راز سقوط لیر؟!

[ad_1]

در رفتن با توجه به سقوط بی سابقه لیر، اقتصاد ترکیه وارد بحران شدیدی شده است و بورس استانبول در این زمینه سقوط کرد، اما دو نظر متفاوت وجود دارد و مخالفان اردوغان می گویند او می خواهد ترک های بیشتری را به پایتخت جذب کند. شیخ نشین خلیج فارس فروخته شده است، اما برخی دیگر معتقدند که ترکیه بهای توسعه طلبی اردوغان را می پردازد.

به گزارش فررو، در ژانویه 2017، دولت عدالت و توسعه قانونی را تصویب کرد که به خارجی هایی که حداقل یک میلیون در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند اجازه می دهد تا تابعیت ترکیه را دریافت کنند. این اقدام برای جذب سرمایه گذاری خارجی انجام شد. با این حال، مخالفان ترکیه مدعی شدند که این طرح حمایت از دوستان اردوغان است که بسیاری از آنها در تجارت املاک و مستغلات دست دارند.

بسیاری از ترک ها، خارجی ها و به خصوص عرب هایی که در ترکیه خانه می خرند، فرهنگ خود را یک تهدید می دانند. “آنها کشور را به اعراب فروختند” عبارتی بود که از اوایل دهه 1980 در ترکیه رایج بود، زمانی که تورگوت اوزال، نخست وزیر سابق ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشویق به سرمایه گذاری در ترکیه کرد، که شامل بازار املاک و مستغلات نیز می شد.

در مارس 2015، روزنامه حامی دولت صبا گزارش داد که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر، یکی از متحدان نزدیک دولت ترکیه، مخفیانه از یکی از بهترین کاخ های ساحلی بسفر که زمانی برای یک شاهزاده عثمانی خریداری شده بود، بازدید کرده است. 113 میلیون

هجوم بیش از 3.7 میلیون سوری که از جنگ داخلی 10 ساله این کشور گریخته اند، احساسات ضد عرب را در ترکیه تقویت کرده است. افسانه های شهری حول تعداد سوری هایی است که تابعیت ترکیه را به دست آورده اند. گفته می شود حزب عدالت و توسعه می خواهد از آرای این سوری ها در انتخابات آتی به نفع خود استفاده کند. دولت برای کاهش این نقل‌قول‌ها و تخمین‌ها کاری انجام نمی‌دهد و آمار دقیقی از تعداد خارجی‌هایی که هر سال تابعیت ترکیه را کسب می‌کنند ارائه نمی‌کند.

اردوغان در سال 2019 و در آستانه انتخابات شهرداری ها با اتهامات مشابهی روبرو شد و مشخص شد که حدود 110 هزار سوری تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند. در استانبول و آنکارا برای اولین بار از سال 1994، نامزدهای سکولار اپوزیسیون شهرداری دو شهر را به دست گرفتند و گفته می شود که نارضایتی ترکیه از حضور مردم سوریه یکی از دلایل شکست حزب عدالت و توسعه است.

آیا اردوغان ترکیه را به اعراب فروخت؟چرا لیر سقوط کرد؟
پیر محمد ملازهی کارشناس خاورمیانه است گفتگوی فرعون وی به تحولات اخیر ترکیه و کاهش دو طرفه ارزش لیر اشاره کرد. این مشکلات باید حل شوند، زیرا چنین اقدامات و جاه طلبی های نظامی قطعاً در کشورهای دیگر پرهزینه است.

وی افزود: بدیهی است که هزینه این حملات نظامی در کشورهای دیگر افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی است و همچنین رویای احیای امپراتوری عثمانی توسط اردوغان با رویکرد نئو عثمانی راه را برای همه این مشکلات هموار کرده است. او فکر می کند که با اتخاذ چنین اقداماتی می تواند نفوذ خود را افزایش دهد.

وی گفت: از سوی دیگر برخی معتقدند که اردوغان برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش مسکن ارزش لیر را چنان تغییر داده است که اکنون شاهد هجوم سرمایه گذاران از ایران هستیم. ما در خلیج فارس و حتی عراق عرب هستیم.

وی افزود: اردوغان به نوعی می خواهد اقتصاد خود را از این طریق بازسازی کند، بنابراین توانایی ارزش گذاری مجدد پول ملی خود را دارد، اما باید توجه داشت که کاهش ارزش پول ملی برای جذب سرمایه گذاری است. می تواند کار را از دست دولت خارج کند، اگر واقعاً چنین روشی را اتخاذ کنند، عواقب بسیار جبران ناپذیری خواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: به نظر من ترکیب دو رویکرد ارائه شده ممکن است واقع بینانه باشد، نه فقط 100 درصد درست، اما باید توجه داشت که کاهش قدرت اقتصادی ترکیه می تواند برای اردوغان مشکل ساز باشد. به ویژه در مناطقی مانند لیبی و قفقاز در منطقه حضور نظامی ترکیه.

مولاز در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اقتصادی کنونی ترکیه و کاهش بی سابقه ارزش لیر می تواند اردوغان را از قدرت سرنگون کند، گفت: “با توجه به اینکه اردوغان سال ها در ترکیه قدرت را در دست دارد، این کار آسانی نیست. و حزب عدالت و توسعه اکنون از قدرت برخوردار است. دست بالا بر ناسیونالیست ها و منتقدان ترک.

وی گفت که منتقدان اردوغان نمی توانند از این وضعیت به نفع خود برای افزایش فشار بر حزب حاکم و شخص رئیس جمهور استفاده کنند، در حالی که حزب ملی گرای ترکیه فاقد رهبری کاریزماتیک و قوی است که اردوغان در انتخابات با آنها خواهد داشت. او گفت. با نزدیک شدن به پایان، بعید است اردوغان در ترکیه از قدرت کناره گیری کند. از سوی دیگر، سیاست های اردوغان در طول این سال ها بسیاری از منتقدان او را تضعیف کرده است و او قدرت تاثیرگذاری بر افکار عمومی و همچنین سیاست داخلی را ندارد.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما