[ad_1]
در رفتناجرای توافق 25 ساله ایران و چین بر بازار و صنعت خودرو تاثیر می گذارد. پس از این توافق، بررسی رابطه خودروسازان ایرانی و چینی منجر به چینی شدن صنعت خودروسازی ایران خواهد شد.
به گزارش فرارو، همکاری شرکتهای خودروسازی دو کشور برای انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشور ثالث، مشارکت شرکتهای خودروسازی چینی با دو خودروساز ایرانی از جمله به اشتراکگذاری دانش فنی در ساخت است. پلت فرم ترکیبی و در نهایت طراحی شهری. سند 25 ساله ایران و چین بر استفاده از فناوری های انرژی های تجدیدپذیر در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته تمرکز دارد.
به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر این مفاد در بلندمدت اجرایی شود، در صورت تضمین اجرای قوی توافقنامه، می تواند مزایای بسیاری برای صنعت خودروسازی ایران داشته باشد. این در شرایطی بود که برای بسیاری از کشورها کمی سخت بود. مصرف کنندگانی که از محصولات اروپایی به ویژه فرانسوی (صرف نظر از کیفیت و کمیت) برای تحمل ورود چینی های جدید به صنعت خودرو استفاده کرده اند.
در هر صورت چینی ها نه تنها در بازار ایران بلکه در بسیاری از بازارهای جهانی دیگر به سرعت رشد کردند و با مشارکت خود با غول های مطرح خودروسازی جهان، جایگاه خود را در صنعت خودرو پیدا کردند. قیمت های مناسب به سرعت مشتریان داخلی را جذب می کند. با این حال، با محدودیتهای ثانویه، خودروسازان چینی مجبور به ترک ایران شدند و تنها تعداد انگشت شماری از آنها در بازار کشورشان فعال بودند.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی چین یک صنعت کپی برداری است، گفت: به نوعی تمام محصولات شرکت های غربی را برعکس کرده اند و کپی برداری محسوب می شوند و در نتیجه صنعت خودروسازی چین یک صنعت جدید است و امکان آن وجود ندارد و کمک می کند. .
وی افزود: بنابراین پس از انعقاد قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین قطعا نمی توان انتظار داشت که از دانش چینی استفاده کامل داشته باشیم چرا که دانش چینی نیز توسط خودروسازان به عاریت و کپی برداری شده است. امروز غربی ها می توانند به اینجا برسند، فقط می توان از کارشناسان چینی غربی استفاده کرد.
مدنی گفت: شرکت های اروپایی که با چین شریک هستند در داخل کشور متخصص هستند که این افراد بدون توجه به محدودیت های موجود علیه صنعت خودروسازی کشور می توانند با مشورت به کشور ما مراجعه کنند.
مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد که تجربه تلخ گذشته تکرار نشود و خودروسازی به دست چینی ها سپرده شود حضور او را همه باید رقم بزنند.
وی با اشاره به اینکه سه شرط برای همکاری همه جانبه با چین باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: در وهله اول باید به متخصصان ایرانی اجازه استفاده از متخصصان غربی در چین را بدهند که از این طریق امکان انتقال دانش و فناوری فراهم شود نه اینکه صرفاً داده شود. به آنها. بازاریابی کنید و همچنان با هم کار کنید. دوم، چین باید اطمینان حاصل کند که ایران به مرکز تولید خودروهای چینی در خاورمیانه تبدیل شده و حداقل 40 تا 50 درصد از مجموع تولید خود را صادر می کند.
مدنی تصریح کرد: به نوعی باید شرط کنند که تیراژ بالا باشد زیرا اگر تولید کمتر از 3 میلیون دستگاه در سال باشد فایده ای ندارد زیرا سالانه 1.5 میلیون نیاز داخلی است. 1.5 میلیون دستگاه باید صادر شود. در چنین مواردی می توان از شکر استفاده کرد.
وی گفت: ثالثاً درصد مشخصی از سهم بازار را به چینی ها می دهیم. چون اگر دوباره مشکل پیش بیاید و بخواهند ایران را ترک کنند تجربه قبلی تکرار نمی شود، از طرفی در تولید برخی قطعات و محصولات در دوره تحریم به خودکفایی رسیده ایم و پلتفرم های مختلف را ادامه می دهیم. و محصولات، بنابراین این تجربه را نباید رها کرد.
مدیرعامل اسبق این خودروساز خاطرنشان کرد: در عوض باید با قدرت نهضت داخلی سازی کشور ادامه یابد و از سوی دیگر حضور چینی ها در کنار مردم بومی می تواند رقابت خوبی ایجاد کند و صنعت خودرو را رقابتی کند.
وی افزود: ما نباید دست خود را در مقابل مردم چین خالی کنیم، اگر در چنین زمانی در مقابل آنها حضور داشته باشیم، قطعاً قدرت چانه زنی ما کاهش می یابد و نمی توانیم به نتایج خوبی برسیم، بنابراین وزارتخانه باید برنامه ریزی کند. مدنی گفت: صلح. و دولت باید همه این اقدامات را با دقت انجام دهد تا بتوانیم در بلندمدت همکاری خودرویی مناسبی را با شرکای خارجی خودروساز آغاز کنیم.
[ad_2]