دستگاه چاپ پول دولتی چگونه نقدینگی و تورم را وارد جامعه می کند؟

[ad_1]

در رفتن بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی، حجم نقدینگی تا پایان تابستان امسال به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس حجم نقدینگی در مدت مشابه سال گذشته 40.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فرارو، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کنترل نقدینگی کار آسانی نخواهد بود و برای این کار باید انضباط مالی در بودجه سالانه لحاظ شود، این بودجه سختی است که دولت در دو سال اخیر با آن مواجه بوده است.

دولت برای تامین کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق بهادار در بورس شده است که نقدینگی زیادی را وارد جامعه کرده است که منجر به افزایش چشمگیر تورم در این مدت شده است. . در این راستا، دولت برای کنترل نقدینگی باید از هدر رفتن دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم به منابع بانک مرکزی که مستلزم اتخاذ تصمیمات سخت است، خودداری کند.

یکی از این تصمیمات سخت استقلال بانک مرکزی است که در این سال ها دولت های مختلف همواره از شعار استقلال بانک مرکزی استفاده کرده اند اما متاسفانه گاهی اوقات که دولت در بحران ارزی و مالی قرار می گیرد، ناظر بازار ارز فشارهایی را برای تامین نیازهای خود ایجاد می کند. هزینه ها

دستگاه چاپ پول دولتی چگونه نقدینگی و تورم را وارد جامعه می کند؟چرخه رشد نقدینگی چگونه انجام می شود؟
مسعود اقتصاددان خردمندی است. گفتگو با فرارو وی با اشاره به حجم نقدینگی بیش از 4000 میلیارد تومان گفت: در بحث تحریم ها و موضوع الحاق به FATF افزایش نقدینگی غیرقابل جبران است و در این زمینه دولت راه حل نسبی دارد. چهره ها. ” چاپ پول ندارد، از طرفی این حرکت باعث افزایش نقدینگی می شود.

وی افزود: از آنجایی که دولت به دارایی های ارزی خود دسترسی ندارد و به دلیل تحریم ها در کشورهای مختلف بلوکه شده است، به بانک مرکزی دستور می دهد تا این وجوه ارزی بلوکه شده را بازپرداخت کند، ریالی در اختیار دولت قرار دهد تا بتواند آن را کسر کند. این پول را تامین کنید. به نحوی کسری بودجه خود را تامین کنند.

این دانشمند گفت: از طرفی چون بانک مرکزی ارز ارائه نمی کند، بانک باید پول چاپ کند و در جامعه توزیع کند که منجر به افزایش بی رویه نقدینگی می شود، آن را نگه ندارید، تغییر دهید، این سریال در حال انجام است.

این فعال بخش خصوصی افزود: دولت باید به منابع فروش نفت و صادرات غیرنفتی دسترسی داشته باشد و در اختیار تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان قرار دهد تا آنها نیز بتوانند مواد اولیه را وارد و صادر کنند و درآمد واقعی داشته باشند تا دولت مجبور نیست پول بیشتری چاپ کند، تا زمانی که با تحریم مواجه هستیم، چاپ پول و افزایش نقدینگی غیرقابل جبران است، زیرا دولت هزینه های خود را تامین می کند.

وی ادامه داد: در یک مورد دیگر، دولت در راستای پیش بینی خود برای فروش نفت که نوعی فروش آتی است، به بانک مرکزی دستور می دهد که بدون درآمد واقعی پول چاپ کند.مشکل این است که نقدینگی همچنان در حال افزایش است. بنابراین تعدادی گام برای کنترل نقدینگی وجود دارد.

این دانشمند گفت: ابتدا باید چرخه اقتصاد کشور بسیج شود تا درآمد واقعی داشته باشد، دوم اینکه به دولت دسترسی به منابع ارزی داده شود که شامل رفع تحریم ها می شود و این کار شایسته ای است و باید به همین جا ختم شود. ” در نهایت دولت باید مخارج خود را کنترل کند و به نوعی به سمت کاهش حرکت کند، در غیر این صورت افزایش نقدینگی بیشتر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه راه حل کنترل نقدینگی بسیار روشن است، خاطرنشان کرد: در این راستا دولت باید تمام این شرکت ها را به صورت واقعی و اصولی به بخش خصوصی واگذار کند و صرفاً از لحاظ سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد به آنها پرداخت کند. تنها زمانی که دولت بار مالی هنگفتی را بر دوش شرکت ها تحمیل می کند، در غیر این صورت با توجه به بزرگی دولت می بینیم که سازمان های دولتی سال به سال بودجه را افزایش می دهند و از دولت می خواهند که چاره ای جز این کار نداشته باشد. پول عرضه آن را چاپ کنید، بنابراین باید برای واگذاری شرکت های دولتی گام های اساسی برداشته شود تا اقتصاد کشور از این وضعیت بغرنج خارج شود.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما