تقصیر وزیر کار کجاست؟

[ad_1]

در رفتن فهرست 392 فرصت سرمایه گذاری وزارت صمت در بخش صنعت که هفته گذشته منتشر شد، نشان می دهد که برای ایجاد شغل برای 480000 نفر به 142414 تریلیون مورد نیاز است. با این حال، حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که برای ایجاد اشتغال برای هر فرد در این صنعت 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است.

به گزارش فرارو، در بخش خدمات و کشاورزی، کارشناسان اقتصادی می گویند در مناطق زیر 30 میلیون تومان نمی توان شغل ایجاد کرد. به گفته وی، برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی به سرمایه گذاری بسیار بیشتری نسبت به بخش خدمات نیاز است.

اما از سوی دیگر گمان می رود وزیر کار همچنان با یک میلیون تومان می تواند کار تولیدی را آغاز کند.

از سوی دیگر، وحید شقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه بر این باور است که چنین ایده ای قابل اجرا نیست.

انتشار یک نسخه از نظر منابع مالی برای اشتغال زایی امکان پذیر نیست

چرا شغل ده هزار تومانی تصور اشتباهی است؟در این زمینه وحید شقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت با فرخ تعامل کرد وی گفت: انعکاس چنین سخنانی در جامعه بسیار آزاردهنده است و روح مردم را آزار می دهد. ما در محیطی زندگی می کنیم که اخبار به سرعت منتشر می شود و اطلاعات به سرعت رد و بدل می شود. در چهار سال اخیر فشار زیادی بر مردم وارد شده است. البته از سال 1387 تورم ما بالای 30 درصد بوده و امسال تورم ما بالای 42 درصد خواهد بود. متوسط ​​نرخ تورم در اقتصاد ایران در چهار سال گذشته حدود 35 درصد است که فشار زیادی به اقتصاد وارد می کند. اکنون قرار است حداقل هزینه غذا برای یک خانواده سه تا چهار نفره بیش از 300 تا 400 هزار تومان در روز باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی چنین شرایطی پیش می آید و اظهاراتی می شود که می توان یک میلیون تومان ایجاد کرد، این افراد ناراحت می شوند. به نظر من مدیران دولتی در بیان مقاصد، نگاه به واقعیت ها و دست زدن به شرایط باید بسیار مراقب باشند. البته در ایران افراد محدودی با دانش، مهارت و توانایی بسیار بالا پیدا خواهید کرد. این افراد با پرداخت یک میلیون تومان می توانند برای خود شغل ایجاد کنند. اما برخی از 80 میلیون ایرانی درگیر این بحث هستند که یک نفر بهترین مهارت ها را برای ایجاد یک شغل پایدار بدون سرمایه گذاری دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ایده وزیر کار مبنی بر ایجاد اشتغال با 10 هزار تومان، گفت: وقتی صحبت از مردم می شود باید روی عوام تمرکز کنیم. اشتغال پایدار نیازمند منابع مالی، دانش، مهارت و تخصص است. یادگیری مهارت ها و دانش به زمان و منابع مالی نیاز دارد. اگر فردی بخواهد مهارتی را بیاموزد، باید هزینه آن را بپردازد، بنابراین شما باید حداقل دو سال پیش یک معلم کار بروید و آن مهارت را بیاموزید. به عنوان مثال در زمینه تعمیرات خودرو، عینک و تعمیرات مختلف; آنها به مهارت ها و دانش کافی نیاز دارند که در عین حال به منابع و منابع نیاز دارند. همه در ایران باید برای یادگیری یک مهارت هزینه کنند. اگر فردی بخواهد در دانشگاه علم و دانش بخواند باید هزینه کند حتی اگر در دانشگاه دولتی باشد. این هزینه ها شامل هزینه کتاب، سفر و هزینه های مختلف می شود. حتی در بخش خصوصی، یادگیری یک مهارت مستلزم زمان و هزینه است.

وی افزود: بعد از این مرحله که مهارت می آموزید اگر بخواهید خوداشتغالی را شروع کنید به منابع مالی نیاز دارید، برای هر شغل منابع مالی متفاوتی وجود دارد اما ما در جامعه ای زندگی می کنیم که باید آمار و ارقام را لمس کنیم و آمار و ارقام و وضعیت افراد و جامعه به خوبی آگاه است، خوداشتغالی به مهارت و منابع مالی کافی نیاز دارد، البته هر شغلی منابع مالی متفاوتی را می طلبد چرا که شغل ممکن است به ابزار و تجهیزات نیاز داشته باشد، من استاد دانشگاه هستم در این شرایط فضای مجازی، من حداقل یک کامپیوتر متصل به اینترنت می خواهم تا بتوانم در کلاس ها شرکت کنم. ابزار و ماشین آلات مورد نیاز برای تعمیر خودرو و کارهای مشابه دیگر ج است.

وی گفت: ابزار و ماشین آلات ارزان و گران نیستند. بنابراین، یک فرد خوداشتغال نیاز به مهارت دارد. برای کسب مهارت به زمان کافی نیاز است و نیازمند تهیه ابزار و ماشین آلات است که همگی نیازمند منابع مالی هستند.

شقی شهری گفت: به نظر من باید در صحبت هایمان بسیار مراقب باشیم و مردم را آزار ندهیم. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که یک شغل مهم نیست، یک شغل پایدار مهم است. ما می توانیم چند ماه در جایی کار کنیم که خیلی به درد نمی خورد. فقط زمانی می توانیم در مورد مشاغل صحبت کنیم که دائمی باشند. بدانید که حقوق ثابت می گیرید وگرنه کارهای موقت و روزانه که هیچ فایده ای ندارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص سرمایه مورد نیاز برای ایجاد اشتغال نیز گفت: عوامل مورد نیاز برای خوداشتغالی در هر شغل بسیار متفاوت است، بنابراین نمی توان تعداد دقیق خوداشتغالی را گفت که چه میزان سرمایه مورد نیاز است. اما در این کشور سرمایه مورد نیاز حداقل باید به گونه ای باشد که زمینه کسب مهارت را فراهم کند و فرد توانایی تهیه ابزار و ماشین آلات را داشته باشد. البته نباید اعداد و ارقام بدهیم، چون صحبت از جامعه است، نه مشاغل خاص. وقتی در مورد مشاغل خوداشتغالی صحبت می کنیم، هر ابزار و ماشینی، زمان کسب مهارت و هزینه کسب مهارت متفاوت است. بنابراین امکان صدور یک نسخه بابت منابع مالی مورد نیاز وجود ندارد.

وی افزود: اما در مجموع شایسته نیست که دولت چنین اظهاراتی را مطرح کند. زیرا در دو سه سال اخیر فشار زیادی بر مردم وارد شده است و عموم مردم باید در اظهارات و بحث های خود واقع بین باشند. زیرا فردی با منابع مالی کمتر می تواند شغل ایجاد کند. اما از آنجایی که فرد طی سال‌ها این مهارت را کسب کرده است، امکان خوداشتغالی برای آن فرد فراهم شده است. اما عموم مردم باید در هنگام اظهار نظر در نظر گرفته شوند. بنابراین مقامات دولتی باید در اظهارات خود به افکار عمومی توجه کنند. چون جامعه قابل تعمیم نیست. ما مسئول فردی نیستیم، ما مسئول کشور هستیم. رئیس دولت باید راه حلی ارائه دهد که شامل عموم مردم باشد.

آقای وزیر محاسبات زیادی در مورد مشاغل خانگی انجام داده است

چرا شغل ده هزار تومانی تصور اشتباهی است؟حمید حاجی اسماعیلی کارشناس کار با فرخ تعامل کرد وی گفت: وزرای کار به شدت به کار خانگی وابسته هستند. وقتی کشور ما چنین ظرفیتی ندارد این اتفاق می افتد. صحبت از ایجاد اشتغال با دادن 10 هزار تومان از سوی وزیر کار حتی قبل از اینکه به این سمت برود مطرح شده بود و حالا هم آن را تکرار کرده است. واقعیت این است که این پول نمی تواند شغل ایجاد کند. به نظر من وزیر صاحب بیشتر به مشاغل خانگی وابسته است. وقتی کشور ما چنین ظرفیتی ندارد این اتفاق می افتد. چرا که مشاغل خانگی وضعیت خاص خود را دارند و این موضوع در دولت های گذشته نیز مطرح شده و گمانه زنی ها برای ایجاد اشتغال در حد انتظار مطرح شده است. ولی آن اتفاق نیفتاد. آنها همچنین از حمایت مالی به صورت وام دریافت کردند، اما نتیجه ای نداشت.

وی افزود: اکنون بر خلاف گذشته شرایط تغییر کرده و فرصت بهتری برای خانواده ها و ایجاد مشاغل خانگی وجود ندارد. از آنجایی که مردم اکنون در حال پرداخت مایحتاج خود هستند و قدرت خرید آنها رو به کاهش است، به ویژه با تشدید تایید در سه سال گذشته، شیوع کرونا و محدودیت‌ها ایجاد شده است. بنابراین مردم در صورت نیاز خرید می کنند.

کارشناسان حوزه کار اضافه کردند: صنایع خانگی، صنایع دستی و محصولاتی که به عنوان مشکلات مشاغل خانگی مطرح می شوند، در نیازها و مصارف اصلی مردم نیستند. بنابراین آنها به سمت چنین چیزهایی سوق داده می شوند تا نتوانند بازار خوبی را پیش بینی کنند. در عین حال در بحث مشاغل خانگی در آپارتمان ها با چالش های جدی مواجه هستیم که خود مانعی جدی برای چنین فعالیت هایی است. بافت اجتماعی، روابط اجتماعی بین آپارتمان و منطقه مسکونی باید در نظر گرفته شود. به این دلیل که اگر مردم بخواهند در این زمینه فعالیت کنند باید با واکنش های زیادی مواجه شوند و چارچوب هایی را در نظر بگیرند که البته فکر نمی کنم هنوز در کشور ما وجود داشته باشد.

حاجی اسماعیلی گفت: یکی دیگر از مشکلات حوزه این است که محدودیت های کرونا به حوزه خدمات آسیب وارد کرده است. گردشگری که یکی از بخش های مهم در بخش خدمات است، به دلیل این محدودیت ها با مشکلاتی مواجه است. درست است که وضعیت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون در حال حاضر آرام آرام به حالت عادی باز می گردد، اما بحث های گردشگری هنوز رایج نشده است. یکی از مواردی که باعث خرید خانه و صنایع دستی برای مشاغل خانگی می شود، خریدهایی است که افراد مختلف به دلیل سفر به شهرهای مختلف کشور یا ورود مسافران خارجی انجام می دهند. حالا به تهران که پایتخت این کشور است می روید و می بینید که خیابان هایی که چنین محصولاتی عرضه می شد در حال حاضر مشتری زیادی ندارد و ایستادن آن سخت است. پس چگونه انتظار دارید چنین افرادی محصولاتی در خانه داشته باشند و خارج از خریدار باشند؟ همچنین امکان خرید محصولاتی که تحت عنوان مشاغل خانگی تولید می شوند برای این فروشگاه ها وجود ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در بحث مشاغل خانگی وجود دارد و آقای وزیر تاکید دارند که با یک میلیون تومان می شود این کار را انجام داد، دستوری است که تولیدکنندگان بزرگ به افرادی که در خانه کار می کنند، می دهند. یعنی بخشی از کار تولید از مردم به تولیدکنندگان بزرگ تحویل داده شد. اما اینها دیگر وجود ندارند. زیرا سطح و حجم تولید در کشور به سرعت در حال کاهش بوده و تعداد کارگران شاغل در کارگاه نیز محدود و از تعداد آنها کاسته شده است. با این حال، بخش تولید به اندازه کافی غنی نیست که بتواند بخشی از کار را برون سپاری کند.

وی گفت: در حال حاضر سوال بزرگی که پیش روی من است این است که آیا وزیر در شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور همچنان تاکید دارد که مشاغل خانگی پتانسیل خاصی دارد که می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد؟ برخلاف گذشته، فکر نمی‌کنم یک میلیون تومان بتواند ابزار و وسایل کاردستی را به انسان بدهد. بنابراین نمی توان انکار کرد که این میزان می تواند باعث اشتغال زایی شود.

حاجی اسماعیلی افزود: اگرچه در بخش خدمات به سرمایه کمتری نسبت به بخش کشاورزی و صنعت نیاز است، اما به ارقام اعلام شده نیازی نیست. در بخش صنعت ممکن است برای ایجاد شغل به بیش از یک میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته باشید. زیرا سرمایه گذاری در یک صنعت بسیار پرهزینه و هزینه زیادی دارد.

وی گفت: در بخش کشاورزی کشور به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آب و بهره برداری و تقاضای کم با چالش هایی مواجه است که قدرت خرید مردم را در بازار کاهش داده است. علاوه بر این شاهد بودیم که بخشی از محصولات کشاورزی ما به ویژه میوه و تره بار به کشورهای همسایه منطقه صادر شد. اما در ماه های اخیر با چالش های زیادی روبرو بوده است. در مورد مصرف داخلی نیز می توان گفت که طی سه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. بنابراین نمی توان کمتر در این بخش سرمایه گذاری کرد.

این کارشناس حوزه کار گفت: در حوزه خدمات ظرفیت ما در گذشته بسیار بالاتر بود و بیش از 50 درصد ظرفیت اشتغال کشورمان است. اما باید توجه داشت که بسیاری از مشاغل این بخش، نوسان و در واقع فصلی و مقطعی هستند. اینها در قالب کارگاه های کوچک ساخته می شوند، اما به مرور زمان با توجه به فصول، تحولات اقتصادی و تقاضای بازار، ظاهر خود را تغییر می دهند.

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل شرایط کرونری، مردم به فکر حوزه خدمات هستند. این در حالی است که به نظر من زیر 30 میلیون تومان امکان ایجاد اشتغال در حوزه خدماتی برای ما وجود ندارد. به این دلیل که فردی که می خواهد در این زمینه فعالیت کند به لوازم و تجهیزات زیادی نیاز دارد و در مرحله بعد باید فضا را اجاره کند. البته اگر قرار باشد این شغل را تعریف کنیم و تا همه به خیابان بیایند و نگویند ما کار داریم و او مشغول فعالیت است، معلوم است که آمار رشد می کند و آمار رو به جلو است. کشور شما برای سالها او چالش هایی ایجاد کرده است و جایی برای تصمیم گیری نیست.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما