلایه می کنند. علاوه بر این، بررسی این پست ها موضوع دیگری را مطرح می کند و آن ترس مصرف کنندگان از ادامه روند است. مصرف کنندگان ایرانی نگران هستند که این کاهش سرعت به یک امر عادی تبدیل شود.

در همین راستا در هفته های ابتدایی سفر زری پور به وزارت ارتباطات، وی از وضعیت اینترنت ایران نیز دفاع کرد و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کندی اینترنت، بلافاصله سرعت اینترنت را مورد آزمایش قرار داد. . سرعت اینترنت بیش از 16 مگابیت بر ثانیه و پینگ 28 میلی ثانیه بود. زری پور گفت: در حالی که به دلیل مسائل مربوط به کاهش سرعت توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین پنج تا شش مگابیت بر ثانیه و در مجوزهای اپراتورها دو مگابیت است.بیت بر ثانیه اما اکنون سرعت دانلود تقریباً هشت برابر آن است.” ارزش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ما ادعا نداریم که این سرعت ایده آل است، بلکه باید به چند یا چند صد مگابیت بر ثانیه برسیم. وی گفت: بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت درست است و ما آن را قبول داریم و اپراتورها در تلاش برای رفع آن هستند اما بخشی از آن به دلیل محیط زیست است. اما ریشه مشکل اینترنت ایران کجاست و چرا حل نمی شود؟

موضوعی جدی اما بحث برانگیز، افت یا غیرقابل پیش بینی بودن اینترنت داخلی در ایران است که پیش از این کارشناسان در گفت و گو با شرق چندین موضوع را مطرح کرده بودند، اما به نظر می رسد همچنان ریشه مشکل همچنان فیبر نوری است.اعلام کمبود. به عبارت دیگر مشکلات اینترنت داخلی به گفته برخی کارشناسان ریشه در توجه بیش از حد به اینترنت دارد و برخی معتقدند طی سالیان گذشته شرکت های مخابراتی و سایر شرکت های مسئول در زمینه گسترش فیبر نوری گام های مهمی برداشته اند. توجه کنید

با این توضیحات حالا می توان صحبت های وزیر جدید ارتباطات را بهتر تحلیل کرد. 25 مهرماه امسال وزیر ارتباطات فعلی وعده برداشتن تخته سنگ بزرگی را داد که «فیبر نوری برای همه خانه های ایرانی» در نظر گرفته شد. اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل های فیبر نوری است و از کابل های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی کند و کابل های فیبر نوری حامل اطلاعات هستند.

به دلیل استفاده از اینترنت فیبر نوری، کیفیت و سرعت سیگنال های نوری بالاتر از ADSL و VDSL است و می تواند سرعت دانلود و آپلود گیگابیتی را نیز ارائه دهد. طرح جایگزینی فیبر نوری با منازل و جایگزینی آن با کابل مسی در سال های اخیر به دلیل افزایش سرعت اینترنت توسط مسئولان وزارت ارتباطات ایران مورد توجه قرار گرفت اما با مشکلات مالی مواجه شد. کارشناسان این حوزه می گویند اگرچه در زمینه فیبر نوری انحصاری وجود ندارد، اما شرکت های اینترنتی نمی توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، زیرا فیبر نوری نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی دارد و بنابراین فیبر نوری محدود به شرکت هایی است که قبلاً در این بخش سرمایه گذاری کرده اند. . با توجه به مسائل سرمایه گذاری در بخش فیبر نوری، انتقال از ADSL به VDSL در سال گذشته برای اتصال 50 میلیون پورت برنامه ریزی شد.

این پروژه با موفقیت به پایان نرسید و به همین دلیل است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته اعلام کرد که به جای VDSL بر روی 5G FWA یا اینترنت خانگی 5G تمرکز کرده است و به شرکت های دارای مجوز FWA ثابت اجازه می دهد تا خدمات را به آنها منتقل کنند. نسل پنجم و خانه پهنای باند بیشتری را در اینترنت ارائه می دهد.

اکنون که عیسی زری پور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارد، بار دیگر موضوع فیبر نوری را مطرح کرده و گفته است که قصد دارد تا چهار سال آینده فیبر نوری را به منازل فردی بیاورد. پروژه فیبر در ران هاوس به طوری که افراد بتوانند سرعت ضرب را تجربه کنند. باید دید وزارت ارتباطات چه برنامه ای برای جذب سرمایه گذار برای راه اندازی و توسعه فیبر نوری خواهد داشت و وعده فیبر داخلی برای خانه های فردی در چهار سال آینده چگونه محقق می شود. این توضیح مبنایی دارد و آن پذیرش ضعف اینترنت خانگی است که به عبارتی عامل این ضعف به نام اینترنت همراه است، اما نکته مهم این است که در روزها و هفته های اخیر اینترنت موبایل به طور جدی وارد شده است. کند بوده است با این توضیح، حتی اگر سنگ بزرگ فیبر نوری تکمیل شود، باید به اینترنت موبایل برای بهبود وضعیت توجه شود. زیرا اخبار رسمی جدید نیز حکایت از افت رتبه ایران در حوزه اینترنت همراه دارد.

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما