باید یاد بگیریم با ایران اتمی زندگی کنیم!

[ad_1]

چکمه های عالیدر رفتن مکس بوث، مقاله نویس و کارشناس سیاست خارجی واشنگتن پست؛ بر اساس توافق هسته ای 2015، ایران 97 درصد سوخت هسته ای خود را از دست داد و غنی سازی اورانیوم خود را تنها به خلوص 3.67 درصد محدود کرد. تخمین زده می شد که بیش از یک سال طول می کشد تا ایران مواد کافی برای ساخت بمب اتمی بسازد. با خروج ترامپ از برجام اما ایران توانست برنامه هسته ای خود را احیا کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد که ایران 12 برابر اورانیوم غنی شده مجاز در توافق هسته ای دارد. این کشور 60 درصد اورانیوم خالص را غنی می کند که کمتر از 90 درصد مورد نیاز برای ساخت سلاح های هسته ای است. سه هفته مانده تا ایران بمب اتمی بسازد. ساخت کلاهک مورد نیاز برای انتقال مواد هسته ای به زمان بیشتری نیاز دارد، اما ایران نسبت به سال 2018 به این نقطه عطف نزدیک تر است.

حتی مقامات امنیتی سابق اسرائیل که به شدت با توافق هسته ای اوباما مخالفت کرده اند، اکنون اذعان دارند که خروج از برجام نتیجه معکوس داشته است. موشه یعلون، وزیر دفاع سابق نتانیاهو، ماه گذشته گفت که اشتباه بزرگ دولت آمریکا در خروج از توافق هسته ای این بود که به سیاست یک دهه پیش خود در قبال ایران نگاه کرد. تامیر پاردو، مدیر سابق موساد، این آزادی را “تراژیک” توصیف کرد. اسحاق بن اسرائیل، رئیس آژانس فضایی اسرائیل، تلاش های دولت ترامپ برای بیرون راندن آمریکا از برجام را “بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل” خوانده است.

دولت بایدن در تلاش است تا توافق هسته ای را احیا کند. مذاکرات در وین در حال انجام است، اما ایران از خروج ترامپ ناراضی است و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید محافظه کار، علاقه چندانی به مصالحه نشان نداده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری گفت: «به نظر نمی‌رسد ایران در انجام کاری که برای بازگشت به تعهداتش باید انجام دهد، جدی نیست».

این بدان معناست که ایالات متحده و اسرائیل ممکن است به تصمیمی که از آن می ترسیدند نزدیک شوند: یا بمبی بر سر ایران بیاندازند یا اجازه دهند آن کشور به بمب اتمی دست یابد. قبلاً می گفتم بمباران بدترین گزینه است، اما دیگر آن را باور نمی کنم.

ایران کشوری 85 میلیونی است، بسیار بزرگتر و قدرتمندتر از دشمنانی که ایالات متحده می توانست در عراق و افغانستان شکست دهد. برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفته تر از عراق یا سوریه است، زمانی که اسرائیل تأسیسات هسته ای مشکوک در آن کشورها را در سال های 1981 و 2007 بمباران کرد.

برنامه هسته ای ایران در ده ها مکان مخفی پخش شده است که همه آنها توسط سیستم های دفاع هوایی پیشرفته محافظت می شوند. تاسیسات حفاظتی فردو در اعماق کوه ها قرار دارد. در صورت امکان، 1600 کیلوگرم مهمات نفوذی برای انهدام فردو مورد نیاز است. اسرائیل بمب ها یا بمب افکن های مورد نیاز برای پرتاب آن (B-2 و B-52) را در اختیار ندارد.

البته آمریکا می تواند مهمات را به اسرائیل برساند یا تأسیسات خود ایران را بمباران کند. اما حملات موفقیت آمیز برنامه هسته ای ایران را به تاخیر می اندازد: شما می توانید تاسیسات هسته ای ایران را نابود کنید، اما دانش هسته ای را نه.

علاوه بر این، این خطر واقعی وجود دارد که یک حمله نظامی بتواند یک جنگ بزرگ در خاورمیانه ایجاد کند، که طی آن ایران ممکن است علیه نیروهای آمریکایی در منطقه و متحدان ایالات متحده تلافی کند. به عنوان مثال، حزب الله لبنان می تواند بیش از 100000 موشک و راکت به سمت اسرائیل شلیک کند که برای غلبه بر دفاع موشکی آن کافی است.

در جنگ 2006 لبنان، حزب الله تنها 4000 موشک کوتاه برد به سمت اسرائیل شلیک کرد. دلیلی وجود دارد که باور کنیم هیچ یک از رهبران اسرائیل یا آمریکا، و حتی نتانیاهو، ترامپ و جورج دبلیو بوش. حتی افراطی‌هایی مانند بوش نمی‌خواستند ایران را بمباران کنند و همانطور که در سال 2019 نوشتم، جنگ با ایران می‌تواند «مادر ایران» باشد. همه باتلاق ها.”

ترک ایران برای خلع سلاح هسته ای، اگر اجتناب ناپذیر باشد، می تواند گزینه کم خطرتری باشد. دولت ایران ممکن است در گذشته از نیروهای نیابتی استفاده کرده باشد، اما یک بمب گذار انتحاری نیست. رهبران آن می‌دانند که اسرائیل انبار بزرگی از سلاح‌های هسته‌ای، از جمله موشک‌های هسته‌ای که روی زیردریایی‌هایی مستقر شده‌اند که می‌توانند در برابر هرگونه حمله به اسرائیل مقاومت کنند، در اختیار دارد.

ایالات متحده با گسترش صریح زرادخانه هسته ای خود نه تنها از اسرائیل بلکه از عربستان سعودی، ترکیه و سایر کشورهای همسایه نیز در برابر ایران محافظت می کند. تسلیحات هسته ای ایران را از حمله نظامی آمریکا باز می دارد، حمله ای که هرگز اتفاق نخواهد افتاد. با این حال، سلاح‌های هسته‌ای نمی‌توانند از ایران در برابر مخالفان داخلی و نارضایتی مردم محافظت کنند.

دولت بایدن باید به کار برای پایان صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ادامه دهد، اما این دیگر به دلیل تصمیم فاجعه بار ترامپ برای خروج از برجام امکان پذیر نخواهد بود. اگر این تلاش با شکست مواجه شود چه؟ خوب، ما با سلاح های هسته ای در دست دیگرانی مانند شوروی، روسیه، کره شمالی و چین زندگی کرده ایم، اگر بخواهیم می توانیم زندگی با ایران هسته ای را یاد بگیریم.

منبع: واشنگتن پست

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما