چرا رکورد رشد پایه ارزی شکست؟

[ad_1]

در رفتن در اواسط آبان، دو ورودی مهم انجام شد: حمایت ارزی و نقدینگی. رشد پایه ارزی در هشت ماهه امسال به مدت مشابه سال های اخیر رسیده و روند ماهانه این شاخص در دولت جدید تغییر کرده است که رکورد جدیدی را در دولت به ثبت رسانده است. ابراهیم رئیسی. است.

به گزارش فرارو، پایه ارزی در آبان ماه 540 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ماه قبل 2.56 درصد افزایش داشت. با مقایسه این رشد با 4 ماه گذشته، به نظر می رسد در ابتدای دولت جدید، این رشد بالاترین رقم رشد ماهانه در پایه اقتصادی است. در واقع در ماه چهارم دولت، پایه ارزی به بالاترین میزان خود رسیده است، البته بررسی آماری این ارز نشان می دهد که به طور کلی تا به امروز هر ماه شاهد افزایش مستمر رشد پایه ارزی بوده ایم.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات رسمی بانک مرکزی، رشد این متغیر نسبت به پایان سال گذشته 17.78 درصد بوده است. وقتی به این دوره در طول دهه نگاه می کنیم، می بینیم که نرخ رشد 8 ماهه در این دوره بالاترین میزان بوده که جهش قابل توجهی در پایه اقتصادی کشور داشته است.

رکورد افزایش پایه اقتصادی زنان در دولت ریاست جمهوری؛  آیا باید منتظر ابر تورم باشیم؟چرا پایه مالی رشد کرد؟
مسعود دانشمند کارشناس اقتصاد است گفتگوی فرعون وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، رشد پایه ارزی تعجب آور نیست، گفت: اگر هدایت نشود، پایه مالی رشد خواهد کرد و مدل رکوردی که امروز شاهد آن هستیم، خواهد بود.

وی افزود: بنابراین تنها راه جلوگیری از رشد پایه اقتصادی تمرکز بر تولید و رونق آن است و در حال حاضر تولید کشور راکد است و بسیاری از واحدهای صنعتی و خدماتی با نیمی از ظرفیت فعالیت می کنند. و برای جلوگیری از رشد اقتصادی.

دانشمندان با اشاره به چرخه ای که منجر به افزایش پایه پولی شده است، اظهار داشتند: وقتی دولت به بانک مرکزی اجازه می دهد ارز را به ریال تبدیل کند، بانک مرکزی چون ریال نیست، پول چاپ و توزیع می کند. در جامعه است. از سوی دیگر دولت می‌گوید اگر دولت ارز را به حساب بانک مرکزی واریز کند، مصوبه اجازه دسترسی به حساب‌ها را نمی‌دهد و در این صورت پول بدون پشتیبان چاپ می‌شود، نقدینگی افزایش می‌یابد و اعتبار مالی افزایش می‌یابد. پایه.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تحولات اقتصادی به هم گره خورده است، افزود: زمانی که محدودیت ها در وهله اول برداشته شود، بهره وری افزایش می یابد و در وهله دوم روابط بانکی ما با سایر کشورها عادی می شود، بنابراین اقدامات متعددی وجود دارد که باید انجام شود. کنترل پایه مالی

این دانشمند افزود: افزایش نرخ ارز نیز در افزایش پایه ارزی بسیار موثر بوده است، همانطور که در بالا گفته شد، دولت درآمدهای ارزی را به بانک مرکزی پرداخت می کند تا آن را به ریال تبدیل کند، قبلاً نرخ ارز 4200 تومان بود. نرخ به نصف نرخ ارز رسیده است که الان حدود 25000 تومان است، افزایش 6 برابری با توجه به رکورد افزایش پایه مالی در سایه چاپ، پول قدرتمند، غیرممکن شده است، نقدینگی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت است. پایه ارزی

وی گفت: “دولت می خواهد با دادن یارانه بنزین به همه عدالت را رعایت کند. این طرح بسیار گران است و همچنان پایه مالی را افزایش می دهد.” یک لیتر بنزین به همه مردم بدهید، در جهت عدالت نیست. به نظر من این باعث افزایش تورم می شود، اگر دولت بخواهد یارانه را عادلانه تقسیم کند بهتر است قیمت نفتی که به پالایشگاه ها داده می شود جایگزین کند. فوب خلیج فارس و یارانه مستقیم. مردم.

این دانشمند در تشریح پیشنهاد خود گفت: در حال حاضر وزارت نفت یک بشکه نفت را به عنوان یارانه به پالایشگاه ها پیشنهاد می کند که دو پیامد عمده دارد، دوم اینکه به دلیل همین قیمت پایین سوخت، قاچاق بسیار پردرآمد است و میلیون ها لیتر نفت به دنبال دارد. هر روز سوخت از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می شود، اما اگر دولت نفت را به قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگاه ها بدهد، این اتفاق نمی افتد.

وی گفت: روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت به پالایشگاه ها داده می شود که با یارانه دولت به 333 میلیارد در ماه می رسد که اگر دولت نرخ ها را افزایش دهد سالی 3636 میلیارد می شود بنزین اما این 3636 را بده. میلیاردی به صورت مستقیم به مردم، نقدی خیر، به صورت کوپنی، یعنی دولت به مرغ ها کیلویی 10 هزار تومان یارانه می دهد، تمام اصول این روش را می توان در مورد آنها اعمال کرد، مکانیزمی است که شاید باشد، به این نتیجه رسید که دولت باید در انتهای زنجیره یارانه بدهد نه در ابتدای زنجیره یعنی اتفاقی که برای تولیدکننده افتاد ارز 4200 تومانی و رانت های کلان و فساد، پس دولت باید برای آن برنامه ریزی کند وگرنه خواهد داشت. برای مواجه شدن با مشکلات زیادی

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما