سه دلیل برای انعطاف ایران در قبال تحریم ها

[ad_1]

در رفتن تحریم ها به شدت به اقتصاد ایران لطمه زد، اما سقوط نکرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، یک در به محض بسته شدن باز می شود. فشار جهانی بر امور مالی روسیه طی دو هفته گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که ایران آمادگی دارد تا حدودی از شر تحریم ها خلاص شود. در سال 2018، ایالات متحده از توافق هسته ای چندجانبه با ایران خارج شد.

یک سال مذاکرات برای بازسازی آن در حال حاضر رو به اتمام است. توافق هسته ای با ایران در حال نزدیک شدن است. در نتیجه چنین توافقی، نفت ایران به بازار جهانی بازخواهد گشت که به من اجازه می دهد با تهران به توافق برسم.

تجربه ایران آموزنده است. طی دهه گذشته، کشور تحت فشار تحریم های جهانی، رکود، کاهش ارزش و تورم مداوم را تجربه کرده است. اقتصاد ایران آسیب دیده است، اما سقوط نکرده است. دلیل اصلی این امر این است که تولیدکنندگان ایرانی انعطاف نشان داده اند. رشد بورس تهران گویای همه چیز است. بسیاری از شرکت هایی که به حیات خود ادامه می دهند و رشد می کنند، سهام خود را دارند.

تحریم های آمریکا علیه ایران برای دهه ها یک واقعیت عینی بوده است. تحریم ها در سال 1979 آغاز شد، زمانی که جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا، واردات نفت از ایران را ممنوع کرد و دارایی های آمریکا را پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران مسدود کرد. با این حال، تحریم ها علیه ایران در واقع زمانی آغاز شد که سایر کشورها به آن پیوستند.

تحریم‌های بین‌المللی بین سال‌های 2010 تا 2012 علیه تهران برای تحت فشار قرار دادن ایران برای تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شد و این امر تشدید شده است. صادرات نفت و بانک های ایران هدف قرار گرفتند. دارایی‌های خارجی بانک مرکزی این کشور مسدود شد و بانک‌های سراسر جهان از سوی آمریکا از تامین مالی دلار به ایران منع شدند. از آن زمان تاکنون تحریم هایی با شدت و ضعف متفاوت علیه ایران اعمال شده است.

تحریم ها به شدت به اقتصاد ایران ضربه زده است. صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 1.1 میلیون بشکه در سال 2014 کاهش یافت. اقتصاد این کشور بین سال های 2012 تا 2018 یک رکود عمیق را تجربه کرد. ممنوعیت صادرات نفت ایران حفره بزرگی در مالی دولت این کشور ایجاد کرده است.

مقامات ایرانی به دلیل عدم دسترسی به ذخایر خود یا درآمدهای قابل اعتماد دلاری حاصل از صادرات نفت، نتوانسته اند از نرخ ارز برای حفظ ثبات حمایت کنند. نتیجه تورم فزاینده مزمن است. آخرین گزارش بانک جهانی درباره ایران به یک دهه از دست رفته رشد اقتصادی اشاره دارد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران متوسط ​​بوده است، اگرچه وضعیت احتمالا بدتر خواهد شد.

برای تاب آوری اقتصاد ایران سه توضیح وجود دارد. اولاً، اگرچه تحریم ها به طور گسترده و با دقت اجرا شدند، اما افشا شده اند. ایران توانسته است میلیون ها بشکه نفت در روز صادر کند. بیشتر آن به صورت نفت از مالزی، عمان یا امارات متحده عربی به چین صادر می شود.

شکستن تحریم ها خطرناک است، اما برخی از پالایشگاه های خصوصی جهان حاضرند در ازای کاهش شدید قیمت ها این ریسک را بپذیرند. همچنین، دلار تنها ارز مورد استفاده نیست: ایران نیز با یوان چین و درهم امارات معامله می‌کند.

یکی دیگر از منابع انعطاف پذیری، تنوع بخشیدن به صادرات است. ایران دارای طیف وسیعی از صنایع تولیدی است. برخی از صنایع بزرگ مانند معادن و استخراج فلزات از دسترسی به انرژی مقرون به صرفه و قابل اعتماد بهره مند هستند. علاوه بر این، ایران با چندین کشور پرجمعیت از جمله پاکستان و ترکیه مرز زمینی دارد. بخشی از تجارت زمینی ایران غیرقانونی است و بنابراین نظارت بر آن دشوار است.

عامل سوم جایگزینی واردات است. ریال ضعیف کالاهای وارداتی را از دسترس بسیاری از ایرانیان خارج کرده است. با این حال خدمت در بازار داخلی 83 میلیونی ایران برای تولیدکنندگان باعث افتخار است. یکی از تاجران ایرانی گفت: در تهران بخرید، لباس، اسباب بازی و وسایل منزل ایرانی پیدا خواهید کرد.

بازار سهام ایران نشان دهنده این اقتصاد منعطف است. برخی از شرکت‌های بزرگ در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، اما صدها شرکت کوچک‌تر در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند. بورس در مقابل کاهش ارزش ریال و افزایش تورم حمایت خوبی از خود نشان داده است. بسیاری از مردم عادی ایرانی به این موضوع توجه کرده اند.

بورس تهران در سال 2020 با انباشت سرمایه های خرد منفجر شد. مقامات ایرانی به اقتصاد انعطاف پذیر خود افتخار می کنند. اسفندیار باتمانقلیج، اقتصاددان ایرانی، معتقد است که سرسختی اقتصاد ایران به جای یک انتخاب استراتژیک از بالا به پایین، یک مبارزه از پایین به بالا برای بقا بوده است. اقتصاد از مردم عادی تشکیل شده است. آنها با شرایط متغیر سازگار می شوند. اکنون امکان واقعی روزهای بهتر برای ایرانیان وجود دارد. برای مردم روسیه، یک تنظیم واقعا دردناک به تازگی آغاز شده است.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما