بدهی ازدواج ۱۴۰۱ به ۵۰۰ میلیون می رسد؟

[ad_1]

در رفتن وام ازدواج 1401 احتمالا در سال آینده دو برابر می شود و از 70 میلیون تومان فعلی به 140 میلیون تومان می رسد. این رقم کف تسهیلات ارائه شده است و در صورت موافقت همه داده می شود یعنی یک زوج جوان می توانند نزدیک به 300 میلیون تومان حساب باز کنند. همچنین اگر داماد زیر 25 سال و عروس زیر 22 سال سن داشته باشند، بدهی ازدواج هر یک از آنها 100 میلیون افزایش می یابد و به 500 میلیون تومان می رسد. در این گزارش نگاهی داریم به همه چیز درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و احتمالات افزایش در سال 1401.

تلاش نماینده مجلس برای افزایش بدهی ازدواج

به گزارش فرارو، سرنوشت امکانات عروسی در این موقع از سال رقم خورد. دولت رقم پیشنهادی خود را به همراه لایحه بودجه در مجلس ارائه کرد که در ابتدا با اعتراض نمایندگان مواجه شد و چانه زنی اهمیت داشت. در نهایت قدرت مجلس فوران کرد و این زوج جوان می دانستند که سال آینده، دو ماه مانده به سال جدید، چه مقدار بدهی باید قرض کنند. امسال اما شرایط فرق می کند چرا که دولت موضوع وام ازدواج را به طور کامل از لایحه ازدواج حذف کرده و به دنبال قدرت تصمیم گیری درباره وام ازدواج در خود کابینه بوده است. چند تن از نمایندگان مجلس گفته اند که با این موضوع موافق نیستند و تلاش می کنند در جلسه بررسی لایحه، دولت را متقاعد کنند که مانند گذشته عمل کند. آخرین نفر، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس است که گفت: اگرچه در لایحه بودجه بحث وام ازدواج وجود نداشت، اما اعضای این کمیسیون مانند سال های گذشته کار کرده و مبلغ را افزایش داده اند. وام ازدواج این پیشنهاد برای تصمیم گیری در مورد آینده آن به کمیسیون مشترک ارائه خواهد شد.

پیشنهاد نمایندگان برای بازپرداخت وام ازدواج در سال 1401 چیست؟ رئیس کمیسیون اجتماعی در این خصوص گفت: بر اساس پیشنهاد فعلی، مبلغ وام ازدواج برای هر زوج 150 میلیون تومان تعیین شده است که در مجموع برای دو نفر 300 میلیون تومان خواهد بود. همچنین پیشنهاد می کنیم 100 میلیون تومان برای تشویق جوانان به ازدواج پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال جمع آوری شود تا هر زوج واجد شرایط بتوانند از مزایای وام ازدواج با بازپرداخت 10 تا 250 میلیون استفاده کنند. سال گذشته اما مدت بازپرداخت وام ازدواج هفت سال تعیین شد.

تاریخچه پرداخت بدهی ازدواج

در بودجه سال 1396 افزایش وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 10 میلیون تومان تصویب شد. مجلس در سال 97 موفق شد بدهی ازدواج را از 10 به 15 میلیون تومان افزایش دهد. سال بعد هم همین اتفاق افتاد و بدهی ازدواج را از 15 به 30 میلیون تومان افزایش داد. در سال 1399 بدهی ازدواج دوباره افزایش یافت و به 50 میلیون تومان رسید. سال گذشته در همان زمان بحث و چانه زنی بر سر وام ازدواج آغاز شد و در نهایت با تصویب لایحه بودجه، بدهی ازدواج به 70 میلیون تومان رسیده بود. همچنین اعلام شد برای تشویق دختران و پسران جوان وام 100 میلیونی به پسران زیر 25 سال و دختران زیر 22 سال داده می شود. در نتیجه، عروس و داماد که زیر سن لازم هستند، 200200 میلیون وام ازدواج دریافت کردند. اگر یکی از آنها چنین شرایطی داشت، کل بدهی دریافتی آنها به 170 میلیون تومان می رسید و در شرایط عادی یک زوج 140 میلیون وام ازدواج دریافت می کردند. البته با توجه به اینکه تعداد وام ازدواج می تواند میزان اقساط را افزایش دهد، به ناچار مدت بازپرداخت در این سال ها افزایش یافته و اکنون از سه سال به 10 سال رسیده است. پیشنهاد نمایندگان مجلس این است که کسانی که وام ازدواج 1401 دریافت می کنند، ظرف 12 سال مبلغ مورد نظر را به بانک بازپرداخت کنند.

اقساط وام ازدواج در سالهای مختلف

اگر وام ازدواج تا سال 1401 دو برابر می شد و با شرایط بازپرداخت 12 ساله به حداقل 140 میلیون تومان برای هر نفر می رسید، قسط ماهانه یک میلیون و 225 هزار تومان می شد. در صورت بازپرداخت 10 ساله، اقساط ماهانه وام 140 میلیونی ازدواج به یک میلیون و 400 هزار تومان می رسد. در حالت اول هر نفر در پایان سال دوازدهم 176 میلیون و 500 هزار تومان به بانک بازپرداخت می کند که 36 میلیون و 500 هزار تومان آن سود وام خواهد بود. با توجه به افزایش سریع تورم، احتمالاً رقم 1.2 میلیون تومان در ماه در چند سال اخیر رقم ناچیزی محسوب می شود.

وام ازدواج در سال 1400 برای هر نفر 70 میلیون است و دریافت کنندگان آن به مدت 10 سال ماهیانه 700 هزار تومان قسط می پردازند. در سال 1399 قسط 50 میلیون تومانی وام ازدواج ماهانه 680 هزار تومان بود، زیرا در آن سال باید وام ازدواج را در مدت هفت سال بازپرداخت می کردید. در سال 1388 فردی که 30 میلیون تومان وام ازدواج گرفته بود ماهیانه 552 هزار تومان به بانک پرداخت کرد. در سال 1397 قسط وام 15 میلیون تومانی معادل 276 هزار تومان وام ازدواج بوده است. در هر دو این سال مدت بازپرداخت وام ازدواج پنج سال بود. این مهلت در سال ۱۳۹۶ به چهار سال رسید و مبلغ هر قسط ماهانه ۲۲۶ هزار تومان بود.

آیا می توان انتظار پرداخت تسهیلات ازدواج را داشت؟

در ابتدای سال ۱۳۹۵ صف وام ازدواج به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسید. با افزایش نظارت بانک مرکزی و راه اندازی سامانه های الکترونیکی، روند بازپرداخت وام ازدواج سرعت گرفت و در نهایت در اواسط دهه 1400 با وجود دوبرابر شدن تعداد وام ها در چند دوره متوالی، ازدواج اعلام شد. صف بدهی به حدود 100000 رسیده بود. در این قانون آمده است که بانک ها باید از بخشی از سپرده های کرز الحسنه برای بازپرداخت وام ازدواج استفاده کنند. امسال برای اولین بار حدود 2.5 درصد از این منابع صرف پرداخت تسهیلات کرز الحسنه شده است. مزیت استفاده از حساب های کرز الحسنه به عنوان منبع پرداخت وام ازدواج این است که تسهیلات به خود مردم پرداخت می شود. حساب های قرض الحسنه سپرده هایی است که با مجوز بانک مرکزی و با نرخ سود صفر جذب می شود. سپرده گذاران این حساب ها سود خود را انجام کار خوب می دانند.

سه عامل شما را نسبت به آینده بدهی ازدواج خوش بین می کند. اولاً، برآورد می‌شود که این وام سالانه به صورت اقساط بیش از ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات الحسنه بازپرداخت و به عنوان منبع جدید وام‌دهی در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین طی یک سال آینده حداقل 60 هزار میلیارد تومان منابع برای تسهیل وام های الحسنه در اختیار بانک ها قرار می گیرد. مورد دوم افزایش 51 درصدی میزان سپرده های پس انداز بدهی الحسنه در شهریور 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل است. ارقام سال های گذشته نیز نشان می دهد که ذخایر کرز الحسنه هر سال حداقل 30 تا 50 درصد رشد داشته است. بر این اساس و با توجه به افزایش حداقل 40 درصدی سپرده های قرج الحسنه پس انداز، در سال آینده حدود 90 هزار میلیارد تومان سپرده جدید قرج الحسنه برای ارائه تسهیلات قرج الحسنه در اختیار بانک ها قرار می گیرد. .

شرایط پرداخت وام ازدواج

برای ثبت نام وام ازدواج نیازی به مراجعه حضوری به بانک ها نیست. متقاضیان باید ابتدا درخواست خود را از طریق سامانه ارسال کنند ve.cbi.ir برای ثبت نام. در فرآیند ثبت نام، متقاضیان می توانند یکی از بانک های فعال را انتخاب کنند. خود سیستم توصیه می کند بانکی را انتخاب کنید که بتواند ضامن ارائه دهد. این پیام به این معنی است که قبل از انتخاب بانک عامل، شرایط بانک را برای گرفتن ضامن بدانید تا روند دریافت تسهیلات برای شما تسهیل شود. طبق اعلام بانک مرکزی، بانک مرکزی برای بازپرداخت وام ازدواج در هفته اول هر ماه وجوهی را دریافت می کند. هر بانک بر اساس تعداد ثبت نام هایی که دریافت می کند سهمیه ای دریافت می کند. به این ترتیب متقاضیان می توانند از ابتدای ماه آینده و پس از پرداخت سهمیه خود مجدداً به عنوان بانک انتخاب شوند، اما گاهی اوقات بانک مرکزی ممکن است از بانک هایی که سهمیه وام ازدواج آنها به پایان رسیده است درخواست کند. از ابتدای ماه با درخواست آنها موافقت کرده و با افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج می توانند به عنوان بانک عامل در سامانه انتخاب شوند.

مقایسه ارقام و اقساط وام ازدواج در سالهای اخیر

سال مبلغ وام ازدواج برای هر نفر دوره بازپرداخت اقساط ماهیانه برای هر نفر
1396 10 میلیون تومان چهار سال 226 هزار تومان
139 15 میلیون تومان پنج سال 276 هزار تومان
1398 30 میلیون تومان پنج سال 552 هزار تومان
1399 50 میلیون تومان هفت سال 683 هزار تومان
1400 70 تا 100 میلیون 10 سال 700 هزار تومان
1401 شاید 140 تا 150 میلیون به احتمال زیاد 12 سال احتمالا 1.2 میلیون تا 1.5 میلیون تومان

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما