رئیس جمهور نصر در وبینار دیپلماسی اقتصادی گفت: ما در حوزه فناوری قوانین ضعیفی داریم.

[ad_1]

رئیس سازمان نصر کشور در وبینار دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه قوانین تجارت و آموزش کشور بسیار ضعیف است، قوانین عقب مانده است و از ادامه سکوت بانک مرکزی در تدوین قوانین رمزارز انتقاد کرد.

چهارمین وبینار پیش اجلاس دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناوری صبح چهارشنبه ۱۹ آبان ماه با حضور رئیس سازمان اصناف کشور، رئیس اتاق بازرگانی فارس برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و دبیر شبکه فناوری بازار ملی ایران. در این وبینار چالش ها و مشکلات در زمینه تجارت فناوری از دیدگاه بخش خصوصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سید حسن هاشمی در این وبینار گفت: برای توسعه فناوری و نوآوری در کشور نیازمند فضای جدیدی هستیم. جالب است بدانید در سال 97 قانونی برای تنظیم بانک مرکزی وضع شد. در عین حال، ارزهای دیجیتال همه جا هستند و اجازه توسعه در پس زمینه تضاد منافع بین بخش های مختلف را نمی دهند.

عدم اعتماد در حوزه دیپلماسی تجاری

رئیس اتحادیه صنف رایانه کشور خاطرنشان کرد: برای توسعه تجارت فناوری باید با اتکا به سه بعد دیپلماسی اقتصادی ورود به بازارهای خارجی، دعوت از سرمایه گذاری خارجی و در دسترس بودن مناسب داخلی پیش برویم. وی شرایط و زیرساخت ها را برای اقتصاد کشور حیاتی توصیف کرد.

هاشمی با اشاره به آمارهای جهانی گفت: تا سال 2025، 30 درصد اقتصاد جهانی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال خواهد بود. در کشور ما سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در سال 1992 2.6 درصد بود که در سال 1999 به 6.8 درصد رسید و پیش بینی می شود به زودی به 10 درصد برسد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد به طور کلی منطقی به نظر می رسد، گفت: ما با آمارهای جهانی فاصله داریم. در حال حاضر 7 هزار شرکت دانش بنیان با درآمد سالانه حدود 300 میلیارد تومان در کشور وجود دارد. علیرغم تمام مشکلاتی که در سال های اخیر به دلیل تصویب نامه ها با آن دست و پنجه نرم کرده ایم.

هاشمی با اشاره به درآمد صادراتی ۷۰۰ میلیونی در سال ۹۹، گفت: قبل از کرونا شاهد رشد منفی ۴ و ۸ درصدی بودیم. امسال علیرغم همه مشکلات ناشی از کرونا، این رقم 1 و 7 درصد اعشار افزایش یافته است.

وی گفت: آمارهای فناوری اطلاعات نشان می دهد که سرمایه گذاری در این بخش بسیار خوب و قابل توجه است. به هر حال، در 42 سال گذشته ما در صنعت IT تحت محدودیت بوده ایم. علیرغم همه این مصوبات و مشکلات، بالاخره این بخش رشد خوبی داشته و در حال حاضر مشکل اصلی صنعت IT تاییدیه داخلی و مسائل مربوط به آن است. . آ

توسعه محله حتی بعد از حمله ایران

هاشمی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در ایران داریم، کشورهایی مانند هند و پاکستان را می بینیم که پیشرفت خوبی در صنعت فناوری اطلاعات داشته اند. همه اینها ناشی از تبعیت از سه بعد دیپلماسی اقتصادی است که اساساً متولی در این زمینه نداریم. همه جزیره ای کار می کنند و ما یک متولی نداریم».

وی با بیان اینکه ما نه تنها از این ظرفیت استفاده می کنیم، بلکه همچنان شاهد خام فروشی هستیم، گفت: 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند و اگر از ظرفیت خود استفاده کنند، می توانند با کشورهای توسعه یافته ارتباط موثر برقرار کنند. نخبگان کشور هم اکنون در حال برنامه ریزی برای خروج از کشور هستند و مردم عادی نیز به محض کسب کسب و کار و مهارت مهاجرت خواهند کرد.

به گفته رئیس ناصر، اگر سرمایه‌گذاران خارجی را جذب نکنیم و در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت فناوری سرمایه‌گذاری نکنیم، شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.

اهمیت راه اندازی منطقه آزاد مجازی

وی با اشاره به ایده ایجاد منطقه آزاد مجازی در ناصر گفت: در حال راه اندازی منطقه آزاد مجازی هستیم. پس از جنگ جهانی دوم، کشورها مناطق آزاد تجاری را برای مدیریت بهتر تجارت و حمل و نقل بین کشورها ایجاد کردند. این تجربه بسیار ارزشمندی بود و هنوز هم نتایج خوبی دارد.»

هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به چنین فضایی برای توسعه حوزه فناوری و نوآوری کشور نیاز داریم، گفت: این شرایطی است که با وجود این نیاز جدی، همچنان شاهد ضعف‌ها و البته تعارضات قانونی هستیم و جالب است. توجه داشته باشید که در سال 1997 چنین قانونی وضع شد: “در عین حال، ارزهای دیجیتال در همه جا وجود دارند و اجازه توسعه در پس زمینه تضاد منافع بین بخش های مختلف را نمی دهند.”

وی افزود: امروز برنامه سفارشی برای صادرات نرم افزار وجود ندارد. در همان زمان، آنها برنامه های کاربردی چند سنتی را در سراسر جهان می فروشند. ما هیچ قانونی در این زمینه نداریم. نیاز به این گلخانه و لزوم به روز رسانی قوانین به طور جدی احساس می شود. قوانین کشو نیز با توسعه سازگار نیست. “قانون باید در محل به روز شود و اجازه پیشرفت داشته باشد.”

رئیس انجمن نصر افزود: صنعت فناوری اطلاعات یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد، امروزه بسیاری از استارتاپ ها و یا حتی بخش های دولتی به ایده های قدیمی روی آورده اند، ما می خواهیم محصولات جدیدی ایجاد کنیم که به نفع کشور و جهان باشد. ” تولید مثل دیگر مفید نیست.”

وی در پایان گفت: ما باید زیرساخت ایجاد کنیم. قبل از اینکه متخصصان کشور را از دست بدهیم».

راهی برای اتصال فناوری و اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه استفاده از علم و فناوری می تواند رابطه ای دوگانه بین دیپلماسی اقتصادی و علم و فناوری ایجاد کند، گفت: توسعه کسب و کارهای دانش بنیان یکی از راه های بهبود وضعیت است.

جمال رزاقی با بیان اینکه می توان با دیپلماسی اقتصادی به یک نیاز اجتناب ناپذیر پاسخ داد، گفت: بنابراین با کاهش مشکلات می توان ثبات مالی برقرار کرد و رویکرد بهتری را از طریق توسعه کسب و کارهای دانش بنیان پیش برد.

وی با تشریح نیاز به مشاوران مالی گفت: حضور مشاوران فناوری با روابط سیاسی شکل می گیرد. در چنین شرایطی ابتدا باید زمینه سیاسی ایجاد شود. اگر دیپلماسی سیاسی به ویژه در حوزه فناوری توسعه یابد، شرایط مساعدی برای تجارت فناوری ایجاد می شود. این امر انتقال سرمایه را تسهیل می کند. بنابراین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

برای رسیدن به اهداف بزرگ تلاش کنید

رئیس اتاق بزرگ مشترک ایران و ایتالیا در ادامه وبینار با اشاره به تاریخچه و پیشرفت علم و فناوری ایران از منظر علمی گفت: ایران زمانی در زمینه های مختلف علمی پیشرو بود، ما در پزشکی، نجوم بودیم. و نجوم ما از انقلاب صنعتی جان سالم به در بردیم و در نهایت مصرف کننده شدیم.» با آمدن درآمدهای نفتی به انقلاب رسیدیم و اکنون پس از گذشت چندین روز، در مسیر رشد هستیم.

احمد پورفلاح گفت: در سال 92 تنها دو شرکت دانش بنیان داشتیم که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کردند. در دوران فعالیت ستاریفر شاهد پیشرفت های علمی و فناوری قابل قبولی بودیم. در حال حاضر انتظار داریم 32 خانه علم و فناوری را با یک میلیارد یورو و صادرات جابه جا کنیم.»

وی با اشاره به ارتباط مهم بخش خصوصی با نهادهای بالادستی گفت: به نظر من باید به مشارکت بخش خصوصی و زیرساخت ها در این بخش توجه بیشتری شود. ما باید با کشورهای پیشرفته دنیا هم تعامل داشته باشیم. مهم نیست چقدر از نظر درونی قوی باشید، بدون ارتباط قطعا نمی توانید به نتیجه برسید. بحث بودجه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت جذب سرمایه خارجی برای توسعه

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با بیان اینکه در ادامه این تعامل باید سرمایه خارجی را جذب کنیم، گفت: بدون بودجه کاری نمی توان انجام داد. تجربه واکسن ثابت کرده است که در نهایت بازسازی چرخ کار نمی کند. ما همیشه اصرار داشته‌ایم که سیاست باید در اقتصاد نیز پیشرفت کند. با این حال، این سوال مورد توجه قرار نگرفته است. تأثیر اقتصادی اکنون مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه ها با بخش خصوصی و ارگان های دولتی برای پیشبرد تجارت فناوری، گفت: دانشگاه های تهران، امیرکبیر و شریف گام های موثری در این راستا برداشته اند.

به گفته وی، رایزنان اقتصادی و وزارت امور خارجه در این روند بسیار موثر هستند و باید تمام تلاش خود را برای استفاده از این ظرفیت انجام داد.

سعی کنید بین عرضه و تقاضای فناوری تعادل برقرار کنید

در بخش دوم این وبینار، دبیر شبکه بازار فناوری ایران با بیان اینکه به موضوعات علمی در حوزه فناوری در کشور توجه جدی داشته ایم و به تشریح این فعالیت ها پرداخته ایم، گفت: شرکت های دانش بنیان وجود دارند.

وی افزود: با وجود این همه آمار، ما برای تجارت در این حوزه چه کرده ایم؟ صالح خالکی ادامه داد. باید بگوییم که این مقایسه اساساً نتایج عجیبی را به ما نشان می دهد. کریدورهای صادراتی و نمایشگاه های متعدد و بازار ملی فناوری در بازار ملی ایران از حوزه های مرتبط با تجارت فناوری کشور است.

وی با بیان اینکه شبکه بازار فناوری توسعه کسب و کار را دنبال می کند، گفت: جالب است بدانید که تقاضای ما برای فناوری بیشتر از فناوری است. فقط سرمایه گذاران فناوری می خواهند. ما باید مکانیزمی داشته باشیم که این عرضه و تقاضا را در کنار هم قرار دهد.»

متولی یک نهاد دولتی است که متولی فناوری بازار است و در توضیح ساختار آن می گوید: «متولیان دولتی، یک عامل اجرایی و شورای بازار فناوری در یک همکاری سه جانبه، فرآیند عملیات استارت آپ را مدیریت می کنند که مهمترین قسمت آن کارگزار فناوری است. “

وی در توضیح کارگزاران فناوری گفت: کارگزاران وظیفه بازاریابی فناوری و رفع نیازها را دارند، کارگزاران بسیار ارزان کار می کنند، همکاری با شبکه های کارگزاری بسیار کم ریسک و بر اساس مدل های نوآورانه باز است و همه یکدیگر را می شناسند.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما