علی جهان فراست خژده

[ad_1]

تیم ملی فوتبال ایران تا چند روز دیگر در مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف عراق می رود تا سهمیه خود در جام جهانی 2022 قطر را مشخص کند. ایران در گروه اول مقدماتی دسته آسیا صدرنشین است و در صورت عبور از سد عراق در دیدار خانگی هفتم در ورزشگاه آزادی می تواند به سریع ترین صعود جام جهانی دست یابد.

روی کاغذ، با توجه به میزبانی ایران و البته آماده سازی بدون شکست دراگون اسکوکیچ، عراق نمی تواند رقیبی جدی برای تیم ملی در این دیدار باشد. مهدی طارمی به ویژه یکی از ستاره های هجومی تیم ملی به این تیم دعوت شده و پس از دو بازی غایب، الهامات زیادی برای نشان دادن پتانسیل های خود به دست آورده است. البته به جز مهدی طارمی، بسیاری از دیگر ستاره های ملی فوتبال ایران این روزها آماده هستند و اغلب در ترکیب اصلی تیم های خود قرار دارند و مهره های ارزشمندی به حساب می آیند. در درون دروازه، از علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده گرفته تا سردار آزمون و مهدی طارمی، همه این باشگاه ها روزهای ثابتی را در ساختار اصلی تیم سپری می کنند.

با این حال شاید تنها نگرانی، وضعیت علیرضا جهانبخش وینگر تیم ملی باشد. علی جهان که در نیمکت نشینی اخیر احسان حجفی کاپیتان تیم ملی ایران شد، نقش بسزایی در صعود ایران به جدول گروه داشت. او در این مرحله نیز گل های مهمی به ثمر رساند و فوتبال ایران امیدوار است جهانبخش در دو دیدار آینده نیز به عملکرد ملی خود در بازی های اخیر ادامه دهد. البته تنها چیزی که فوتبالیست های ایرانی در مورد جهانبخش دوست دارند، وضعیت او در باشگاه فاینورد هلند است.

جهانبخش که پس از جدایی از لیگ هلند به عنوان قهرمان لیگ برتر انگلیس را ترک کرد، با بازگشت به لیگ، بازیکنی نبود که همه از او انتظار داشتند. بازیکن 28 ساله تیم ملی ایران اگرچه به دلیل مصدومیت ریتم بازی را از دست داده است، اما در هر صورت چنان بازیکن توانمندی از خود به نمایش گذاشته که هواداران فاینورد و همچنین فوتبالدوستان در ایران توقع زیادی دارند. علیرضا روزها را از او سالم تر نشان می دهد، باش.

جهانبخش با حضور در آلکامار هلند و برنده شدن کتاب آقای گلی در اوج فوتبال اروپا نامی برای خود دست و پا کرد. او پس از درخشش و کسب عنوان مستر جالوت، به برایتون در لیگ برتر انگلیس رفت و یکی دو رکورد منحصر به فرد برای خود ثبت کرد. علیرضا با 17 میلیون دلار در آن زمان، گران ترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون شد. پس از گذشت نزدیک به چهار سال، علیرضا پس از خرید 200 میلیونی، همچنان دومین بازیکن گران قیمت برایتون در انگلیس است.

حضور جهانبخش در برایتون طبق برنامه پیش نرفت. به نظر نمی رسد این انتقال آنطور که باید باشد و شاید در فوتبال انگلیس به دلیل تغییرات کادر فنی، عدم تطبیق فوری با لیگ جزیره، مصدومیت ها و در نهایت عدم تمایل سرمربی جدید برایتون به استفاده از جهانبخش باشد. علیرضا پس از گذراندن چندین فصل در برایتون و دریافت این موضوع که با وجود اینکه سر و گردنش از سایر بازیکنان تیم بلندتر است، اما جایی در ذهن سرمربی تیم ندارد، تصمیم به جدایی گرفت. او این بار هلند را انتخاب کرد. لیگی که از آن متولد شد. به امید تجربه تولد دوباره

بازگشت علیرضا به فوتبال هلند و فاینورد موجی از رضایت را در بین هواداران این کانون هواداران ایجاد کرد. به خصوص این ستاره ایرانی درخشید و در رقابت های اروپایی روحیه زیادی برای این تیم داشت. با این حال روزهای خوب علیرضا به پایان رسید. او که به یکی از مهره های کلیدی خط حمله فاینورد تبدیل شد، در نیم فصل اول روزهای خوشی را در لیگ سپری نکرد. این بیماری امروز همچنان ادامه دارد و علی جهان پس از نزدیک به 19 هفته حضور در لیگ هلند تنها یک گل و دو پاس گل به ثمر رساند.

بدیهی است که خود این بازیکن نیز نباید به چنین آماری بسنده کند. جهانبخش در این فصل دو بازی را باخته است که یکی به دلیل مصدومیت و دیگری به دلیل نیمکت نشینی بوده است. اما در سایر بازی ها کمتر از یک دقیقه به میدان فرستاده شد. شاید به گفته سرمربی فاینورد، علی جهان ریتم بازی را از دست داده و نیاز به زمان دارد تا دوباره برای شروع فصل آماده شود. اما دغدغه جهانبخش و حامیانش اتفاقا «زمان» است. او در روزگاری است که باید بیش از گذشته آماده باشد و در آستانه جام جهانی یکی از آماده ترین بازیکنان ایران و فاینورد مانند فرشته ای افتاده انرژی اش تحلیل رفته و کم مصرف می شود.

جهانبخش در این فصل 17 بار در ترکیب اصلی فاینورد در لیگ حضور داشته است، 11 بار در ترکیب اصلی و 6 بار دیگر از زمین بازی اخراج شده اند. یک بار روی نیمکت نشست و بازی نکرد. به نظر می رسد که او در این فصل کمتر از هزار دقیقه (987 دقیقه) برای فاینورد در لیگ بازی کرده و تنها یکی دو بازی به عنوان بازیکن کلیدی در اختیار دارد. آخرین بازی او برای فاینورد برابر ویتزه بود که با نتیجه یک بر صفر مغلوب تیمش شد و جهانبخش 76 دقیقه یک دقیقه بیشتر از بازی قبل برای فاینورد به میدان رفت. البته آخرین بازی سرمربی فاینورد نشان داد که از علیرضا جهانبخش چندان راضی نیست. اینطور نیست که بازی علیرضا را قبول نداشته باشد یا او را بازیکن ضعیفی بداند، اما مربیان فاینورد مانند بسیاری دیگر از فوتبالدوستان در ایران منتظر درخشش همان علیرضا قدیمی هستند تا هر بار که کار می کند چشم بند را باز کند. آهسته باشید و ناجی یا فرشته تیم باشید. شاید بازگشت به تیم ملی ایران در بازی های بهمن ماه و بستن دوباره بازوبند کاپیتانی، فرشته خفته جهانبخش را بیدار کند و او را دوباره برای جهشی به آسمان فوتبال رقم بزند.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما