(فیلم) انتشار گفتگوی محسن رجایی و شهید خرازی در کربلای 4

[ad_1]

“سلام، سلام! صدا الان خوبه. حالت خوبه؟ آخرین وضعیتت رو به ما بگو. جان؟ باشه؟ خوبه؟ خوبه. اشکالی نداره به آقا حسین بگو بیاد جلو. الان کل بدن نمی دوه. در 10:30 فقط میخوای ساعت 10:30 تشریف بیاری برمیگردی کار خوبه ببین عاشورا هم بگذره انشالله صبح تو یه جاده دیگه پرواز کنی رسید؟هان؟انشاءالله. پرچم را برای شما فرستادیم، رسید؟خدا خیرتان دهد، سلامتی خود را رعایت کنید

این متن گفتگوی محسن رجایی با شهید حسین خرازی است که پس از 30 سال اخیرا منتشر شده است. در آن زمان فرمانده سپاه لحاف بود و خراجی فرمانده هنگ 14 امام حسین(ع) بود. این دو در اولین دقایق عملیات کربلای 4 گفتگو کردند. رضایی پس از قطع ارتباط بی سیم با خرازی، به افراد حاضر در اردوگاه گفت که به جزیره بلجانیه رسیده اند، یعنی از تنگه ام الرصاص عبور کرده اند.

به گزارش شرق، عملیات کربلای 4 در سال های اخیر با تبعات زیادی مواجه بوده است. چند سال پیش پیکر دست بسته 175 غواص شهید پیدا شد که سرنوشت آنها بر جامعه تأثیر بسزایی داشت. آنها با دستبند و دستبند در منطقه تنگه ام الرصاص غرق شدند. اتفاقات هولناکی که تصورش سخت است اما لبه عملیات زمانی ایجاد شد که محسن رضایی در توئیتی نوشت: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد که این تنها عملیات سالانه ماست. ده روز بعد در همان لحظه. زمانی که ارتش باپتیست در تعطیلات بود، عملیات کربلای 5 را انجام دادیم.

عملیات کربلای 4 در 5 دی 1365 انجام شد، اما بر اساس اطلاعات میدانی و خاطرات فرماندهان و رزمندگان، اهداف عملیات قبل از شروع دشمن شناسایی و آشکار شد. از تعداد شهدا و مفقودین این عملیات اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گفته فرمانده دوران جنگ، هاشمی رفسنجانی، در این عملیات حدود یک هزار شهید، سه هزار و 900 مفقود و 11 هزار مجروح شدند.

هاشمی در سال 94 به خبرنگار ایرنا گفت: این عملیات بسیار حساس بود. او گفت: «ما به این قدرت نیاز داریم. ما ماه ها موعظه کردیم، جوانان را جمع کردیم و تربیت کردیم و با نهایت مخفیانه همه چیز را در این سوی اروند خلق کردیم. چند فلش روی نقشه بود، عملیات کلاهبرداری داشتیم، عملیات پشتیبانی داشتیم و همه چیز آماده بود. با اینکه می خواستم به جبهه بروم اما مراقب بودم و به خوزستان نرفتم. دو سه روز قبل از عملیات به بوشهر رفتم و از مسیری کاملاً نامعلوم، عصر شب که قرار بود عملیات انجام شود، از طریق زمینی به خوزستان و از طریق اتوبان اهواز و آبدان – خرمشهر به امیدیه آمدم. ، به همراه رحیم صفوی و دکتر. معنوی . شب را در دریاچه امیدیه گذراندم. آنجا بود که خبر عملیات را شنیدم. پس از این با اشاره به جلسه ای که در این زمینه برگزار شد، گفته می شود: من و آقای رضایی به تازگی تصمیم گرفتیم فلش دیگری را عملیاتی کنیم و اجازه ندهیم نیروها برگردند. به همین دلیل ما به نوعی اعلام کردیم که این یک عملیات کلاهبرداری است. به عبارت دیگر، ما آن تبلیغات را خنثی کرده ایم و عراق فکر می کند که ما در آنجا عملیات بزرگی داریم.»

واکنش ها به روایتی متفاوت از رضایی از نسخه رسمی عملیات کربلای 4; به عنوان مثال محسن رشید در گفت و گو با سایت انتخابات گفت: عملیات کربلای چهار جانبه نبود و عملیات بزرگی بود. بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آرامش و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز با اشاره به توئیت رضایی گفت: متاسفانه از توییت سرلشکر رضایی درباره این عملیات سوء استفاده شده است. نیروهای دولتی در تعطیلات بودند، عملیات کربلای 5 را با موفقیت انجام دادیم.

حسین الدین آشنا مشاور رئیس جمهور وقت نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «فرمانده کل. درود بر تو هزاران رزمنده و خانواده هزاران شهید هرگز از شما نپرسیده اند که چرا در شب های عملیات کربلای چهار آسمان با چلچراغ های دشمن روشن شد؟ توپخانه لشکر 27 هرگز از شما نپرسید که چرا تنها در 45 دقیقه پس از شروع عملیات، تقریباً تمام نارنجک ها توسط توپخانه دشمن شلیک شد. با فرارسیدن موج اول مرگ و میر، هیچ یک از هزاران مجروح این عملیات به بیمارستان صحرایی علی ابن ابی طالب نرسیدند، اما پزشکان و پرستاران نپرسیدند که چرا هنوز از عملیات بی خبر بودند. اما رادیو بقراط و رادیو بغداد همیشه وضعیت عملیات را اعلام می کردند. برادر محسن فرق است بین عملیات فریب و عملیات زمین تا آسمان.

محمدعلی اصفهانی یکی از غواصان بازمانده در عملیات کربلای 4 در پاسخ به محسن رضایی با بیان اینکه نمی توانم بپذیرم که این عملیات یک عملیات شکنجه یا فریب است، گفت: قطعاً کربلای 4 از ابتدا تا انتها یکی از عملیات ها بوده است. انگیزه های آن بسیار روشن بود …. معمولاً تعداد محدودی از افراد درگیر عملیات ایذایی یا فریب برای درگیر شدن با دشمن می شوند و سپس عملیات اصلی در جای دیگری انجام می شود.موفقیت نیامد … چرا موفق نشد موضوع دیگری است. لو رفته است یا نه، چرا این اقدام انجام شده است. اینها موضوعاتی است که باید تسلط پیدا کرد؛ “بنشینید، اوضاع را مورد بحث و بررسی قرار دهید.” یا به قول برخی، عملیات احساس ناخوشایندی داشت. گفت: اینطور نبود، یک عملیات حساب شده و حساب شده بود. “اما همانطور که گفتم، به دلایلی این بخشی از عملیات موفقیت آمیز ما نیست.”

شهید قاسم سلیمانی همچنین درباره عملیات کربلای 4 بیان کرد: عملیات کربلای یکی از چهار عملیات اصلی بود؛ عملیات کربلای 4. اما زمانی که عملیات کربلای 4 با فاصله کمی از عملیات کربلای 4 انجام شد، دشمن تصور کرد که کربلای 4 یک عملیات متقلبانه است.

در پی اظهارات سردار سلیمانی در برنامه حالا خورشید از شبکه 3 سیما، محسن رجایی نیز در واکنش به توئیت خود گفت: اظهارات سردار قاسم سلیمانی را در این زمینه تایید می کنم، ایشان نیز نقش موثری در این عملیات داشتند. یکی از لشکرهای فعال بود و یکی از لشکرهای موفق در عملیات کربلای 5 بود … ما در این جنگ پیروز شدیم در حالی که همه نگاه ها به ما دوخته شده بود موضوع غارت یکی از افتخارات جنگ تمام شد … من توئیت کردم و خواستم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم، نظر من این بود که عملیات کربلای 4 را به یک دروغ تبدیل کردیم و چند روز بعد عملیات بزرگی انجام شد که تصور دیگری از آنچه من صحبت می کردم ایجاد کرد. بعدها عملیات کربلای معلی یکی از چهار عملیات اصلی بود، اما عملیات بزرگی بود. جلسه ای نبود. زمانی که عملیات شروع شد، مدتی فکر کردیم که آیا عملیات را ادامه دهیم یا خیر».

حالا در فایل جدیدی که از گفتگوی رضایی با شهید خرازی منتشر شده، رضایی به خرازی می‌گوید که ادامه بده.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما