پنج تهدید برای اقتصاد جهانی در سال 2022

[ad_1]

در رفتن بهبود اقتصاد جهانی به دلیل شیوع مداوم کرونا متوقف شده است. با این حال، جهش یافته آمیکرون تنها یکی از خطراتی است که می تواند احساسات سرمایه گذاران را در سال آینده تضعیف کند.

به گفته فرخ، اقتصاد جهانی از اپیدمی کرونا در سال 2021 بهبود خواهد یافت. با این حال، در اواخر سال، سویه‌های جدید کووید، اختلالات زنجیره تامین، کمبود نیروی کار، و عرضه کند واکسن کرونا، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه کم‌درآمد، بخشی از قدرت خود را از دست داد.

کندی در بهبود اقتصادی اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را بر آن داشته است تا در پیش‌بینی‌های رشد جهانی خود برای اکتبر و دسامبر سال جاری محتاطانه عمل کنند.

با این حال، او چشم انداز خود را برای سال 2022 حفظ کرد، اما هشدار داد که انواع حفره ها و جنبه های مختلف آنها می توانند رشد را متوقف کنند. وی بر لزوم واکسیناسیون سریع اکثریت جمعیت جهان تاکید کرد.

در اینجا پنج تهدید برای اقتصاد جهانی در سال 2022 آورده شده است:

مقاومت در برابر سویه جدید کرونا در برابر واکسن

در ماه نوامبر، بازارهای مالی با ترس از یافتن گونه جدیدی از ویروس کرونا (آمیکرون) در آفریقای جنوبی بیدار شدند، گونه‌ای بسیار مسری از ویروس کرونا که باعث سقوط بازارهای جهانی اقتصادی و کالایی شد. دولت برای جلوگیری از گسترش این تهدید برای بهبود اقتصاد، محدودیت‌ها را تشدید کرده است.

شواهد اولیه نشان می دهد که اگرچه آمیگدال بیشتر از سویه دلتا در گردش است، اما به اندازه نسل قبلی خود کشنده نیست و از ایمنی واکسن ها یا درمان های موجود کم نمی کند. استراتژیست های جی پی مورگان می گویند که اگر مشخص شود آمیکرون کمتر کشنده است، در نهایت می تواند پایان فوران کرونا را تسریع کند.

آمیکرون ممکن است عامل موثری در بازگرداندن روند بهبود مالی نباشد، اما عوامل استرس زای بالقوه خطرناک تر در آینده می توانند برای رشد اقتصادی مضر باشند. کارشناسان هشدار می دهند که اگر شیوع بیماری عروق کرونر قلب افزایش یابد، ممکن است شاهد ظهور کوویدیم مقاوم به واکسن باشیم که به انزوا باز خواهد گشت.

اگر QUID-19 اثر بلندمدتی داشته باشد، می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا 5.3 تریلیون (4.6 تریلیون یورو) در پنج سال آینده در مقایسه با برآورد اکتبر کاهش دهد.

اولویت اصلی باید اطمینان حاصل شود که 40 درصد از جمعیت هر کشور به طور کامل در سال جاری واکسینه شده اند و 70 درصد از جمعیت تا اواسط سال 2022 واکسینه شده اند. تاکنون کمتر از 5 درصد از جمعیت کشورهای کم درآمد به طور کامل واکسینه شده اند.

موانع زنجیره تامین

اختلالات زنجیره تامین نقش کلیدی در توقف بهبود اقتصاد جهانی در سال جاری داشته است. کمبود ظروف و افزایش شدید تقاضا، به دلیل کاهش محدودیت‌ها در مورد شیوع کرونا، تهیه قطعات و مواد اولیه را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است.

کاهش تولید خودرو در منطقه یورو، از جمله آلمان، بدترین کاهش در اقتصاد در ماه های اخیر است. خودروسازان به دلیل کمبود تجهیزات به خصوص در حوزه نیمه هادی ها تولید خود را کاهش داده اند.

کارشناسان انتظار دارند که اختلالات عرضه بر رشد سال آینده تأثیر بگذارد.

تورم شگفت انگیز

کمبود مواد خام، همراه با افزایش قیمت انرژی، تورم را در سال های اخیر به بالاترین سطح در منطقه یورو و همچنین در ایالات متحده رسانده است. این موضوع سرمایه‌گذاران جهانی را ترسانده است، زیرا می‌ترسند بانک‌های مرکزی مجبور شوند نرخ‌های بهره را زودتر از موعد برای مهار افزایش قیمت‌ها افزایش دهند.

بانک مرکزی اروپا معتقد است که به دلیل کمبود عرضه و افزایش قیمت انرژی، قیمت ها به طور موقت افزایش یافته است. انتظار می رود با کاهش عدم تعادل عرضه و تقاضای جهانی، تورم کاهش یابد.

با توجه به اینکه اختلالات زنجیره تامین پایدارتر از آنچه قبلا تصور می شد ثابت شده است، انتظار می رود تورم تا سال 2022 بالا بماند و بانک مرکزی اروپا موضع سخت تری اتخاذ کند.

در ایالات متحده، انتظار می‌رود که نگرانی‌های تورمی تشدید شود که با محرک‌های اقتصادی گسترده، کمبود نیروی کار و کمبود عرضه تشدید می‌شود. افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده می تواند مشکلاتی را برای برخی از اقتصادهای نوظهور از جمله آفریقای جنوبی، آرژانتین و ترکیه ایجاد کند که ممکن است شاهد فرار سرمایه باشند.

قوانین سختگیرانه دولت چین

رشد اقتصادی آهسته در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، مطمئناً نگرانی سرمایه گذاران را در سال 2022 افزایش خواهد داد.

چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی آسیا، با تقاضای جهانی برای لوازم الکترونیکی و پزشکی به جهان کمک کرده است تا بر رکود کرونا 2020 غلبه کند. چین تنها اقتصاد بزرگ در سال 2020 بود و انتظار می‌رود که رشد سریع‌ترین اقتصاد جهان پس از هند در سال جاری حدود 9 درصد باشد.

با این حال، بهبود اقتصادی بعدی کرونا با اقدام دولت چین علیه غول های فناوری مانند علی بابا، تنسنت و شرکت های املاک و مستغلات مانند کاسا و اورگراند و بخش آموزش خصوصی همراه شد که به رشد اقتصادی لطمه می زند. مقامات چینی گفته اند ثبات اقتصادی اولویت اصلی آنها برای سال آینده خواهد بود تا سرمایه گذاران را آرام کنند.

قصد دولت پکن برای به صفر رساندن شیوع کرونا، بیش از یک سال است که چین را در انزوا نگه داشته و ظهور حتی یک کرونا محدودیت‌های جدی برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.

تنش های ژئوپلیتیکی

با وجود کاهش دما در نیمکره شمالی، روابط روسیه با ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال افزایش است. واشنگتن در گردهمایی بزرگ نیروهای روسیه در مرز اوکراین به مسکو درباره حمله به اوکراین هشدار داده است.

ایالات متحده و متحدان اروپایی اش در حال بررسی اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه روسیه هستند، از جمله توقف خط لوله گازی بحث برانگیز نورد استریم 2 در صورت حمله روسیه به کشور همسایه اوکراین.

تنش های آمریکا و روسیه تهدید بزرگی است که می تواند متحدان سابق ناتو را در آستانه جنگ قرار دهد. اگر ایالات متحده و اروپا خط لوله نورد استریم 2 را تعطیل کنند، ممکن است به یک بحران انرژی جهانی منجر شود که می تواند قیمت نفت را تا 100 دلار در هر بشکه افزایش دهد.

منبع: دویچه وله

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما