بیانات ویژه رهبر انقلاب درباره مصباح یزدی

[ad_1]

خبرگزاری مهر: آیت الله مصباح رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای شخصیتی هستند: فقیه، فیلسوف، اندیشمند و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام و خدا را شاکرم که جامعه و نسل جوان ما مشتاق ایشان هستند. . .

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری پس از مدت ها بیماری امروز در سن 86 سالگی به دیوان عالی کشور پیوست.

حکم ویژه رهبر انقلاب درباره آیت الله مصباح

مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در 12 بهمن 1342 در شهر یزد در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. زندگی پدر و مادر استاد در خانه یک مادر محترم بسیار سخت بود. مادر با کمک خاله اش در خانه جوراب می بافت تا پدرش با فروش جوراب در مغازه امرار معاش کند. آنقدر کار کم درآمدی بود که پدرم مجبور شد هر از گاهی پول قرض کند. این خاندان متدین و متدین اهل بیت(ع) با وجود همه سختی ها، در دوران خفقان رضاشاه، در شب محرم در زیرزمین منزل، مجالس توسل و عزاداری برگزار می کردند، در حالی که مراسم عزاداری به شدت ممنوع بود. .

محمد تگی برای یادگیری بیشتر به دبستان رفت. آنقدر کنجکاو بود که بداند هر سال در امتحانات پایان ترم به عنوان دانش آموز برتر مدرسه شناخته می شود و همین امر باعث محبوبیت او در بین مدیران و معلمان مدرسه می شود. اما محمدتگی آرزوی دیگری داشت. او تنها با مطالعه متون دینی به کسب معارف الهی می اندیشید و به همین دلیل در رساله کلاس چهارم می نویسد که می خواهد به نجف برود و به تحصیل علوم دینی بپردازد. این مقاله محمد تاکی، معلم و دانش‌آموزان را شگفت‌زده کرد.

آغاز جستجو

محمد تقی نضوان در سال 1325 وارد حوزه علمیه یزد شد. او در حجره‌ای در مدرسه شافعی در میدان خان زندگی می‌کرد و با وجود وضعیت نابسامان حوزه، مدرسه‌ها و حجره‌های فرسوده و کمبود معلم و برنامه درسی منظم، آنقدر درس خواند که تمام چهار سال را به پایان رساند. مقطع ابتدایی و متوسط ​​در صورت موفقیت، حدود هشت سال طول می کشد تا این مدرک را بگذرانید.

حکم ویژه رهبر انقلاب درباره آیت الله مصباح

محمد تقی علاوه بر دروس رسمی حوزوی، با الهام از علم دوستی و حقیقت جویی، برخی از علوم روز مانند فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و زبان فرانسه، به روحانی فرهیخته ای به نام محققی رشتی که بعدها توسط مرحوم آیت الله بروجردی به آلمان اعزام شد. اعزام شد، داشت یاد می گرفت.

تحصیلات حوزوی در قم ادامه دارد

در جامعه، محمد تقی روزانه در چهار کلاس شرکت می کرد: درس مرحوم آقای مرتضی هری که صبح در منزل ایشان برگزار می شد. جلد اول کفایه مرحوم آقا شیخ عبدالجواد جبل عاملی که هنگام طلوع آفتاب در مسجد اشکالی برگزار شد و ایشان و یکی از دوستانشان قبل از طلوع آفتاب در مورد این درس بحث می کردند. جلد دوم کفیه با مرحوم آقا مرتضی هری که عصر در منزل ایشان برگزار شد. و دومی درس نظام بود. یادگیری، مطالعه و بحث در مورد این درس‌ها همیشه او را پر می‌کرد و پنج تا شش ساعت در روز برای استراحت و انجام کارهای دیگر به او فرصت می‌داد. اما با اشتیاق وصف ناپذیری نسبت به مشکلات و کاستی ها زندگی می کرد و شغل اصلی او درس خواندن و بحث بود.

شیخ محمد تکی با همه مشکلات، دروس سطح باقیمانده را در یک سال به پایان رساند و از سال بعد در دروس خارج فقه مرحوم آیت الله بروجردی و خارج از اصول امام خمینی(ره) شرکت کرد. از طرفی در اواخر نوجوانی بود و پس از اقامت در مدرسه حجتیه در آنجا حجره گرفت. توفیق آشنایی با بزرگان و علمای دینی چون امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله بهجت به قدری خوشحال کننده بود که تازه متوجه شدند هجرت به کوم یکی از سعادت های خداوند است.

شیخ محمد تقی از همان سال اول ورود به کوم با امام خمینی که سال ها ریاست حوزه را بر عهده داشتند، آشنا شد و خدمات خود را به آن تقدیم کرد. با اینکه هنوز به اندازه کافی خوب درس می خواند، گهگاه برای آمادگی به کلاس های خارج از کشور می رفت و از سال دوم به بعد به طور منظم در این دوره شرکت می کرد.

آیت الله بهجت: بروید از آقای مصباح یزدی بخواهید که درس اخلاق به شما بدهد.

شیخ محمد تکی جوان آن سال با آیت الله محمد تکی بهجت ملاقات کرد. این شناخت باعث تعامل و علاقه بیشتر معلم و شاگرد شد و به تدریج استاد به استعداد و استعداد علمی و اخلاقی شاگرد خود پی برد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دور از واقعیت نبود که عده ای از جامعه خدمت آیت الله بهجت برسند و از ایشان یا خود یا یکی از روحانیون مورد تایید ایشان درس اخلاق بگیرند. آیت الله بهجت فرموده بودند: آقای مصباح یزدی موافقم برو از ایشان بپرس من می گویم درس اخلاق به ایشان بدهند.

حوزه فقه از محضر اساتید بزرگی چون آیت الله مصباح یزدی، آیت الله بروجردی، اراکی، امام خمینی (ره) و بهجت بهره برده است; وی موفق به دریافت این نشان از محضر مرحوم آیت الله بروجردی شد و سرانجام در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید.

استاد به دلیل آشنایی با مرحوم علامه طباطبایی و درک مقامات معنوی و عرفانی و کمال آن معجزه علم و فضیلت و تقوا، بیشترین تلاش خود را صرف آموزش علوم قرآن و تفسیر کرد. ایشان ابتدا با شرکت در درس تفسیر علامه و سپس با استفاده از دستورات و تعالیم خصوصی ایشان توانستند تدبر در نکات زیبای قرآن کریم و آیات درخشان آن را بیاموزند و در این زمینه صاحب نظر شوند. تا حدی است. چنان شد که علامه پیش از انتشار تفسیر المیزان را به بازخوانی آن سپرد تا از نکات و دقت اندیشه های خود استفاده کند.

آیت الله مصباح بیشتر وقت و سرمایه علمی خود را صرف فلسفه کرد. علت روی آوردن به فلسفه، شیفتگی و علاقه شدید ایشان به علامه طباطبایی است. آیت الله مصباح سیر و سلوک و شفا را نزد حضرت علامه فرا گرفت و با استفاده از روش والای فلسفی ایشان دست به ابتکارات و ابتکاراتی در این زمینه زد.

او نیز مانند اساتید خود معتقد بود که برای شناخت بهتر اسلام و معارف اسلامی و همچنین پاسخگویی به شبهات و هجمه ها به اعتقادات دینی، باید مطالعات نظری و تحقیق در رأس مطالعات حوزوی قرار گیرد.چگونگی حفاظت را بیاموزید. .

حکم ویژه رهبر انقلاب درباره آیت الله مصباح

مبارزه با خاندان پهلوی

آیت الله مصباح یزدی در دوران حکومت طاغوت مبارزات گسترده ای را با آن رژیم و عوامل آن انجام داده است که بخش مهمی از زندگی ایشان است. او در «سازمان های استانی و ولایتی» و «نهضت شبان» به رهبری امام راحل شرکت فعال داشت.

در ماجرای دستگیری و حبس امام خمینی (ره) در زندان قطریه نامه مشروحی برای ایشان ارسال کرد که در آن ضمن تایید و تشویق امام خمینی (ره) به ادامه نهضت و گزارش وضعیت پس از آن، به ایشان ابلاغ شد. دستگیر و از زندان آزاد شد. امام از نامه خرسند شدند و از طریق آقای حاج حسن صانعی از استاد مصباح تشکر کردند.

یکی از فعالیت های آیت الله مصباح یزدی در مبارزه با استبداد، تأسیس نشریه مخفی «بعثت» و بعدها نشریه انقلابی «انتقام» بود. مبارزه با دیکتاتوری و مجله «انتقام» با هدف تبلیغ اندیشه های امام (ره) و حمایت از روحانیت با همکاری عده ای از علاقه مندان به امام (ره) و با مدیریت آیت الله منتشر می شد. مصباح یزدی. او عهد کرد که تحت هیچ شرایطی دوستانش را معرفی نکند. نشریه ای که بعداً متن آن از رادیوهای خارجی پخش شد، بارقه امیدی را در کشور طرفدار امام ایجاد کرد و امام را به مبارزه تشویق کرد و از سوی دیگر ترس و خشم شاه را برانگیخت. قانون

جهاد علمی

آیت الله مصباح یزدی از دیرباز خدمات ارزنده ای در عرصه علم و فرهنگ انجام داده است و هر دوره به مقتضیات آن دوره نهضت فرهنگی مربوطه را آغاز کرده است. جدیت آن و نیز نظم و واقع گرایی خاص آن، در بیشتر حرکت های فرهنگی آن تأثیر مثبت داشت.

آیت الله مصباح از همان ابتدای ورود به حوزه علمیه، متوجه کمبودهای این حوزه شده بود و به نقل از ایشان، منتظر فرصتی برای یافتن راه حل مناسب بود. وی ایرادات را در سه حوزه روش تدریس، مسائل اخلاقی و فرآیند تبلیغی شناسایی و طی نامه ای آن را رفع کرده بود.

آرمان های اصلاحات حوزه علمیه، مدرسه جدیدی را می طلبید که با برنامه ای ویژه بتواند در مدت کوتاهی و با کیفیت مطلوب، طلاب پرتلاش و باهوش را در اختیار جامعه قرار دهد. این امر به همت شهید آیت الله بهشتی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی میسر شد و مدرسه ای به نام حقانی تأسیس شد. این مدرسه توسط مرد خیری به نام حاجی حقانی که خود از بازرگانان و ارادتمندان روحانیت شیعه زنجان بود ساخته شد. آیت الله کودوسی نیز به ریاست مدرسه منصوب شد. شهید قدوسی از آیت الله مصباح برای تدریس دعوت کرد و استاد به تدریس فلسفه و تفسیر و اخلاق پرداخت.

چهار سال بعد به درخواست شهید کودوسی برای عضویت در مدیریت مدرسه، معلم به عضویت هیئت مدیره مدرسه در می آید. حاصل این تلاش جمعی، تربیت عالمانی فرهیخته است که هم اکنون در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی مشغول به کار هستند.

پذیرش معاونت آموزشی سازمان «در راه حق» نیز اقدامی مثبت و از خدمات شایسته آیت الله مصباح یزدی بود. با توجه به نفوذ اندیشه های ماتریالیستی و مارکسیستی فرهنگ غرب در اذهان جوانان و با توجه به خلأهای موجود در این زمینه، تصمیم گرفتند تا اداره آموزش مؤسسه را به صورت راستین تأسیس کنند. توسط آیت الله خرازی معاونت آموزشی مؤسسه دانشجویان را به شرط تحصیل حداقل دو سال در خارج از کشور پذیرفته و پس از مصاحبه علمی که توسط آقایان مظهری، یزدی و آیت الله مصباح انجام شد، پذیرفته شد.

آیت الله مصباح با مشاهده توطئه دشمن در اوایل انقلاب تصمیم به اعزام جمعی از علما به اقصی نقاط کشور برای نجات گیاه نوین انقلاب گرفت و دوره رسمی حوزه را برای دفاع از خود تعطیل کرد. دستاورد حوزه علمیه. انقلاب می تواند در مراکز مختلف سخنرانی کند و به شبهات پاسخ دهد. همچنین با توجه به ضرورت کارکرد دانشگاه در آن سال های حساس، آیت الله مصباح یزدی پیشنهاد ایجاد مرکزی به نام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» را دادند که به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسید.

با توسعه مؤسسه در مسیر حق و مؤسسه بکیرالعلوم و نیز افزایش روزافزون طلاب، نیاز به فضای وسیع تری از جمله طرح آیت الله مصباح یزدی و امکانات بیشتر پدید آمد. عنایت ویژه امام خمینی و آیت الله خامنه ای. «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» تأسیس شد. این مؤسسه در حال حاضر حدود هزار دانشمند دارد و آنها را با علم زمان آشنا کرده است.

یکی از دستاوردهای آیت الله مصباح یزدی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تربیت شاگردانی است که حاصل تلاش ایشان در جناح راست خود و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بود: (1370/12/13)

سرانجام در 12 دی ماه 1396 پس از یک عمر تلاش علمی و فرهنگی، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سن 86 سالگی بر اثر بیماری دارفانی را وداع گفت.

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما