جنجال آهنگ جدید ترکی در ترکیه

[ad_1]

در کشور ما هر هفته این جشن ها را داریم مثلا این هفته از داستان محمدعلی رامین و دختر رضا کیانی مهناز افشار گرفته تا جشنواره فجر، سهر قریشی، امیر تالو، فدراسیون فوتبال و …. .

به گزارش عصر ایران؛ آهنگ جدید ترکان ستاره پاپ ترکیه در روزهای اخیر در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی این کشور کاملاً خبری و جنجالی شده است. گچجک (گذر) از روز پنجشنبه 28 بهمن ماه آغاز شده و تنها در کانال یوتیوب ترکان بیش از 20 میلیون بار دیده شده است.

چیزی که این آهنگ را بحث برانگیز می کند، معنایی است که شعر در ذهن شنوندگان ایجاد می کند. تکرار فرمول گچکک، گجدکک (پاس، پاس) باعث شده است که مخالفان اردوانان این فرمول را برای اردوانان و دوران او رایج کنند و با استفاده از این وابستگی بگویند آهنگ ترکان نشان دهنده فاصله است.

گرچه خود ترک ها این فرض را رد کرده اند، اما آهنگ آنها به کرونا، قرنطینه، خستگی و کسالت مردمی که در این دوره زندگی می کنند اشاره دارد. البته در این موزیک ویدیو هیچ اشاره سیاسی به ترک ها وجود ندارد و بیشتر به زندگی اجتماعی دوران کرونا می پردازد.

با این حال، مخالفان و منتقدان سرسخت اردوغان با توضیحات ترک ها و کلیپ ترانه قانع نشده اند، چرا که ترانه گجاک یک اعتراض سیاسی در قالب هنری است. مهرداد فرهمند (خبرنگار) در مطلبی با اشاره به این حادثه نوشت:

محمود چینار منتقد موسیقی در یادداشتی در سایت گازت دوور (روزنامه دیواری) آهنگ جدید ترکان را پاپ اعتراض نامید و نوشت هرکس این آهنگ را گوش کند می‌داند که «برگشته» این آهنگ را دیگری می‌خواند. خواننده. ویروس جهانی کرونا همچنین به دولت فعلی و بحران اقتصادی که باعث شده «سیاست‌های این دولت به مردم آسیب بزند» توجه کرد. آقای چینار از ترکان تمجید کرد که توانسته دو پیام را همزمان به مخاطبان برساند. اما خود ترک ها چنین ادعایی نکرده اند.

سیاستمداران مخالف بلافاصله وارد میدان شدند و با سازهای خود ترانه های ترکان را خواندند. به عنوان مثال، مرل آق اشنایدر، رهبر نیک پارتی، آهنگی ترکان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت و نوشت: «بسیاری از آن رفته است، چیزی باقی نمانده است». منظور او دولت رجب طیب اردوغان بود.

فایک اوزتراک، سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق، بزرگترین سازمان سیاسی ضد دولتی، این آهنگ را در توییتی به عاریت گرفت و به طعنه به دولت نوشت:

جنجال آهنگ جدید ترکی در ترکیه/ داداش اینها برای ما خاطره است!

از سوی دیگر، حامیان اردوغان این رابطه را به سخره گرفته و آن را بی معنا خوانده اند. حلیمه کوکس، معاون شعبه استانبول حزب عدالت و توسعه در توییتی نوشت: هیچ کس دیگری نمی تواند پیروزی اردوغان در انتخابات آینده را تضمین کند.

آهنگ جدید ترکی حال و هوای دوقطبی دارد، انگار با حمایت یا مخالفت با آهنگ می خواهند کار همه رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره ترکیه را روشن کنند. بیشتر شبیه این اقدامات مجازی است. به اندازه یک توییت یا پست اینستاگرام و …

اما از هر مطلبی، از آهنگ به فیلم یا از هر جمله و کلمه ای، می توان هر پیام یا مقصد دیگری را استخراج کرد، اما واقعیت این است که هر گروه یا فردی می خواهد آن را به نفع خود و… بگیرد. که تعریف هر چیزی تغییر می کند.

حتی آهنگی درباره دوران کرونا می تواند نشانه تغییر و اعتراض به اردوغان باشد. به خصوص در دنیای امروز که شبکه های اجتماعی بسیار گسترده و غیرقابل کنترل هستند، همه چیز را که هست و نمی توان تغییر داد. دنیا پیچیده است.

احمد خاقان روزنامه نگار ترکیه ای در یادداشتی برای روزنامه حریت، درگیری بر سر آهنگ ترکان را “دیوانه” توصیف کرد و نوشت: “تمام می شود… اگر کسی بگوید من این آهنگ را دوست ندارم، آن را پاره می کنند. ” وی در نهایت با تأسف و اندوه افزود: در جایی از دنیا رفتیم که چه گوارا را ستاره پاپ کردند.

خواستم بگویم احمد خاقان کجا کار می کنی؟ در کشور ما هر هفته این برنامه ها برگزار می شود مثلا این هفته از داستان محمدعلی رامین و دختر رضا کیان مهناز افشار تا جشنواره فجر، سحر قریشی، امیر طالئو، فدراسیون فوتبال و …. .

باید با این روزنامه نگار ترک عزاداری کنیم: «این دورانی که شما به یاد دارید برای ما خاطره است».

اما امیدوارم هنرمندان، روزنامه نگاران، روشنفکران و… در ترکیه به این عمل اعتراض کنند تا مثل ما برای آنها عادی نشود.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما