بایدها و نبایدها برای بازیکنان زن

[ad_1]

تغذیه مناسب زیربنای سلامت زنان به ویژه ورزشکاران زن است و نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند که با مردان در مراحل مختلف زندگی متفاوت است.

به گزارش ایسنا، غذای مناسب و مقوی شرایط را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم می کند و در عین حال در پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است. همچنین خانم ها به دلیل شرایط خاص جسمانی باید به نیازهای تغذیه ای خود توجه ویژه ای داشته باشند.

تغییرات هورمونی قاعدگی در زنان باعث تغییر در خلق و خو و وضعیت عمومی می شود که باعث بهبود تغذیه و کاهش استرس می شود که به کاهش علائم کمک می کند. مصرف شکلات و قهوه (کافئین) باعث افزایش سردرد و تحریک پذیری ناشی از PMS می شود و به همین دلیل توصیه می شود مصرف آنها را به یک تا دو هفته قبل از قاعدگی محدود کنید.

برای بهبود علائم، غذاهای غنی از منیزیم (غلات، آجیل، غلات کامل، سبزیجات)، ویتامین B6 (گوشت، محصولات غلات کامل مانند گندم، سبزیجات و آجیل)، کلسیم، منگنز، پروتئین و رژیم غذایی کم نمک مصرف کنید. ویتامین C دریافت کنید. مصرف منابع غنی این ویتامین به کاهش خونریزی های شدید قاعدگی کمک می کند.

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود و برای جبران از دست دادن آهن در دوران قاعدگی با مصرف غذاهای غنی از آهن در دوران قاعدگی توصیه می شود.

زنان میانسال نیز توجه ویژه ای به تغذیه دارند و با کاهش 60 درصدی استروژن که در حدود 50 سالگی رخ می دهد، علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی و خوردن غذاهای گیاهی حاوی فیبر و فیتواستروژن همراه با غلات کامل را نشان می دهد. نان های سبوس دار مانند سبزیجات و میوه ها بر کنترل حبوبات و سویا تأثیر می گذارند.

در عین حال، استفاده از منابع کلسیم و ویتامین D، ویتامین K و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است و بیماری های قلبی، سکته و سرطان از بیماری های شایعی هستند که منجر به مرگ در زنان و خطر اضافه وزن و اضافه وزن می شود. مصرف چربی بالا عوامل بیماری های قلبی و برخی سرطان ها به ویژه سرطان سینه.

بر اساس مقاله ای از فرناز نوری زاده کارشناس پزشکی ورزشی و فدراسیون پزشکی ورزشی: بانوان ورزشکار مصرف غذاهای غنی از آهن را فراموش نکنند و در صورت کمبود آهن حتما مکمل آهن مصرف کنند. در سنین باروری، مصرف اسید فولیک نیز باید جدی گرفته شود زیرا مصرف اسید فولیک خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی را کاهش می دهد.

زنان هر روز به کلسیم بیشتری نیاز دارند و غذاهای غنی از کلسیم شامل شیر کم چرب، ماست، پنیر، ماست، حبوبات، لوبیا سبز، نخود، کلم، بادام، ماهی و غذاها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم است.

مصرف روزانه 400 میلی گرم ویتامین E اثرات یائسگی را تا حد زیادی کاهش می دهد و ورزش و فعالیت بدنی بخش مهمی از سلامت زنان است.

فعالیت بدنی که بر فعالیت هوازی، استقامت و وزنه برداری تاکید دارد، نقش مهمی در سلامت قلب و عروق و روان دارد.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما