دست بحرین در مذاکرات وین!

[ad_1]

گزارش کمیسیون اصل 90 اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع محدودیت‌ها با توجه به آنچه در دستور کار علنی این هفته مجلس منتشر شد، در دستور کار دیوان قرار گرفته است.

به گزارش شرق، تصمیم مجلس اصولگرایان برای لغو تحریم ها، تصمیم مجلس اصولگرایان بود که به گفته حسن روحانی، دور قبلی مذاکرات در وین به نتیجه رسید و از ادامه تحریم ها جلوگیری شد. با توجه به تصویب و اجرای این قانون، اخیراً نه تنها تصویب، بلکه نگرانی از شکست مذاکرات در چند ماه اخیر، تورم فاجعه‌باری را بر زندگی مردم وارد کرده و بسیاری از مایحتاج اولیه زندگی را از آنان گرفته است. در این شرایط برخی نمایندگان تندرو مجلس همچنان در تلاش هستند تا با اعمال فشار حداکثری بر تیم مذاکره کننده روند مذاکرات را کندتر کنند.

اواسط شهریورماه امسال سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از تصویب گزارش این کمیسیون درباره اجرای قانون حکمرانی و لغو تحریم ها توسط سازمان انرژی اتمی خبر داد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت: در این جلسه گزارش کمیته های سیاسی، نظامی و امنیتی این کمیسیون در خصوص اجرای قانون اقدام راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ایران قرائت شد.

به گفته وی، سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون مصوب 12 آذر 1395 مجلس با هدف رفع تحریم ها و حفظ منافع ایران موظف به اجرای مفاد آن است. اما این قانون بر اساس جلساتی با کارشناسان مختلف و روسای سابق سازمان انرژی اتمی و نمایندگان آنها در کمیسیون اصل 90 و همچنین نامه آقای علی اکبر صالحی با سوالات مختلف در تکذیب یا محدودیت آن به تصویب رسید. پیاده سازی.

سخنگوی اصل 90 مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد گزارش کامل این موضوع که به تصویب اعضای کمیسیون اصل 90 رسیده است برای قرائت علنی به مجلس قانونگذاری ارجاع شود. “

این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. این همان چیزی است که زمانی اتفاق می افتد که مذاکرات وین در نقطه عطفی قرار دارد و هرگونه مشکل در جریان مذاکرات می تواند عواقب زیانباری برای کشور داشته باشد.

درست است که دولت و تیم مذاکره کننده تغییر کرده اند، اما خط برای تشکیل تیم مذاکره کننده جدید ادامه دارد. اگرچه بخش قابل توجهی از اپوزیسیون تندرو پارلمانی که مخالف هرگونه توافق برای لغو تحریم‌ها در دولت قبل هستند، اما امروزه از مذاکره و توافق با دنیا حمایت می‌کنند، اما هرگز فرصت حمله به دولت قبلی را از دست نداده‌اند.

این بار نیز در گزارش اصل 90 کمیسیون به انتقاد از اجرا نشدن این قانون که از همان ابتدا در تحقق اهداف آن تردیدهای جدی ایجاد شده بود، تلاشی برای حمله به دولت قبل است. با این حال، دولت که از حمایت مجلس برخوردار است، در اجرای قانون نیز باید با چالش های جدی مواجه شود که از همان ابتدا مذاکرات را با مشکل مواجه کرده است.

اواخر آذرماه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار نمایندگان این کمیسیون با وزیر امور خارجه، گفت: از امیر عبداللهیان می خواهیم سیاست لغو تحریم ها را به طور کامل اجرا کند؛ در حالی که این سیاست لغو تحریم ها را به همراه دارد. زیرا این قانون کارت ترامپ جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین است.

عباس زاده با اشاره به بحث اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با نمایندگان و وزیر امور خارجه گفت: باید و آن را کارت ترامپ در عصر کنونی مذاکرات وین بدانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای سیاست لغو تحریم ها موفقیت چشمگیری در صنعت هسته ای کشور داشته است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل غنی‌سازی هسته‌ای و راه‌اندازی صنعت هسته‌ای این کشور از مذاکرات وین سود برده است. این افزایش ظرفیت هسته ای که امروز شاهد آن هستیم با اجرای قانون فوق محقق شده است. اینها کارت های ترامپ در کنار ایران در مذاکرات امسال در وین است که ایران را در موقعیت بهتری نسبت به سال 93 قرار می دهد.

تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا این قانون تحولی در مذاکرات است، اما در این روند افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و فشارهای اقتصادی زندگی بسیاری از ایرانیان را به تباهی می کشد. باید دید آیا مجلس برنامه حمایتی برای جبران این آسیب ها خواهد داشت یا صرفاً بر نقش خود در اجرای قانون پافشاری می کند.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما