پیامدهای افول طبقه متوسط

[ad_1]

در رفتن اقتصاددانان معتقدند میانگین رشد اقتصادی ایران در دهه گذشته نزدیک به صفر است. اما در شرایطی که کیک اقتصادی ایران رشد کرده است، مانند زمانی که برجام در سال 94 به امضا رسید و کشور رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرد، مردم احساس بهبود زندگی خود را نداشتند، چرا که منافع این کیک اقتصادی رو به رشد به جیب مردم رفت. بخش کوچکی از جامعه

به گزارش فرارو، وقتی توزیع مجدد ثروت و درآمد در جامعه ای عادلانه نباشد، می بینیم که اکثریت جامعه که درآمدشان کمتر از 7 یا 8 درجه است، روز به روز بیشتر از نظر معیشتی و درآمد و فقر دست و پنجه نرم می کنند. . در مقابل، دو یا سه درجه بالای درآمد روز به روز ثروتمندتر می شوند و در این میان طبقه متوسط ​​به تدریج از بین می رود و در نتیجه اقلیت ثروتمند و غالب اقتصادی و اکثریت فقیر و خطرناک به وجود می آید. این قدرت اقتصادی است. که با آن روبرو خواهیم شد.

پیامدهای اقتصادی حذف طبقه متوسط؛  آیا معضل ثروتمند-فقیر در حال ظهور است؟چه بر سر طبقه متوسط ​​آمده است؟
وحید شقاقی کارشناس اقتصاد شهری است گفتگوی فرعون وی با اشاره به حذف اقتصادی طبقه متوسط ​​تحت فشار تحریم ها در سال های اخیر گفت: به نوعی می توان گفت طبقه متوسط ​​موتور محرکه رشد اقتصادی در جوامع مختلف و در هر کشوری با متوسط ​​بزرگ است. هرم در جمعیت خود موفق خواهد شد.” کشور هم بزرگ است اما متأسفانه در کشور ما طی چند سال اخیر به دلیل افزایش فشار اقتصادی به دلیل افزایش تحریم ها، طبقه متوسط ​​رو به افول بوده است.

وی در ادامه گفت: اگر طبقه متوسط ​​با همین سرعت به سمت از بین رفتن پیش برود، شاهد تغییر در وضعیت اجتماعی کشور خواهیم بود و کشور باید روز به روز با جمعیت فقیرتر مواجه شود، اما باید سیاست هایی اتخاذ کند. و استراتژی ها.” به درستی از بروز این وضعیت جلوگیری کرد. در این زمینه از یک سو باید با اتخاذ راهکارهای فقرزدایی از گسترش طبقات ضعیف و فرودست جلوگیری کرد و از سوی دیگر استفاده از سیاست های بازتوزیع ثروت نباید به ثروتمندان اجازه دهد. قطورتر باشید و عدالت اجتماعی را اعمال کنید.

شقاقی گفت: به نوعی باید طبقه متوسط ​​در جامعه ظهور کند و به نیروی اصلی کشور تبدیل شود که روز به روز بر شیوع آن افزوده شده و در نتیجه نابرابری شدید و نارضایتی اجتماعی ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از بین رفتن طبقه متوسط ​​باعث تضعیف اقتصاد کشور شده که در نهایت قدرت خرید مردم را کاهش داده و سفره آنها را کاهش داده است که در این صورت صحبت از رشد فراگیر بی فایده است. برای تغییر این وضعیت باید اصلاحات ساختاری عمیقی در بخش های مختلف اقتصاد انجام شود تا بتوان انتظار تغییر شرایط را داشت.

شقی با اشاره به اینکه بازتوزیع ثروت از طریق اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی، بانکی و یارانه ای ضروری است، افزود: متاسفانه این سه نظام در کشور به درستی عمل نمی کنند و برای توزیع مجدد ثروت این سه رکن نیاز به اصلاحات ساختاری است. ” برای جلوگیری از تضعیف طبقه متوسط ​​وگرنه طبقه متوسط ​​روز به روز لاغرتر می شود و افراد این طبقه جزء طبقه پایین محسوب می شوند.

اقتصاددانان توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، توسعه تعاونی‌ها، تمرکز بر کارآفرینی، افزایش مشارکت افراد در فعالیت‌های اقتصادی را باید دنبال کرد و راهکار دیگر بهبود سیاست‌های بانکی و مالی است چرا که تسهیلات خرد باید در اختیار همه باشد. می توانند کار کنند، می توانند فقر را گسترش دهند و تبلیغ کنند وگرنه جامعه به دو طبقه اقلیت ثروتمند و اکثریت فقیر تبدیل می شود، بنابراین با توجه به سیاست های ذکر شده باید جلوی طبقه متوسط ​​را گرفت. از ناپدید شدن و تقسیم جامعه به غنی و فقیر.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما