سه نبض از بحث وین

[ad_1]

مذاکرات هسته ای در وین با ارزیابی مثبت مقامات ایران و روسیه ادامه دارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: شانس دستیابی به توافق زیاد است. میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در روسیه نیز گفت که مذاکره کنندگان با دیدگاه های ایران سازگار شده اند. به گفته علی باقریکانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، “پیشرفت های خوبی در رایزنی ها حاصل شده است.”

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با گذشت پنج روز از آغاز دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در هتل پل کوبورگ، مقامات ایران و روسیه ارزیابی مثبتی از دور این مذاکرات ارائه کردند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که شانس دستیابی به توافق زیاد است. در همان زمان، اولیانوف، مذاکره کننده ارشد مسکو، گفت که مذاکره کنندگان وین خود را با ایدئولوژی ایران همسو کرده اند. باقری کنی سرپرست تیم ایران گفت: در رایزنی ها پیشرفت خوبی داشته ایم. از سوی دیگر، پس از چند روز تاخیر، اعضای تیم آمریکایی که به محل بحث رسیدند، با گروه 1+5 دیدار کردند. مذاکرات ادامه دارد و طرفین اعلام کرده اند که تا زمانی که لازم باشد در وین خواهند ماند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به ریانووستی گفت: «به نظر من احتمال دستیابی به توافق در حال حاضر بیشتر از قبل از از سرگیری مذاکرات است». دلایلی برای انتظار پیشرفت (در مذاکرات) وجود دارد. اما نه سریع، بلکه واضح؛ و بدون هیچ واکنش تند و بدون عوامل اضافی که می تواند (وضعیت) را پیچیده کند.»

به گزارش ایرنا از مسکو، به گفته یک مقام ارشد روسیه، جدیت ایران در احیای توافق هسته ای در پیشنهادات ایران در مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل منعکس شده است. ریابکوف گفت: پیشنهادهای دیگری نه تنها از سوی ایران، بلکه از سوی هنرمندان دیگر نیز ارائه شده است. مذاکرات برای یافتن مخرج مشترک ناامید کننده نیست. برعکس، چیزی برای فکر کردن وجود دارد. در مورد پیشنهادات ایران فقط می توانم یک چیز بگویم، آنها رویکرد خود را بسیار جدی گرفته اند. معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت که ایران در پی مذاکرات هسته ای آتی در وین تهدید به تحریم کرده است.

هماهنگ کننده مذاکره کنندگان با اندیشه های ایرانی

همزمان این مقام روسی، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، موضوع بررسی پیشنهادات ایران در مذاکرات وین را مورد توجه قرار داد. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: مذاکره کنندگان توانستند خود را با ایده های جدید ایران و نیاز به مذاکرات وین وفق دهند. کار بر اساس پیش نویس های قبلی ادامه خواهد یافت. اولیانوف افزود: پیشنهادات ایران به درستی بررسی، یا بررسی، رد یا اصلاح خواهد شد؛ روند کاری عادی.

اظهارات اولیانوف پس از دومین جلسه از دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین بیان شد که پنجشنبه گذشته پس از چند روز استراحت آغاز شد. مذاکرات برجام هم اکنون در سطح گروه های دوجانبه و چندجانبه طرف های توافق و در سطح کارگروه های کمیسیون مشترک برجامی در حال انجام است. ایران می گوید وین به مشارکت در مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی بهتر برای لغو تمامی تحریم های غیرقانونی آمریکا ادامه خواهد داد. فضای کلی مذاکرات تاکنون توسط طرف های سازنده ارزیابی شده است. از زمان آغاز دور هفتم مذاکرات وین در دو هفته گذشته، ایران دو سند پیشنهادی را ارائه کرده است که یکی درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. انتظار می رود طرف های مذاکره پس از بررسی برنامه ها به ایران پاسخ دهند.

سفیر روسیه در وین روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران اظهارات بیشتری در مورد سوءتفاهمات آنها بیان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی رسانه های ناراضی روز یکشنبه به نقل از اولیانف مدعی شدند که درباره مذاکرات هفته گذشته ایران سوء تفاهم وجود داشته است.

اولیانوف در توئیتی جدید بدون نام بردن از رسانه های خاصی نوشت: برخی از دیپلمات ها برای حفظ امنیت از مصاحبه خودداری می کنند. و حق دارند. عصر امروز عجله داشتم اما به درخواست مطبوعات اظهارات گمراه کننده ای دادم. به خاطر داشته باشید که من ارزیابی مثبتی از وضعیت ایران دارم نه منفی.» اولیانوف روز یکشنبه گفت که مذاکرات در وین در حال انجام است. امروز جلسات زیادی به اشکال مختلف برگزار شده است. مابقی موضوعات در دستور کار قرار دارد، اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، بر اساس موازین و قواعد دیپلماسی چندجانبه به خوبی رسیدگی می شود.

4 + 1 عضو از ایالات متحده بازدید می کنند

نماینده روسیه در جامعه بین الملل در توئیتی دیگر از دیدار و رایزنی شورای امنیت سازمان ملل متحد (4+1) با هیئت آمریکایی درباره وضعیت مذاکرات وین خبر داد. اولیانوف نوشت: شرکای برجام و آمریکا (به استثنای ایران) برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین و بررسی راه های پیش رو جلسه ای برگزار کردند. اولیانوف همچنین یکشنبه شب اعلام کرد که پیش از اعلام این دیدار، مذاکره کنندگان ایران، چین و روسیه با یکدیگر دیدار و نشستی سه جانبه درباره مذاکرات وین برگزار خواهند کرد.

پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتیم

ارزیابی مثبت مقامات روسی این است که معاون وزیر امور خارجه ایران در وین بر موفقیت روند مذاکرات تاکید کرده است. به گزارش ایسنا، علی باقری در گفت وگو با شبکه المیادین با تاکید بر اینکه روند مذاکرات ما موفقیت آمیز بوده و پیشرفت خوبی داشته ایم، اظهار کرد: این پیشرفت می تواند زمینه سریع مذاکرات جدی را فراهم کند. وی تاکید کرد: بحث های اخیر بر سر موضوعات بحث برانگیز برای تسریع در توافق بوده است. همکاری روسیه و چین با ایران روشن است و اختلافاتی با غرب وجود دارد. باقری در ادامه گفت: صهیونیست ها سعی دارند فضای بیرون از سالن مذاکره را مسدود کنند و فضای داخل سالن مذاکره را تحت تاثیر قرار دهند. معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اختلاف مواضع انگلیس و اروپا تاکید کرد: ایران داوطلبانه پای میز مذاکره آمد و مجبور به این کار نشد. از طرفی انتظار داریم طرف مقابل در مذاکرات منطقی ارتباط برقرار کند.

از سوی دیگر هیچ ابتکاری به ما نرسیده است

مذاکره کننده ارشد ایرانی در گفت و گو با پرس تی وی همچنین گفت: در حال اجرای اصلاحات در متن پیش نویس وین 6 و دیدگاه های ایران هستیم و این بحث مثبت و گسترده است. علی باقری در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات درباره پیشنهادات جدید ایران آغاز شده است یا خیر، گفت: در چند روز اخیر جلسات متعددی در سطح کارشناسی و با مقامات ارشد مذاکره برگزار کرده ایم تا اصلاحات، دیدگاه های طرف ایرانی را بررسی کنیم. و پیشنهادات.” صحبت کردند و بحث مثبت و گسترده بود. وی در گفت و گو با پرس تی وی گفت: بر سر رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای اختلافاتی بین دو طرف وجود دارد که در پیش نویس وین 6 و به ویژه در مذاکرات هسته ای مشهود است و هیچ ابتکاری در این زمینه وجود ندارد. ” ما آن را از طرف مقابل دریافت نکردیم، اما نظرات خود را در مورد این اختلافات در چارچوب پیشنهادات طرف مقابل اعلام کردیم.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: در نتیجه مذاکرات و جلسات اخیر در سطح کارشناسان و مقامات ارشد مذاکره کننده، اختلافات بین طرفین بر سر حوزه و دامنه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است. وی ابراز امیدواری کرد که طرفین در دور کنونی مذاکرات به جمع بندی در مورد دامنه و محدوده موضوعات مورد مذاکره برسند.

هفتمین دور مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در 29 نوامبر در وین آغاز شد. لغو تحریم های آمریکا علیه ایران موضوع اصلی گفتگو است. هفتمین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه نهم آذرماه آغاز شد و قرار شد روز سه شنبه کارگروهی برای رفع تحریم ها تشکیل شود. در شب 31 دسامبر، یک هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری معاون وزیر امور خارجه دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. پس از درخواست طرف اروپایی برای رایزنی با پایتخت ها، مذاکرات نفس راحتی کشید و با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل که همچنان ادامه دارد، مذاکرات از روز پنجشنبه (17 آذر) از سر گرفته شد. وین. سومین کارگروه کارشناسی روز یکشنبه در هتل کوبورگ تشکیل جلسه داد.

روز یکشنبه در چهارمین روز از مذاکرات وین، اولین نشست تخصصی موسوم به کارگروه اقدامات اجرایی احیا شد. در این نشست با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران، نظارت بر اجرای توافقنامه احیای مفاد برجام ادامه خواهد یافت.

روز دوشنبه خبرگزاری تسنیم گزارش داد که در آستانه مذاکرات وین، هیئت ایرانی و برخی هیئت های دیگر با تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید مخالفت کردند. در همین حال، تیم مذاکره‌کننده ایران تحریم‌های اعمال‌شده توسط واشنگتن در زمان مذاکرات را فهرست می‌کند و می‌گوید که نمی‌تواند ادعای بازگشت به توافق هسته‌ای را داشته باشد و در عین حال فشار حداکثری را بر مردم ایران وارد کند. ایالات متحده گفته است که دنبال کردن چنین رویکردی از سوی ایران نتیجه معکوس خواهد داشت و مذاکرات را پیچیده تر می کند.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما