نماینده مجلس: توافق موقت از میز وین حذف شده است.

[ad_1]

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که مذاکرات وین یک “مذاکره تنبیهی” برای ایالات متحده است.

به گزارش ایرنا، بخشی از سخنان جلال زاده به شرح زیر است:

رسانه های آمریکایی گزارش داده اند که ایران تنها با لغو تحریم های برجامی موافقت کرده است، در حالی که ایران پیش از این گفته بود که همه تحریم ها باید لغو شوند.

مذاکرات وین چه در دولت سابق و چه در دولت کنونی در حال انجام است. خیلی ها فکر می کنند برجام جدیدی در حال ظهور است. مساله این نیست. جمهوری اسلامی خود را مقید به مسئولیت برجامی می داند و معتقد است که طرف مقابل نیز باید به مسئولیت های برجامی پایبند باشد. این یک دعوا است.

در دولت قبل، زمانی که این مذاکرات آغاز شد، مقام معظم رهبری سه شرط گذاشتند: یکی لغو تحریم‌ها علیه بورژوازی و تحریم‌های ترامپ، دو: تصویب و سه شرط: بازگشت جمهوری اسلامی به وعده‌های بورژوازی. .

جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام، توان هسته ای خود را در چند مرحله افزایش داد.

در دولت قبل با وجود ناقص بودن پنج گام برداشته شد. پس از تصویب قانون راهبردی تحریم ها، دولت نیاز به افزایش بخشی از قابلیت های هسته ای خود برای غنی سازی و ساخت سانتریفیوژهای مدرن و جدید و غنی سازی اورانیوم فلزی داشت.

در صورت حصول توافق در دور بعدی مذاکرات، ایران به وعده های نهایی خود باز خواهد گشت. ایران کم و بیش از بورژوازی راضی نیست. آمریکا بعد از درگیری وعده هایی می دهد و پاسخ ایران این است که ما عقب نشینی نمی کنیم.

مذاکرات برای لغو تحریم های بروگ و ترامپ در حال انجام است. در دوران ترامپ، برخی از برچسب‌های تحریم‌های هسته‌ای تغییر کردند تا راه را برای لغو تحریم‌ها برای دولت بعدی آمریکا هموار کنند.

برخی از شرکت ها به دلیل فعالیت های هسته ای خود ممنوع شدند، اما برچسب آنها به تحریم های حقوق بشر و تروریسم تغییر یافت. این اقدام دولت فعلی آمریکا را مجبور کرد که اعلام کند تحریم‌ها هسته‌ای نیستند و بنابراین نمی‌توانند لغو شوند. جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که این تحریم‌ها حقوق بشر نیست، اما برچسب آن را تغییر داده و در مسیر توافق‌ها مشکل ایجاد کرده است.

طرف مقابل به مسائل هسته ای، حقوق بشر و مذاکره در منطقه علاقه مند است، اما جمهوری اسلامی تنها بر مسائل هسته ای تمرکز کرده است.

آیا تیم مذاکره کننده ایرانی در وین فقط برای رفع تحریم ها تلاش می کند یا در حال مذاکره برای تحریم های دیگر هم هستند؟

دولت جمهوری اسلامی همواره تلاش می‌کند ساختار و نظام تحریم‌ها را حذف کند، اما در وین تلاش می‌کنیم تحریم‌هایی را که به گفته بورژوا برداشته شد، برداریم. ما در مذاکرات وین به دنبال احیای حقوق ایران در برجام، مسئولیت جمهوری اسلامی و طرف مقابل هستیم.

تحلیل شما از مذاکرات با آمریکا چیست؟

جمهوری اسلامی در اجلاسی که آمریکا یکی از طرفین آن بود، حضور داشت. آمریکا از برجام خارج شده و آمریکا خواهان بازگشت برجام در دولت بایدن است.

مذاکرات وین قانون جزایی آمریکاست. ما آمریکا را در مذاکرات وین عقب انداخته ایم حضور آمریکا در مذاکرات وین منوط به اجازه ایران است. این شبهه وجود دارد که با وجود ادعای قصاص پس از ترور سردار سلیمانی، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون حتی یک گلوله به سمت پایگاه های آمریکا شلیک نکرده است. اما پس از ترور سردار سلیمانی، دولت جمهوری اسلامی به طور رسمی به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله کرد که پس از آن آمریکا پاسخی نداد. صرف نظر از تعداد تلفات، این روند خود بی سابقه بود.

مذاکرات وین که با مدیریت معنوی آغاز شد، مذاکرات تنبیهی است که جمهوری اسلامی اعلام می کند آمریکا عضو نامطلوب برجام است، از برجام خارج می شود، دروغگو است و توافق را نقض می کند. تایید اینگونه تعریف می شود.

آیا مذاکره با آمریکا از طریق میانجی ها مشکلی ایجاد کرده است؟

تصمیم وزارت خارجه در این زمینه صحیح است. جمهوری اسلامی در حال حاضر از طریق میانجیگری یا نوشتن غیررسمی با ایالات متحده صحبت می کند. طبیعتاً داوران نیز مراقب منافع خود هستند.

کشورهای اروپایی که در این مذاکرات میانجیگری می کنند نیز به دنبال منافع خود هستند. اروپایی‌ها فکر می‌کنند تحریم‌ها مال ما نیست، با آمریکا صحبت می‌کنند اما مسائل هسته‌ای مال ماست. چون توان هسته ای ایران تا اروپا هم کشیده می شود و به نظر ما در مذاکرات هسته ای اجرا می شود. اما در این شرایط نیازی به مذاکره با آمریکا نیست.

وزارت خارجه اعلام می کند که ما به دنبال بازگرداندن برجام نیستیم، زیرا ایران به تعهدات خود عمل کرده و آمریکا برجام را نقض کرده است و آمریکا باید غرامت و جریمه تخلفات خود را بپردازد. روال پرداخت جریمه آمریکا برای این نقض قرارداد چگونه است؟

چیزی از برجام باقی نمانده است. هر دو طرف در حال حاضر در نقطه شروع هستند. ایران توانمندی‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را افزایش داده است، قانون راهبردی تحریم‌ها توانایی‌های هسته‌ای ایران را ارتقا داده است و اکنون چیزی در قطعنامه 1994 باقی نمانده است. آمریکا و اروپا از ابتدا به وعده های خود عمل نکرده اند.

ما در قانون راهبردی تحریم‌ها که به بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان که اکثر آنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، اشاره‌ای به آمریکا نکردیم.

طرف آمریکایی اعلام می کند که اگر به زودی به توافق نرسیم، بورژوازی جایگاه خود را از دست خواهد داد و برای ما نیز جایگاه خود را از دست خواهد داد.

آقای سیف در سال اول بورژوازی رسماً اعلام کرد که بورژوا هیچ فضیلت و دستاوردی ندارد. عراقچی همچنین در کمیسیون امنیت ملی به طور رسمی اعلام کرد که اگر هیچ منفعتی از نظر اقتصادی برجام نداشت، ایران از برجام «سیاسی» استفاده می کرد.

من نمی خواهم با کلمات بازی کنم، به وعده های اولیه خود بازگردید.

توافق ایران با چین و روسیه چقدر بر مذاکرات وین تاثیر گذاشته است؟

چین و روسیه در مذاکرات اخیر بسیار سازنده بوده اند. گزارش‌هایی را خواندم که به‌علاوه، دیدار با مذاکره‌کنندگان در وزارت امور خارجه حاکی از آن است که چین و روسیه در مذاکرات سازنده‌تر از همیشه بوده‌اند، زیرا دوگانگی مقاومت و مذاکرات از بین رفته است. دولت سیزدهم دنیای خارج نیز متوجه شده است که نمی تواند این اختلاف را بیشتر از این بردارد.

نکته دوم رفتار اروپا و آمریکا در قبال چین و روسیه است که در حال حاضر تحت تحریم اروپا و آمریکا هستند. این امر بر نزدیکی چین و روسیه به ایران تأثیر گذاشته است.

نکته سوم دستیابی به سیاست های دولت جدید و سیاست خارجی متعادل در قبال شرق است. بسیاری از همسایگان و متحدان استراتژیک ایران گلایه دارند که هرگاه ایران لبخند اروپایی ها را می بیند، متحدان خود را فراموش می کند. پس از امضای بورژوازی، ایران در روابط خود با شرق با مشکلاتی مواجه شد که امیدواریم در دولت جدید روابط ایران با شرق، آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای همسایه بهبود یابد. این کشورها پایه های بسیار خوبی برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی دارند.

رسانه های آمریکایی از پیشنهاد روسیه برای دستیابی به توافق موقت با ایران خبر داده اند، آیا گزینه توافق موقت همچنان روی میز مذاکره وین است یا حذف شده است؟

در زمانی که عراقی‌ها مذاکرات را رهبری می‌کردند، آمریکایی‌ها با مشاهده موضع قاطع و جدی ایران در مورد توافق دائمی و لغو تحریم‌ها و با اعتقاد به عدم دستیابی به توافق، خواستار رویکرد موقت یا مرحله‌ای شدند. قرارداد فاز.

به گفته وی، به عنوان مثال، ایران برخی از فعالیت های جدی هسته ای را به حالت تعلیق درآورده و در مقابل، آمریکا با تعلیق تحریم های فروش نفت موافقت کرده است.

ایران چنین پیشنهادی را نپذیرفت زیرا باعث مشروط شدن اقتصاد و منجر به مذاکره می شود. این پیشنهاد در دولت قبل و دولت فعلی پذیرفته نشد.

آمریکایی ها اولین کسانی بودند که پیشنهاد توافق موقت را دادند. ایران به دنبال یک توافق موقت نیست، بلکه به دنبال یک توافق دائمی است. توافق موقت از میز وین حذف شده است.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما