fastescobanner

چه شد که برگه ارز 4200 برگشت؟!

[ad_1]

نمایندگان مجلس حداقل دو ماه است که ثابت قدم هستند و تاکید می کنند که دولت برنامه ای برای حذف ارز 4200 تومانی ندارد. از این رو با اخراج آن مخالفت کرد و منبع 1401 را تأیید کرد، اما به طور ناگهانی اعلامیه را پس داد و حذف کرد، در حالی که برنامه خاصی در این زمینه وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، آنچه در چند ماه اخیر به ویژه پس از ارائه لایحه بودجه (21 آذر) با ارز 4200 تومانی در مجلس رخ داد، طی بررسی ها و اطلاعیه های دقیق و کارشناسی، مسیری پر فراز و نشیب بود. بیشتر بود گزارش و برنامه مشخصی سروصدا به پا کرده است.

تغییر رویه مجلس

دولت با استناد به فساد و رانت، اتلاف منابع و البته کمبود منابع مالی بر حذف ارز 4200 تومانی اصرار داشت و بدون انتظار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، لایحه بودجه را به مجلس فرستاد. مجلس که پیش از این آمادگی خود را برای قبول تکلیف و حذف ارز ترجیحی نشان داده بود، در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرد و نمایندگان مجلس بارها در رسانه ها دلیل آن را این کار اعلام کردند. این برای حمایت از مردم و تامین مایحتاج آنهاست.

این نمایندگان همچنین مدعی شدند که دولت برنامه خاصی برای حذف ارز ترجیحی ندارد. در این بین 1409 میلیارد ارز در سال 1401 تصویب کرد.

اما آخرین روزهای خود را در جریان بازنگری و تصویب لایحه بودجه سپری می کند که امروز 15 اسفندماه مجلس به طور ناگهانی به لغو ارز 4200 تومانی رای مثبت داد. نمایندگان موافقت کردند که «دولت طبق قانون مجاز است منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را تا ردیف (18) جدول هزینه تبصره (14) سال 1401 دارو و پزشکی تأمین کند». دستگاه ها و اگر دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید رفاه مصرف کنندگان از طریق کالاهای کالای الکترونیکی برای کالاهای اساسی و از طریق بیمه در امور پزشکی و یا از طریق جایگزین های مطمئن تامین شود. غرامت «تا مردم تا پایان شهریور 1400 و در حد نصاب مقرر این کالاها و خدمات را ارائه کنند».

تجربه کالابریگ چیست؟

این مصوبه نشان می دهد که مجلس به دولت اجازه داده است که ارز ترجیحی را لغو کند. همانطور که اعلام می کند دولت ارز را از هر چیزی حذف می کند، باید برای جبران ضرر مصرف کننده اقدام کند و راه حل آن از طریق دیتاشیت الکترونیکی اعلام شده است.

در این راستا باید توجه داشت که دولت ها تجربه خوبی در ارائه کاربرگ ها ندارند و در سال های گذشته که این نوع حمایت ها مطرح شد، موفق نبوده اند. در ماه های اخیر که نوبت به یارانه جدید رسید، پیشنهاد شد به جای نقدی، کارت های الکترونیکی برای خرید وارد شود، اما این امکان فراهم نشد و قرار شد همان یارانه نقدی در دستور کار قرار گیرد.

حذف ارز دارویی ترجیحی و نقش بیمه

از سوی دیگر مجلس مصوب کرده است که «دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در امور پزشکی از طریق بیمه یا جایگزین مطمئن اقدام کند». همچنین نشان می دهد که هیچ راه حل روشنی برای ارز ترجیحی دارو وجود ندارد. در حالی که در این مقطع وضعیت بیمه ها نیز حائز اهمیت است، با شرایط موجود تا چه اندازه آمادگی ورود به شرایط جدید را دارند؟

راه های رفع و عیب یابی را توضیح دهید.

اگرچه تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی و بسته شدن معابر فساد و رانت سنگین آن همواره مورد تاکید بوده است، اما ماجرای اخیر حذف ترجیحی سوالاتی را مطرح می کند. اما دولت هنوز برنامه خود را اعلام نکرده و تنها موضوع پرداخت یارانه بین 90 تا 120 تومان است. اما با حذف ارز ترجیحی و طبق نظر سازمان برنامه و بودجه و البته آثار تورم غیر قابل انکار نیست و لازم است روال حذف ارز ترجیحی و افشای جزئیات آن توضیح داده شود. حذف ها باید حذف شوند تا کاستی ها برطرف شود.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما