رابطه استرس با بیماری های گوارشی

[ad_1]

کارشناسان می گویند که ارتباط مستقیمی بین استرس و مشکلات گوارشی در انسان وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دستگاه گوارش انسان سیستم عصبی مخصوص به خود را دارد که به آن سیستم عصبی داخلی می گویند.

بیش از صد میلیون عصب در این سیستم وجود دارد که فرآیند گوارش را به طور مستقل و بدون اینکه شخص متوجه شود کنترل می کند.

سیستم عصبی روده آنقدر مهم است که به مغز دوم معروف است. با این حال، سیستم عصبی روده به طور مستقیم توسط اعصاب مغزی کنترل می شود. به همین دلیل مشکلات عصبی بر گوارش انسان تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، استرس و اضطراب بر بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش مانند سندرم ناراحتی گوارشی، بیماری التهابی روده و کولیت تأثیر قوی دارد.

این رابطه به قدری عمیق است که تحقیقات نشان داده است که 70 درصد از افراد مبتلا به کولیت متوجه می شوند که بیماری آنها با استرس تشدید می شود.

متخصصان می گویند اگرچه استرس دلیل اصلی بیماری نیست، اما می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. تحقیقات نشان داده است که برخی از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر ناشی از حساسیت به اثرات استرس بر بدن است.

در این میان، مغز نیز نقش مهمی در درک ما از مشکلات گوارشی ایفا می کند. تحقیقات بر روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان می دهد که مغز آنها پیام هایی را که از روده دریافت می کنند به طور غیرعادی پردازش می کند.

متأسفانه بسیاری از مردم از ارتباط بین مشکلات گوارشی و استرس بی اطلاع هستند. با توجه به صنعتی شدن جامعه و افزایش فشارهای روحی بر انسان، میزان استرسی که فرد در طول روز با آن مواجه است بسیار بالاست و ناآگاهی از تاثیر این استرس بر دستگاه گوارش می تواند مشکلات فرد را افزایش دهد.

کارشناسان تاکید می کنند اولین قدم در پیشگیری و درمان مشکلات گوارشی مدیریت استرس و اضطراب است.

توصیه می شود افراد در صورت داشتن مشکلات گوارشی از قرار دادن خود در معرض استرس شدید پرهیز کنند و به استراحت و آرامش فکر کنند.

منبع: لویولا مدیسون

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما