اینترنت در آلماتی متصل است

[ad_1]

در آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان، دسترسی به اینترنت پس از 5 روز دوباره امکان پذیر است. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که شهر به آرامی در حال آرام شدن است و وضعیت “عادی” است. دسترسی به وب سایت های خارجی و داخلی چند روزی است که در منطقه 1.8 میلیونی آلماتی امکان پذیر نیست.

به گزارش یورونیوز، برای اولین بار بامداد دوشنبه حمل و نقل عمومی در آلماتی از سر گرفته شد و وضعیت به تدریج به حالت عادی بازگشت. سایر مشاهدات شامل صف طولانی در مقابل پمپ بنزین در شرق پایتخت قزاقستان در صبح روز دوشنبه و افزایش تردد خودروهای شخصی است.

ناآرامی های اخیر که به عنوان “خشن ترین” اعتراضات ضد دولتی در قزاقستان از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق توصیف می شود، با افزایش قیمت سوخت در شهر یانوژن آغاز شد و به اکثر شهرها گسترش یافت. اعتراضات در آلماتی بیش از این بود. مناطق و شهرهای دیگر که واکنش های بین المللی زیادی را برانگیخت و پاپ فرانسیس را مجبور به سخنرانی کرد. رهبر کاتولیک های جهان یکشنبه شب خواستار «گفتگو» با هدف برقراری صلح و آرامش در این کشور شد.

بر اساس آمار رسمی که روز یکشنبه منتشر شد، دست کم 164 نفر در این ناآرامی ها کشته شدند. این بیانیه که شب گذشته به دستور وزارت حمل و نقل از کانال رسمی تلگرام حذف شد، به دلیل انتشار اولیه، خطای فنی خوانده شد.

وزارت خارجه قزاقستان بامداد دوشنبه در بیانیه ای از رسانه های خارجی به دلیل پوشش خبری آن انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که مقالات و یادداشت های رسانه های خارجی “سوء تفاهمی را در مورد نحوه واکنش نیروهای امنیتی به اعتراض مسالمت آمیز ایجاد کرد”. گروه شبه نظامی سرکوبگر با نیروی انتظامی مقابله کردند».

رهبران دولت «گروه‌های تروریستی» را مسئول ناآرامی‌ها و شورش‌های آلماتی می‌دانند و رئیس‌جمهور بدون هشدار دستور شلیک را صادر کرده است.

روسیه در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در اعزام نیرو برای حمایت از قاسم ژومارت توکایف نقش بسزایی داشته و به نوعی از سقوط رژیم جلوگیری کرده است. نقشی که کاخ سفید را به واکنش واداشت. ایالات متحده گفته است که خروج نیروهای روسیه برای مقامات قزاقستان “بسیار دشوار” خواهد بود.

همزمان رئیس جمهور قزاقستان روز دوشنبه اعلام کرد که حدود 8000 نفر از جمله تعداد قابل توجهی اتباع خارجی دستگیر شده اند. 125 پرونده تحقیقاتی در رابطه با اغتشاشات تشکیل شده است.

وزارت کشور قزاقستان برآورد کرده است که در روزهای اخیر بیش از 175 میلیون یورو خسارت فیزیکی بر اثر خشونت و درگیری وارد شده است. در این شورش ها به بیش از 100 مغازه و بانک آسیب وارد شد و بیش از 400 خودرو به آتش کشیده شد.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما