(تصویر) کره شیشه ای مرموز را در ماه کشف کنید.

[ad_1]

در رفتن ماه نورد روباتیک چینی به نام “Uto2” یوتو-2آنها در آخرین شاهکار خود ظاهرا موفق به کشف کره های شیشه ای در اطراف ماه شده اند که باعث شگفتی بسیاری از دانشمندان شده است.

به گزارش فرارو، U2 یک فضانورد رباتیک است که بخشی از ماموریت چینی است. خوب 3 برای ساختن ماه این فضانورد در 12 دسامبر 2018 وارد مدار ماه شد و در 3 ژانویه 2019، Uto2 اولین فرود نرم خود را در قسمت پنهان ماه انجام داد و در حال حاضر به عنوان اولین فضانورد به ماه خدمت می کند. از 2 تا 7 فوریه 2021، UTO موفق شد بیش از 628 متر بر روی سطح ماه سفر کند و داده های جالبی را منتقل کند. حالا این مریخ نورد چینی کشف جالب دیگری در اطراف ماه انجام داده است.

در میان غبار خشک و خاکستری ماه، دوربین پانورامای ربات دو دایره کوچک دست نخورده از شیشه شفاف پیدا کرد که توجه همه را به خود جلب کرد. دانشمندان می گویند که چنین حلقه هایی می توانند اطلاعاتی در مورد تاریخچه ماه از جمله ساختار گوشته و برخوردهای آن ارائه دهند. مریخ نورد Yutu-2 نتوانست اطلاعات جامعی را برای این مدارهای مرموز به دست آورد، اما این مرمرهای طبیعی ماه می توانند اهداف تحقیقاتی مهمی در آینده باشند.

دایره شیشه ای مرموز روی ماه را کشف کنید!

اگرچه وجود شیشه در ماه غیر معمول نیست، اما زمانی که مواد سیلیکات در معرض دمای بالا قرار می گیرند، تشکیل می شود که هر دو به راحتی در ماه در دسترس هستند. در ماه گذشته، آتشفشان های عظیمی وجود داشته که منجر به تشکیل شیشه های آتشفشانی شده است. اجسام کوچک مانند شهاب ها نیز گرمای شدید تولید می کنند که منجر به تشکیل شیشه می شود. به گفته تیمی از دانشمندان به سرپرستی ژونگ شیائو، زمین شناس سیاره ای در دانشگاه سان یات سن و آکادمی علوم چین، موضوع دوم این است که چه چیزی می تواند پشت ایجاد کره های مشاهده شده Uto-2 باشد. با این حال، گفتن این موضوع به طور قطعی دشوار است، زیرا بیشتر عینک های کشف شده در ماه تا به امروز با کره های کشف شده توسط Yutu-2 متفاوت هستند. در واقع دایره های زیادی وجود دارد، اما اندازه آنها کمتر از یک میلی متر است.

در اینجا روی زمین، کره های کوچک شیشه ای هنگام برخورد تشکیل می شوند و چنان گرمای شدیدی ایجاد می کنند که پوسته ذوب می شود و از بین می رود. مواد مذاب سخت شده و به شکل دانه های شیشه ای کوچک به زمین می افتند. دایره های UTO-2 بسیار بزرگ و 15 تا 25 میلی متر عرض دارند. این به تنهایی آنها را منحصر به فرد نمی کند، زیرا ماموریت آپولو 16 دایره های شیشه ای را تا 40 میلی متر نزدیک به ماه نیز پیدا کرد. آنها در یک گودال نزدیک پیدا شدند و گمان می رود که نتیجه برخورد شهاب سنگ باشد.

(تصویر) کره مرموز شیشه ای روی ماه را کشف کنید!

با این حال، بین دو دایره کشف شده تفاوت هایی وجود دارد. همانطور که شیائو و همکاران. توضیح دهید، دایره های پس زمینه شفاف یا مات به نظر می رسند و دارای تابش شیشه ای هستند. علاوه بر این دو جسم که شفاف به نظر می‌رسند، چهار کره دیگر با همین نور پیدا کردند، اما توضیح آنها تأیید نشد. این کره‌ها در نزدیکی دهانه‌های دهانه جدید یافت شده‌اند که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شهاب‌های ماه در حین برخورد تشکیل شده‌اند، اگرچه ممکن است قبلاً وجود داشته باشند و در زیر سطح مدفون شده باشند و اکنون از برخورد بیرون آمده باشند.

با این حال، تیم بر این باور است که محتمل ترین توضیح این است که آنها از شیشه آتشفشانی به نام آنوریزیت ساخته شده اند که در اثر برخورد ذوب می شود و دوباره به کره های نیمه شفاف تبدیل می شود. محققان در مقاله خود نوشتند: «به طور کلی، شکل، هندسه و ساختار فضایی گلبول‌های شیشه‌ای با شیشه‌هایی با اثر آنورتوسیتیک سازگار است. این فرآیند می‌تواند معادل اجزای کره‌های شیشه‌ای زمین به نام تکتیت باشد – شن‌های شیشه‌ای شکل که با ذوب شدن مواد زمین، پاشیده شدن به هوا، سخت شدن و فروپاشی آن منفجر می‌شود. در طی آن به یک توپ تبدیل می‌شود.

اضافه شدن دانشمندان چینی؛ ما نمی‌توانیم بدون مطالعه ساختار کره‌های تازه کشف‌شده به طور قطعی بگوییم، اما اگر فرض کنیم که آنها معادل زمین ساخت زمین هستند، این می‌تواند یک فرآیند بسیار رایج در سطح ماه باشد. این تیم همچنین می گوید که این فرض می تواند برخی از احتمالات جذاب برای تحقیقات آینده ایجاد کند. دانشمندان نوشتند: “به عنوان اولین کشف دایره های شیشه ای میکروسکوپی و نیمه شفاف در ماه، این مطالعه پیش بینی می کند که چنین کره هایی باید در ارتفاع ماه بسیار بلند باشند و داده های امیدوارکننده ای برای نشان دادن تاریخ اولین برخورد ماه ارائه می دهند.” در پایان نامه خود نتایج این تحقیق در یک مجله دقیق بولتن علوم منتشر شده است.

منبع: Science Alert

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما