چرخش حریفان مفید

[ad_1]

پس از رایزنی با اعضای هیات اعزامی برای رفع ممنوعیت واردات خودرو، یکشنبه هفته گذشته جلسه ای با حضور مسئولان وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان، واردکنندگان، کارشناسان و… در مجمع برگزار شد. ابعاد مختلف واردات خودرو در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاقه مندی به جلسه هفته آینده قرار گرفتن حامیان جدید در طرح لغو واردات خودرو است. برخی منابع آگاه حاضر در جلسه تاکید کردند که خودروسازان از طرفداران جدید آزادسازی واردات هستند در حالی که واردکنندگان خودرو با این طرح مجلس مخالف هستند.

در پی رایزنی مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب واردات بر اساس اقتصاد جهانی، جلسه ای امروز یکشنبه با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. خودروسازان، قطعه سازان، واردکنندگان، کارشناسان و… در خصوص از سرگیری واردات خودرو در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. به گفته برخی از حاضران در جلسه، محل بحث موافق و مخالف واردات خودروسازان (طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی) بوده است. بر این اساس بنا به درخواست دبیرخانه هیات اعزامی، جلسه هفته آینده ادامه خواهد داشت تا مجمع بر اساس نتایج به دست آمده تصمیم نهایی را در خصوص واردات خودرو بگیرد. با این حال، اتفاق مهم در جلسه عصر یکشنبه، تجمع موافقان و مخالفان واردات خودرو بود که خودروسازان با آن موافقت کردند و انجمن واردکنندگان خودرو با آن مخالفت کردند. اتفاق مهم دیگر اما رضایت نسبی هیئت اعزامی از تصمیم واردات است که به گفته کارشناسان ریشه در انتقاد اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی دارد.

قبل از اینکه به جزئیات جلسه یکشنبه بپردازیم و در مورد مزایا و معایب آن و استدلال های آنها صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا نگاهی به نقشه راهی بیندازیم که در حدود شش ماه گذشته جواب داده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذرماه امسال برای سومین بار به واردات خودرو رای مثبت دادند، این در حالی است که شورای نگهبان دو بار مصوبه از سرگیری واردات خودرو به کشور را رد کرد و هیات نظارت نیز با سیاست های کلی نظام مخالفت کرد. اعلام کرد بر اساس این دستور که اواخر شهریورماه امسال به تعداد زیادی از نمایندگان رسید، واردات محدود خودرو به کشور در ازای صادرات بدون انتقال ارز آزاد اعلام شد. این مصوبه پیش از این دو بار در شورای نگهبان مطرح شده بود که هر دو بار رد شد. شورای نگهبان برای اولین بار به لایحه واردات خودرو مانند «ایجاد تعهد ارزی برای دولت» اعتراض کرد و آن را به مجلس بازگرداند. مجلس ایرادات را اصلاح کرد و امیدوار بود مصوبه تصویب شود، اما شورای نگهبان مجددا آن را رد کرد و دلیل آن مخالفت شورای عالی ناظر بر اجرای سیاست های کلی نظام بود. در واقع شورای نگهبان نه با مصوبه خود مجلس مخالفت کرد و نه به دلیل اعتراض «هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های نظام»، آن را تأیید کرد. بر این اساس، با اصرار مجلس بر لایحه واردات خودرو، مجدداً آن را علنی کردند و این بار به جای شورای نگهبان، این لایحه به هیئت اعزامی رفت تا تصمیم نهایی گرفته شود.

تا پیش از سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر نارضایتی شهروندان از خودروهای داخلی و انتقاد از استانداردهای صنعت خودرو کشور، امید چندانی به تصویب مصوبه واردات خودرو در مجلس وجود نداشت، چرا که هیات عالی نظارت با سیاست ها در تعارض بود. اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را اعلام کرد. اما با توجه به انتقادات مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه انحصار بازار عامل اصلی بی کیفیتی خودروهای داخلی است، ممکن است موضع مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال واردات خودرو تغییر کند. در واقع از زمان آزادسازی واردات، اگرچه انحصار بازار خودرو تا حدودی کاهش می‌یابد و قیمت (در بازار) نیز کاهش می‌یابد، ممکن است شورای اعزامی برای رفع نگرانی‌های کیفی با واردات محدود موافقت کند. از خودروهای داخلی اتفاقاً در دعوتنامه ارسال شده برای میهمانان جلسه یکشنبه هیئت اعزامی آمده است که با توجه به تاکید رهبری مبنی بر ارسال طرح واردات خودرو به مجمع و لزوم ارتقای کیفیت خودرو، جلسه زیرساختی تشکیل جلسه تولید نهایی برگزار شد. کمیته برگزار خواهد شد. در واقع به نظر می رسد ارزیابی به دنبال بازنگری در تصمیم واردات خودرو با توجه به انتقادات اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای مونتاژی و وزارت صمت با حضور مسئولان صنعت خودرو است. کارگران و نمایندگان مجلس بررسی

اما در جلسه عصر یکشنبه چه گذشت؟ یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، جزئیات این نشست را به ورلد اکونومی گفت. به گفته وی، در جلسه روز یکشنبه هیات اعزامی اعضای هیات اعزامی به نظرات اکثر میهمانان گوش فرا دادند و در مورد تایید یا رد مصوبه اجرایی اظهار نظری نکردند. گذشته از اینکه اصل برگزاری چنین جلسه ای و تکرار آن در هفته آینده را بسیاری تغییر نسبی در موضع مجمع تشخیص در خصوص واردات خودرو می دانند، موضوع مهم دیگر ترکیب موافقان و مخالفان آن است. قطعنامه طبیعتا خودروسازان به دلیل انحصار بازار و عدم تحمل مسائل کمی و کیفی باید با واردات خودرو مخالفت کنند و طبیعتا واردکنندگان نیز موافق هستند. در جلسه روز یکشنبه، موافقان و مخالفان تغییر کرد و خودروسازان اعلام کردند مشکلی برای از سرگیری واردات خودرو ندارند، اما انجمن واردکنندگان با این لایحه مخالفت کرد. همچنین به نظر می رسد وزارت صمت نیز که پیش از این تا حدودی مخالف واردات خودرو بود، نرمش کرده و در کنار حامیان قرار گرفته است. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس طبیعتا با تصمیم وی موافق هستند، به نظر می رسد کفه ترازو به نفع واردات خودرو در جلسه عصر یکشنبه مجمع تشخیص سنگینی کرده است.

اما چرا ترکیب مزایا و معایب واردات خودرو تغییر کرده است و خودروسازان و وزارتخانه بی سر و صدا موافقت کرده اند و انجمن واردکنندگان موضع گیری کرده است؟

در مورد قرارداد واردات خودرو گمانه زنی های زیادی وجود دارد که مهمترین آن فشار بر آنها برای انحصار کیفیت محصولاتشان است. به عبارت دیگر دلیل تغییر موضع خودروسازان در قبال واردات خودرو این است که در حال حاضر آنها متهم به انحصار بازار هستند و کیفیت و کمیت محصولات آنها به شدت تحت تاثیر افکار عمومی قرار گرفته است. از سوی دیگر انتقادات اخیر مقام معظم رهبری فشار بر خودروسازان را به دلیل بی کیفیتی محصولاتشان افزایش داده است که بسیاری آن را دلیل انحصار ایجاد شده در ممنوعیت واردات می دانند. بنابراین به نظر می رسد خودروسازان موضع خود را در قبال واردات خودرو تغییر داده و راهی برای رهایی از این فشار مضاعف یافته اند. به عبارت دیگر، خودروسازان ممکن است حدس زده باشند که واردات محدود و مشروط با تعرفه های بالاتر ضرر چندانی به آنها نمی زند و همچنین می تواند فشار بر انحصار آنها را کاهش دهد. در واقع، آزادی واردات تا حدودی خودروسازان را از انتقاد شدید از انحصارات بازار رها می کند، در حالی که محصولات آنها تهدید یا آسیب خاصی برای بازار ایجاد نمی کند.

خودروسازان با واردات موافقت کردند. چرا؟

اما تلطیف مواضع این وزارتخانه در قبال واردات خودرو احتمالا ربطی به انتقاد اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی ندارد. این در حالی است که وزارت صمت متولی خودروسازان بزرگ کشور است و ایراداتی مانند بازار ضعیف انحصاری در چشمان این وزارتخانه دیده می شود. وزارت صمت قبل از انتقادات مقام معظم رهبری، حداقل فعلاً واردات خودرو را تایید نمی کرد. اما اکنون ماجرا متفاوت به نظر می رسد و پس از ورود مقام معظم رهبری به موضوع «کیفیت خودرو» و از آنجایی که انحصار نقش بسزایی در بی کیفیتی خودروهای داخلی دارد، موضع وزارت صمت نیز تغییر کرده است. جایگاه به عقیده بسیاری از کارشناسان، واردات محدود و مشروط خودرو (در صورت وجود و اجرا) می تواند انحصار بازار خودرو را کاهش دهد و ضمن کاهش قیمت ها، تا حدودی هر چند نه چندان مستحکم، کیفیت را بهبود بخشد. حتی اگر بهبود قابل توجهی در کیفیت صورت نگیرد، اثرات صرفا آزادسازی واردات خودرو و کاهش انحصار و کاهش قیمت ها می تواند افکار عمومی را در مورد وزارت صمت تغییر دهد. البته اگر تغییرات کمی و کیفی در صنعت و بازار خودروی کشور پس از از سرگیری واردات محسوس باشد و در گزارش های ارسالی به دفتر مقام معظم رهبری منعکس شود، در اینجا هم وزارت صمت پیروز خواهد شد. بهبود کیفیت به دلیل عدم مخالفت با واردات خودرو است. اگرچه مقام معظم رهبری همواره خواستار حمایت از تولید داخلی بوده اند، اما موضع سکوت وزارتخانه در قبال واردات خودرو مثبت است (به ویژه زمانی که بر اساس مصوبه مجلس، واردات خودرو محدود شده و ارز از کشور منتقل نمی شود. بله و خیر). ضرر به تولیدکنندگان داخلی مصوبه مربوطه باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برسد) و چهره وزارت صمت را خدشه دار نمی کند.

راز مخالفت با واردکنندگان خودرو

ابهام بزرگ در از سرگیری واردات خودرو چرایی مخالفت انجمن واردکنندگان با موضع فعلی است. در سه سال و نیمی که از لغو ممنوعیت خودرو می گذرد، انجمن تلاش کرده واردات را از سر بگیرد و پیشنهاداتی ارائه کرده است. انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره همین موضوع که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، نظر مثبت داده بود، اما اکنون موضع انجمن تغییر کرده و به جای پیوستن به حامیان، به صف مخالفان پیوسته است. به نظر می رسد دلیل اصلی مخالفت انجمن واردکنندگان خودرو با اجرای دستور مذکور این باشد که انجمن معتقد است دستور حاضر تا حدودی غیرشخصی شده و فاقد عملکرد لازم است. در واقع انجمن واردکنندگان به این نتیجه می رسد که شرایط در نظر گرفته شده برای واردات خودرو (به ویژه واردات در مقابل صادرات) از دل مصوبه و نه واردکنندگان و نه مصرف کنندگان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و شما می توانید از آن بهره مند شوید. تحریم ها مزایای زیادی دارد. اما نگرانی عمده دیگری نیز دارند و آن تداوم سفارش واردات فعلی حتی در زمان بازگرداندن برجام و لغو تحریم ها است. به عبارت دیگر، واردکنندگان بیم آن دارند که با اجرای دستور فعلی، در صورت رفع محدودیت ها و فراهم شدن شرایط برای واردات عادی، این موضوع (واردات خودرو بدون محدودیت و شرایط موجود) بیشتر مورد توافق قرار نگیرد. به گفته وی، مصوبه فعلی مجلس تنها در مواقع ضروری قابل اجرا است و در صورتی که بعداً با لغو تحریم ها وضعیت پول ملی بهبود یابد، واردات خودرو باید طبق روال گذشته و با همان شرایط قبلی انجام شود. ، مهمترین تعرفه است. او اکنون بیم آن را دارد که اجرای دستور فعلی راه را برای عادی شدن واردات خودرو در آینده ببندد.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما