رئیسی: ایران به دنبال جهش در روابط منطقه ای است

[ad_1]

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که ایران می خواهد در روابط منطقه ای به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس جهشی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در نشست خبری مشترک خود با امیر قطر با قدردانی از دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور، اظهار کرد: سفر به دوحه دو هدف ارتقای روابط دوجانبه ایران است. و قطر صادرکننده گاز شد.

وی افزود: در این دیدار توافق کردیم که دو کشور از فرصت های موجود برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف استفاده کنند. دو طرف تصمیم گرفتند روابط موجود را گسترش داده و تنوع بخشیده و در راستای منافع مشترک گام های جدی در این زمینه بردارند. تصمیم گرفتیم همکاری‌ها را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساخت‌ها، امنیت غذایی، بهداشت و فرهنگ افزایش دهیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: ایران آمادگی کامل دارد تا تمام کمک های ممکن را به قطر برای میزبانی جام جهانی ارائه کند. از سوی دیگر ایران می خواهد در روابط با کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس جهشی داشته باشد. ما معتقدیم که سطح همکاری بین کشورهای منطقه در حد مطلوب نیست. ایران به دنبال تقویت این روابط است. هدف ما هماهنگی منطقه ای است.

وی گفت: ایران ثابت کرده است که همیشه در کنار کشورهای مستقل ایستاده است. بسیاری از کشورهای منطقه این واقعیت را درک می کنند و تجربیات مشترکی دارند.»

رئیسی همچنین گفت: ایران در دو جبهه در برابر تروریسم و ​​فشار حداکثری اقتصادی قرار گرفته است. اکنون ایالات متحده باید تمایل خود را برای لغو تحریم های اولیه نشان دهد و تضمین های معتبری برای لغو تحریم ها ارائه دهد.

رئیس جمهور گفت: منطقه در حال ورود به دوره جدیدی است و منطقه در حال بازگشت به دست ملت ها است. این پیروزی با مقاومت ملت ها به دست آمده است. اکنون کشورهای منطقه باید برای حل بحران ها از طریق گفتگوهای بیشتر و گفتگوهای بین منطقه ای به جلو حرکت کنند. تجربه دهه های اخیر نشان داده است که تجاوز شکست می خورد، مقاومت پاسخ می دهد و هیچ یک از مشکلات منطقه ای راه حل نظامی ندارد.

وی ادامه داد: در این دیدار در خصوص مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم و توافق کردیم که یکی از اولویت های ما مبارزه با تروریسم است. همسایگان افغانستان باید به همه مردم و اقوام این کشور کمک کنند تا حکومتی فراگیر در این کشور ایجاد شود وگرنه ناامنی به این کشور مظلوم باز خواهد گشت. همچنین درباره ملت مظلوم یمن صحبت کردیم و معتقدیم رفع محاصره این ملت یک اقدام انسان دوستانه است و راه حل یمن توقف تجاوزات یمن و مذاکرات یمن است.

رئیسی در پایان گفت: دست دوستی خود را به سوی همه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان دراز می کنم. از مهمان نوازی و دولت امیر قطر تشکر می کنم و امیدوارم این گفتگوها مثمر ثمر باشد.

قطر از توافق در وین استقبال کرد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پس از این دیدار بر اهمیت اسناد امضا شده بین دو کشور تاکید کرد.

وی همچنین گفت: در دیدار با رئیس جمهور ایران درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو کردیم و معتقدیم گفت و گو بهترین راه برای مقابله با چالش های منطقه است.

وی افزود: در مورد مذاکرات وین هم صحبت کردیم، دولت قطر پیگیر مذاکرات است و امیدوار است توافقی حاصل شود که رضایت همه طرف ها و استفاده از انرژی هسته ای را جلب کند، حق رعایت می شود، دولت قطر آماده است. در این زمینه کمک کند.

امیر قطر همچنین بر لزوم توقف تجاوزات اسرائیل به مردم فلسطین تاکید کرد و گفت: در این دیدار در مورد مسائل افغانستان، سوریه و یمن گفتگو کردیم.

وی حضور ایران در جام جهانی را تبریک گفت و گفت از رئیس جمهور و مردم ایران برای حضور در جام جهانی دعوت می کنیم و از حضور آنها در کشورمان استقبال می کنیم.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما