حذف نرخ ترجیحی و افزایشی ارز 5000 تومانی؟

[ad_1]

در رفتن سخنگوی کمیسیون هماهنگی بودجه گفت: رحیم زارع افزود: با توجه به عدم شفافیت در طرح دولت و عدم ارائه طرح، کمیسیون مصوب کرد که ۹۲ میلیارد برای تامین درمان ترجیحی ملزومات پزشکی، ملزومات اساسی پزشکی اختصاص یابد. و مایحتاج اولیه».

به گزارش فرارو، موضوع اولویت دادن به بودجه یکی از موارد اختلاف بین دولت و مجلس بود و مصوبه کمیسیون به اتفاق آرا مبنی بر عدم همراهی دولت با مجلس در خصوص درخواست تعلیق بودجه بود. در این مدت مجلس نمایندگان تاکید کرد که دولت باید پیش نویس و پیش نویس معتبر را به کمیسیون اکراه ترجیحی ارائه کند.

کمیسیون با ارائه برنامه مشخص از سوی دولت از جمله پرداخت یارانه از منبع منابع موافقت کرد که سیاست حذف ترجیحی خود را متوقف کند. این شاهد گفت: این لایحه براساس تخصیص 95 میلیارد دلار درمان ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مایحتاج اولیه در سال است.

این در حالی است که مجلس در برابر تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی که سال گذشته دولت روحانی را مکلف به حذف ارز ترجیحی در نیمه دوم سال دوم کرد، مقاومت می کند.

اما با تصمیم کمیسیون تحقیق و تفحص از کمک های جدیدی که قرار بود از محل اولویت پرداخت به مردم حذف شود خبری نیست. پیش از این جعفر قادری یکی از اعضای کمیسیون از مبلغ جدید کمک به هر نفر 2000 تومان خبر داد و گفت: پس از حذف مبادله ترجیحی، کل کمک های خانواده شامل 4 نفر شامل «نقد» و «نقد» است. معیشت» و همینطور. جدید 1 هزار تومان حد 3 هزار تومان.

کمیسیون مخالف  خبر دیگه از کمک 2 تومن بودمقدار وم تومانی را حذف کنید
مسعود دانشمند دبیرکل درس اقتصاد در ایران به زودی با شما صحبت کنید و مطالب خوب را ادامه دهید وی با اشاره به اینکه دولت سالانه 2 میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی و دارو به تومانی اختصاص می دهد، گفت: با توجه به اینکه ارزش تومانی در اقتصاد ایران وجود دارد، یک دوره دو ساله است که متفاوت است. دولت ها می خواهند گران ترین ها را حذف کنند.» این برنامه در حال اجراست، اما امسال اجرا نمی شود.

وی افزود: حذف نرخ ترجیحی ارز تاثیر مهمی است، در ابتدا شایسته است میزان استفاده از کالاهای اساسی برای واردات از 2 تومان به 5 هزار تومان افزایش یابد و در آینده نیز محاسبه می شود که همین موضوع باعث شود. منجر به یکسان سازی بیشتر قیمت تمام شده کالاها و خدمات می شود که باعث افزایش هزینه های زندگی و تورم می شود.

حکیم گفت: از بین بردن ارزش تومان، یعنی افزایش هزینه زندگی مردم در زندگی روزمره، برای آنها گران تمام می شد. 1 تومان برای واردات کالاهای اساسی، گندم و دارو اختصاص می یابد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه حذف ارز تومانی باید اجرایی شود، افزود: این کار باید در یک فرآیند بلندمدت، چهار ساله و به صورت روان انجام شود، نه اینکه دولت یک بار برای همیشه دست به چنین اقدامی بزند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور در دو سال اخیر، حذف ارز ترجیحی نیز موضوع بسیار جدی است و با موج تورم مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: اگر دولت بخواهد ارزش کمک نقدی خود را ماهیانه 2 تومان به 2000 تومان افزایش دهد، این امکان برای ما وجود نخواهد داشت و در زمینه کمک های خود با بنیادی مواجه هستیم. مشکل است، اما اکنون پس از یک دهم، علاوه بر کمک هایی که در زمینه بنزین یا انرژی داریم، هنوز نمی توانیم تصمیم درستی بگیریم.

خردمند خاطرنشان کرد: نظر خود دولت در مورد کمک ها متفاوت است، اما در مورد کمک های نقدی، دولت فقط می خواهد به مردم کمک کند، بدون داشتن چنین برنامه ای تا ابد دولتی در دنیا وجود ندارد. کمک ها برای مردم نیست، در حالی که کمک ها برای توانمندسازی لایه ها مورد نیاز و ضعیف شده است، اما چون این برنامه را نداریم، کمک ها ارزش خودش را حفظ نمی کند و کارکرد دیگری مانند کمک 5000 تومانی بیش از یک دهم چیزی که داده می شود داده می شود اما امروز این کمک به کمترین مقدار خود رسیده و واقعاً حساب نمی شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این راستا دولت نباید به مردمی که پاسخگوی نیازهای مردم هستند کمک کند، بلکه باید بر موضوع تولید ملی تمرکز کند تا تولید کالا و خدمات در کشور افزایش یابد. کشور و از طرفی سر مردم را بالا ببرند در این صورت قیمت ها و تورم هم کنترل می شود اما اگر دولت تمام برنامه های اقتصادی خود را متوقف کند و به فکر افزایش تولید در کشور نباشد و بالا نرود اشتغال نه تنها باعث بهبود وضعیت معیشتی مردم مسلمان می شود، بلکه روز به روز بدتر نیز می شود.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما